Bukefalos 28 år!

Gängbråk i Malmö

Så är det ju. 1/3 av folket verkar vilja ha en minskad invandring, förmodligen vill vissa av dem vara exakt så drastiska (eller värre) än vad SD förespråkar. 33% är större än de 10% som röstar på SD.

Undersökningarna är ganska konsistenta både vad gäller ogillande och stöd för dagens migrationspolitik. När det gäller ogillandet, finns det tyvärr, en viss trend mot mindre ogillande men det är fortfarande kompakt och jättestort i förhållande till andra partier.

Ja ja men JAG tror - TROR - snarare att det handlar om motsatta förhållanden.
 
Tittar på bilder från Malmö. Att Polisen bar sina blå uniformer såg jag. Men vilka var det i de svarta uniformerna, de som samordnat agerade mot ordningsmakten? Bar inte SS svarta uniformer? För vänsteranhängare kan det väl knappast vara som agerar så odemokratiskt? ;)
 
Bara tanken att rösta "mot" är ju egentligen absurd. Rösta mot gör man väl då 2 förslag ställs mot varandra och rösträkning sker med grön eller röd skylt. Annars är väl all röstning för en åsikt, förslag eller parti. Strategisk röstning brukar ske inom blocken för att behålla partier över 4% spärren. Har aldrig hört talas om motröstning vid val till parlament. Hur skulle det fungera? skulle man få två typer av röstkort och det ena skulle då innebära att man fick lägga en negativ röst eller skulle man bara få en röst och själv välja om man vill lägga en negativ eller en positiv röst? Varför krångla till det. En man/kvinna = en röst fungerar ju bra så varför ändra?
 


Undersökningarna är ganska konsistenta både vad gäller ogillande och stöd för dagens migrationspolitik. När det gäller ogillandet, finns det tyvärr, en viss trend mot mindre ogillande men det är fortfarande kompakt och jättestort i förhållande till andra partier.[/QUOTE]



Det jag undrar är hur många av de som stöder dagens migrationspolitik samtidigt bor och lever däri?

Och då menar jag inte hjälpa genom att tjäna pengar som att ha boendeanläggningar ex.

Utan det vardagliga. Jag får den uppfattningen att de som blir överbelastade, ex boendemiljö, skola faktiskt ledsnar och blir allt mindre positiva.
Hur är det med dig själv?, bor du i ett invandrartätt område med tillhörande problem, är du lärare i skolan med en klass på kanske 6 olika språk där det finns stora problem med svenskan utan att läraren får x hjälp ?

Eller bor du som jag vid sidanav?
 
Jag bor sedan 14 år i ett av Uppsalas mest invandrartäta områden och jag är för generös invandring. Jag är det av ett antal anledningar.

1. Jag anser att det är en medmänsklig skyldighet att försöka hjälpas åt när människor av någon anledning måste fly från sina liv. Om detta händer mig hoppas jag att jag har någonstans att ta vägen. Tänkandet kan låta osannolikt för många svenskar, men det är bara två generationer sedan det var ett faktum i tre av våra grannländer. Min mamma var en av flyktingarna.

2. Jag tror på att invandring är en samhällsekonomiskt god affär.

3. Jag tycker det är djävligt skönt att bo i ett multikulturellt område! Här bor folk från hela världen som vet vad riktiga problem är. De struntar i om grannen inte klipper sin gräsmatta med nagelsax.
 
Jag bor sedan 14 år i ett av Uppsalas mest invandrartäta områden och jag är för generös invandring. Jag är det av ett antal anledningar.

1. Jag anser att det är en medmänsklig skyldighet att försöka hjälpas åt när människor av någon anledning måste fly från sina liv. Om detta händer mig hoppas jag att jag har någonstans att ta vägen. Tänkandet kan låta osannolikt för många svenskar, men det är bara två generationer sedan det var ett faktum i tre av våra grannländer. Min mamma var en av flyktingarna.

2. Jag tror på att invandring är en samhällsekonomiskt god affär.

3. Jag tycker det är djävligt skönt att bo i ett multikulturellt område! Här bor folk från hela världen som vet vad riktiga problem är. De struntar i om grannen inte klipper sin gräsmatta med nagelsax.

1. Självklart har vi en skyldighet att hjälpa, och ser man till statistiken så är det få länder som "hjälper" så mycket som Sverige.
2. Invandring har alltid varit, är och kommer att vara en god affär för en nation. Men Invandring är inte detsamma som att ta emot asylsökande. Invandring har så gott som alltid skett med bakgrund av mottagarlandets behov. Asyl hanteringen sker med de asylsökandes behov som bakgrund. Det gör att det kommer människor som landet, helt krasst utryckt, inte har behov för.
Naturligtvis ska vi ha ett asylförfarande, vi ska ha anhöriginvandring. Men det måste ske på de villkor som regering och riksdag fastställer. Och framförallt, den bördan ska bäras av alla stater i Unionen , inte bara ngr få.
 
Det jag undrar är hur många av de som stöder dagens migrationspolitik samtidigt bor och lever däri?

Och då menar jag inte hjälpa genom att tjäna pengar som att ha boendeanläggningar ex.

Utan det vardagliga. Jag får den uppfattningen att de som blir överbelastade, ex boendemiljö, skola faktiskt ledsnar och blir allt mindre positiva.
Hur är det med dig själv?, bor du i ett invandrartätt område med tillhörande problem, är du lärare i skolan med en klass på kanske 6 olika språk där det finns stora problem med svenskan utan att läraren får x hjälp ?

Eller bor du som jag vid sidanav?

Stödet för SD i valet 2010 var åtminstone här i Östergötland mycket starkare på landsbygden som har väldigt få invandrare, jämfört med staden där invandrarna är många. Så det styrker inte din teori utan tvärtom.

Jag bodde 1995 - 2002 i ett av Linköpings mest invandrartäta och i övrigt mest socialt utsatta områden. Min fru arbetade länge som lärare i skolan och hade väldigt hög andel invandrarbarn i sina klasser, med skolor som låg i dessa områden. Så jag har även erfarenheter av "det vardagliga". I ett område med många socialt utsatta händer det fler "dåliga" saker. Min uppfattning är att invandrare inte på något skiljer ut sig från svenskar i det avseendet. Däremot tycker jag att områden som är mer blandade är mer livaktiga. Det händer mer - både bra och dåligt.

Sedan vi köpte gården, långt ute i ingenstans, med inga grannar alls på nära håll - har vi givetvis inte en mängd utrikes födda i närheten.
Området skulle må fantastiskt bra av många fler från andra bakgrunder.

Men det är svårt för både flyktingar och andra invandrare att komma hit. Fördomarna är kompakta. SD har ett stort stöd.
Sedan finns det även praktiska problem för just flyktingar.
Vi har väldigt kass kollektivtrafik och det krävs nästan bil för att ta sig nånstans. Tyvärr på många sätt.

Däremot har jag många arbetskamrater och kollegor som har utländsk bakgrund, så jag lever definitivt inte i en bubbla. Jobb är ganska mycket vardag också. Men jag gör inte anspråk på att själv ha alla perfekta åskådningsvinklar på samhället.
 
Skulle tro att en majoritet av Sveriges folk är avkommor till invandrare. Att ett inflöda av människor normalt sett är positivt, både kulturellt och ekonomiskt visar ju all statistik man kan få tag i. Problem uppstår egentligen först när en icke efterfrågan invandring sker. Folkvandringar som mer kan liknas vid ockupationer, Flyktingströmmar som överväldigar de befintliga lokala samhällena.
Vi är inte där, inte på långa vägar. Om man jämför med de länder som ligger grannar med konflikthärdarna. Å andra sidan så bekostar samhället en betydligt högre standard på boende, sjukvård och utbildning, per individ sett jämfört med grannländerna till konflikthärdar. Vår lagstiftning klargör ju att den som erhållit permanent uppehållstillstånd ska ha samma rätt till subventionerat boende, uppehälle, vård o skola som en svensk medborgare. Detta gör att vi inte kan ta emot samma mängd människor.

Vi har under lång tid blundat för dessa fakta och därigenom låtit enfrågepartier lägga beslag på de här frågorna.

Vill vi att de som via asylförfarandet och den därefter följande anhöriginvandringen , att dessa människor ska erhålla samma höga standard på vård o omsorg som dagens flyktingar i Sverige måste vi göra ett val. Att antingen kraftigt höja resurserna för de myndigheter som arbetar med dessa människor eller behålla status quo vad det gäller utgifter och kraftigt skära ner antalet nytillkommande. Att som SD i halvt dolda ordalag babbla om repatriering är egentligen inget annat än babbel .

Att verbalt hugga mot den individ, tjänsteman eller politiker som påpekar detta är i det närmaste kontraproduktivt, det låser bara hela saken. Att sakligt lyfta fram fakta, belysa valmöjligheter och under sansade former ta besluten är på sikt det enda rätta.
 
Ja ja men JAG tror - TROR - snarare att det handlar om motsatta förhållanden.

Jag litar mer på de undersökningar som görs än någon som vill tro att den egna uppfattningen är vanlig. Det ingår i röstandet på SD, att man har en stark tro att "folk tycker EGENTLIGEN som vi" men vågar inte säga det. När motståndet i verkligheten är både kompakt och starkt. Nu vet jag inte var du samlar information, men på exempelvis Avpixlat är mytbildningen och konspirationsteorierna enorma. Läser man där får man lätt uppfattningen att 70% skulle rösta SD om bara PK-maffian slutade ljuga och svartmåla SD.
 
Det jag undrar är hur många av de som stöder dagens migrationspolitik samtidigt bor och lever däri?

Och då menar jag inte hjälpa genom att tjäna pengar som att ha boendeanläggningar ex.

Utan det vardagliga. Jag får den uppfattningen att de som blir överbelastade, ex boendemiljö, skola faktiskt ledsnar och blir allt mindre positiva.
Hur är det med dig själv?, bor du i ett invandrartätt område med tillhörande problem, är du lärare i skolan med en klass på kanske 6 olika språk där det finns stora problem med svenskan utan att läraren får x hjälp ?

Eller bor du som jag vid sidanav?

Jag är just nu på besök i mina gamla hemtrakter. Här har alltid funnits rasism i någon mån hos delar av invånarna, men aldrig har jag sett det öppet diskuteras på det sätt som helt plötsligt sker... Det som hänt är att det nu sedan ett par år finns flyktingmottagning på orten, och resultatet är att de som redan var rasister har blivit mycket öppnare och ilsknare och de som inte var rasister har i sin tur blivit mycket mer mer övertygade i sina uppfattningar. De attitydskillnader man förr sopade under mattan eller ryckte på axlarna åt diskuteras tydligen nu mycket (och hårt) och orsakar öppna konflikter, men jag vet inte av att någon faktiskt bytt sida... Alla är rimligen lika mycket "utsatta" av att det plötsligt finns en hel del invandrare på bygden, men reaktionerna verkar snarare varit förutbestämda av åsikter de redan hade innan de blev "utsatta". Jag tycker det följer samma mönster man ofta ser i olika frågor, folk vill ha sina övertygelser - vad de än bygger på.

Jag ser det som något positivt att det som förr inte låtsades om nu i alla fall kommit upp till ytan. Det var ju här hela tiden, nu blundas det inte för det längre. Hur det utvecklar sig lär det väl ta några år att få se dock. (Har dock hört om några som väljer att flytta, hur sant det är eller ej att de gör det just för att här nu finns invandrare vet jag inte. Men kanske de får till den där "svenskenklaven" nånstans, och det vore ju en höjdare som diskuterats i svenskarnas parti-tråden. :up:)
 
Jag litar mer på de undersökningar som görs än någon som vill tro att den egna uppfattningen är vanlig. Det ingår i röstandet på SD, att man har en stark tro att "folk tycker EGENTLIGEN som vi" men vågar inte säga det. När motståndet i verkligheten är både kompakt och starkt. Nu vet jag inte var du samlar information, men på exempelvis Avpixlat är mytbildningen och konspirationsteorierna enorma. Läser man där får man lätt uppfattningen att 70% skulle rösta SD om bara PK-maffian slutade ljuga och svartmåla SD.

Nu är det väl ändå så att i många frågor så har de breda folkgrupperna en åsikt och våra politiker en annan. De flesta jag känner anser exempelvis att den svenska alkoholpolitiken med de spelregler som gäller idag är helt upp åt väggarna. Man anser att en anpassning till europeiska skattesatser vore en miljömässig och en moralisk välgärning. Spritbussarna, skåpbilarna skulle inte längre hitta kunder.

Vad det gäller problematiken kring och med den icke behovspåkallade invandringen så, är nog en majoritet redan inne på att vi belastar systemen för hårt.
extra kostnader för tolkar på sjukhus, rättegångar och kommunal verksamhet drar stora summor . Kostnader för utbildning, boende etc är inte heller småsmulor och rätt eller fel, när Kalle Svensson får börja vända på slantarna för att ha råd med en pizza o ett par öl till hockeyn då börjar han leta efter syndabockar...
 
Så svarade folk när man frågade hur vi skulle hantera framtida flyktingströmmar
http://novus.se/nyheter/2014/en-maj...foeraendrat-eller-oekat-antal-flyktingar.aspx

Så 2/3 säger att vi ska ha samma nivå eller färre
1/3 vill ha fler.
Då alternativen status quo eller färre lättare kan sammanfogas än alternativet fler så...

Eller 2/3 vill ha samma nivå eller fler vilket är dagens politik. SD står för en drastisk minskning vilket någon del av den sista tredjedelen sympatiserar med.

Egentligen är inte dagens politik att vi ska ta emot samma eller fler, utan att behoven ska styra, det finns inget volymmål.
 
Eller 2/3 vill ha samma nivå eller fler vilket är dagens politik. SD står för en drastisk minskning vilket någon del av den sista tredjedelen sympatiserar med.

Egentligen är inte dagens politik att vi ska ta emot samma eller fler, utan att behoven ska styra, det finns inget volymmål.
Ca 1/3 accepterar fler. att acceptera fler , för behovet är ju nära nog omättligt gör egentligen ingen när det kommer till kritan. Att ta emot de mängder vi hade i början på året går nog att sälja in på lång sikt. Den fördubbling vi ser framför oss nu är inte på sikt hållbar, vilket en majoritet av oss inser.
 
Ca 1/3 accepterar fler. att acceptera fler , för behovet är ju nära nog omättligt gör egentligen ingen när det kommer till kritan. Att ta emot de mängder vi hade i början på året går nog att sälja in på lång sikt. Den fördubbling vi ser framför oss nu är inte på sikt hållbar, vilket en majoritet av oss inser.

Fast det betyder ju ändock att högst 1/3 sympatiserar med SDs drastiska minskning av mottagandet, eller hur?
 
Fast det betyder ju ändock att högst 1/3 sympatiserar med SDs drastiska minskning av mottagandet, eller hur?
1/3 är för och 1/3 är emot och 1/3 vill ha den nivå vi hade för en tid sedan.... Är glaset 1/2 fullt eller 1/2 tomt är frågan.

Problemet är ju att det inte längre är en försvinnande minoritet som vill ha en minskning, det är ca 1/3 av de tillfrågade. Och fortsätter ökningen i nuvarande takt så riskerar vi att den grupp som inte vill ha en förändring blir mindre och det till slut blir en majoritet som vill ha en minskning.
 
1/3 är för och 1/3 är emot och 1/3 vill ha den nivå vi hade för en tid sedan.... Är glaset 1/2 fullt eller 1/2 tomt är frågan.

Problemet är ju att det inte längre är en försvinnande minoritet som vill ha en minskning, det är ca 1/3 av de tillfrågade. Och fortsätter ökningen i nuvarande takt så riskerar vi att den grupp som inte vill ha en förändring blir mindre och det till slut blir en majoritet som vill ha en minskning.

En tredjedel vill ha en minskning. SD vill ha en drastisk minskning. Så det är en viss andel av den tredjedelen som sympatiserar med deras politik.

Och hur majoriteten tycker framöver beror inte enkom på ökningen. Det beror till stor del på hur mottagandet och integrationen kommer att fungera.
 
En tredjedel vill ha en minskning. SD vill ha en drastisk minskning. Så det är en viss andel av den tredjedelen som sympatiserar med deras politik.

Och hur majoriteten tycker framöver beror inte enkom på ökningen. Det beror till stor del på hur mottagandet och integrationen kommer att fungera.
Ingenting talar för att integrationen kommer att förlöpa smidigare. Det enda som tillkommer är väl, som det ser ut, att fler ska igenom nålsögat integration, vilket förmodligen kommer att innebära större problem. och du har ju vänligen redan talat om att utkomsten av integrationen kommer att påverkar inställningen till en ökning eller en minskning av antal asylärenden med uppehållstillstånd som resultat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp