gäspning?

B

blondie1989

jag undrar vad det betyder när en häst gäspar?

Ex som igår när min häst var väldigt orolig för att han var själv i stallet när jag höll på med honom, han gick runt (så gott han kunde då han var uppbunden i stallgången) och var spänd. När sen en av de andra hästarna kom tillbaka från sin ridtur och ställdes upp i stallet lugnade han ner sig och efter en stund började han gäspa, flera gånger. Vad betyder det? :confused:
 
För att han är avslappnad och trivs med livet... :)

Min häst gäspar ca 4-5 ggr varje dag när jag står och borstar och pysslar med henne!
 
när dom står och bara trivs lr vad man ska säga..min börjar alltid gäspa när supermjuka bortsen kommer fram
 
Åh vad kul :)Min häst gäspar alltid när vi är klara för dagen om man säger så.Tex efter vi ridit,han fått sin em hö och täcket på,borstad osv......bra att det betyder att dom trivs
 
Har hört att gäspningar också kan betyda förberedelse för kommande arbete,tex att man ska ut och rida.
 
Min Best brukar gäspa EFTER ridpasset, när man tagit av tränset och hon står i stallgången. Jag har fått lära mej att det är ett gott tecken, hästen mår bra och är avslappnad.

Immer
 
Hoppas det stämmer med att de trivs! Min medryttarpålle gäspade fyra gånger i rad idag efter att vi hoppat, när jag borstade och gosade :love: Det har jag aldrig sett honom göra förut :D
 
Har fått lära mig att gäspningar beror på spänningar som släpper ,men vet inte om det alltid måste bero på det.

Hundar kan ju även gäspa för att berätta för en annan hund att den inte behöver vara rädd utan kan slappna av, men det kan även vara ett sätt att hantera en stessig situation och lungna ner sig själv.

Det sägs funka för oss människor också, att är du stessad och spänd prova med att gäspa stort ett par gånger, efteråt brukar man känna sig lughare och mer avslappnad, men om det är för att man har gäspat eller för att man fått en liten pause det vet jag inte. :smirk:
 
En gäspning kan förutom ett tecken på avslappning vara en överslagshandling. Detta stämmer främst på hundar och jag vet inte om det stämmer lika mycket på hästar. Alltså kan de gäspa istället för att göra något annat. Gäspning eller att hästen börjar att tugga kan också vara ett tecken på att den tänker. Funderar på det som hänt tidigare så att säga.
 
De är avslappnade :). Min häst börjar alltid gäspa som en tok när jag ger henne massage, ibland är det nästan som om ögonen börjar rulla på´na också, så skönt tycker hon att det är. När jag är klar vrider hon alltid huvudet mot mig och liksom "Men HAAAALLLLLLLÅÅÅÅÅÅ, fortsäääätt" :love:
 
Min häst gäspar oxå efter ridpass och när man gosar och sånt.
Men hon gäspar även när man ska tränsa ibland, och ibland när man hämtar in henne från hagen för att man ska ut och rida.
På tävlingsplatsen när man står uppställd och väntar på sin rosett gäspar hon massor. Det tror jag inte har att göra med att hon är avslappnad. Snarare tvärt om, känslan jag får är att hon istället är uttråkad.

// Anna
 
Min häst gäspar alltid när man tränsar honom. Kan det betyda att han förbereder sig alltså? Han är lite rolig för han gapar och tar bettet själv när man håller fram det, så jag trodde det berodde på att han just gapat och blev gäspig av det?!
 
Har hört att hästarna spänner ihop käkarna när de är stressade och att när hästen då gäspar så tyder det på att den varit spänd men nu känner sig tryggare och avslappnad. alltså släpper spänningarna i käkarna
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 899
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 579
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 237
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 799
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp