Gaffelbandsskada - prognos?

tictac

Trådstartare
Hej
Min häst har lyckats sparka sig (tror jag i alla fall) på insidan av höger bak och därmed skadat gaffelbandet (enl vet). Hästen är nu ordinerad vila i box o sjukhage, först nu två veckor, sen åb av vet, sen ytterligare vila om jag förstod saken rätt.

Just nu står han med stallbandage både ute och inne o skall göra det några dagar till, sen bara på natten inne. Han får också Opticorten fram till att vet kommer igen.

Jag upptäckte det mån kväll, han var lite halt när jag kollade (longerade), i höger varv gick han rent, men i vänster varv markerade han lite. Svullen o varm runt ett sår och ömmade runt såret. På tis morgon var han fortfarande svullen men ej varm, då ringde jag vet som kom ut på em och sa att det var gaffelbandet. Vad är prognosen på en gaffelbandsskada? Vad jag läst ut här på buke så är det alla varianter allt från frisk till utdömd. Hur halta har de hästar som blivit utdömda varit?

Nu har jag ju bara haft ut vet som känt på hästens ben, hade det varit bättre att åka till klinik, kan de göra mer där? Andra behandlingar?

Usch, jag blir så ledsen vi hade precis kommit igång med ridningen efter vinterns mörker och is, och efter vila/skritt två mån i höstas pga varning på djupa böjsenans förstärkningsband.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Jag tycker att du ska åka till klinik och göra ultraljud, så du vet hur stor skadan är. Om det bara är en blödning eller om delar av bandet rivits sönder.

Min häst har haft problem med gaffelbanden på frambenen för några år sen (han är gammal, 24 år nu), och det tog LÅNG tid innan det blev "bra" (för helt som förr blir det aldrig) skadan drogs upp väldigt många ggr, räckte med att han hoppade omkring lite eller halkade.

Jag tycker absolut att du ska ha stödbandage (elastiska) på Varje gång han är ute. Gå ut och gå med honom på hårt underlag så snart han är lite bättre, 10 min/2ggr dag är lagom.

Akupunktur, laser och homeopati hjälpte min häst att bli bra. Han fick i en period även ha gips-bandage.

Prognosen står och faller på hur pass skadat gaffelbandet är, och hur bra du lyckas hålla hästen lugn så den inte drar upp skadan. Rörelse i skritt är jättebra, men INTE att springa i hagen, det förstör allt på ett par sekunder.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Min unghäst har haft ett svullet gaffelband, dvs det var förtjockat, inte någon skada på det.
Hon stod i 4 mån i vila, box och sjukhage. :crazy:

Åt opticorten och butta osv. Nu är hon bra igen.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Pållan slet sönder ena gaffelbandsfästet förra året, men för hennes del räckte det med skoning med kort tå och långa traktarmar bak. Nu är hon inte nån vilde i hagen så hon fick gå ut som vanligt med de andra hästarna. Efter tillåtelse från min "husgud" :bow: införskaffades benskydd som stödjer kotan och jag fick börja tömköra henne igen på rakt spår efter några månader. Hon har inga besvär alls och skadan är läkt, dock använder jag fortsättningsvis fortfarande samma skydd bak när jag är ute med henne. Hon är 24 år nu i år och ska köras in om allt går som det ska. :idea: Hon behandlades under tiden med akupunktur och ultraljudades några ggr för att ha koll på åt vilket håll det gick.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Appropå gaffelbands skader, min häst har en gammal skada (gaffelband) som han fick under ett trav lopp. Han blev behandlad, opererad (bränt). Nu använder jag honom bara som en tur kamrat, rider på småturer i skogen, körer vagn med han ibland annars så får han bara leva livet hemma hos mig och ta det lungt. Men nu som vi är inne på detta temat med skader, så undrar jag lite på hur allvarligt detta egentligen är?? Någon som vet? Jag hoppar inte med han, och jag har alltid på benskydd eller elastiska bandager när vi är ute på tur. Men jag undrar lite på om någon av er har upplevt att denna skadan har kommit tillbaka någon gång? Vad händer då? Måste man avliva eller kan man "fixa" det på nytt? Har läst tidigare att hästar som har fått tillbaka skadan blir avlivade. Nu köpte jag min svarta prins efter att han hade fått skadan och blivit bra igen då jag tyckte synd om han, så nu vill jag ta vara på han och gärna veta/höra lite mer ifrån er som har häst eller haft häst med denna typen av skada på vad ni har att säga om det.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Min valack lyckades BÅDE sparka sig själv på gaffelbandet OCH halka och övertänja det. (Blev jagad i hagen av en jakthund, sju hästar genom fem stängsel, alla oskadda utan min). Det märktes ingenting direkt, men dagen efter var han halt och tjoooockt ben. Distriktsvet var ut som inte kunde utesluta en fissur (spricka). Så benet gipsades, och jag fick order om att ringa klinik nästa morgon. Så gjorde jag och vi var in direkt där de konstaterade mjukdelsskador och ett övertänjt gaffelband (bristningar i det) mha ultraljud.

Han fick zinkabandage och Quadrisol i fem dagar och återbesök efter två veckor. Efter det två veckors boxvila till. Sen tyckte vet han kunde gå ut i hagen igen om han var lugn, men eftersom han till och från fortfarande var halt (i skritt vid hand), dock inte den dagen på klinik, så valde jag att boxvila honom mer. Han boxvilade totalt åtta veckor, de fyra sista med promenader vid hand på FAST underlag. De fyra sista utan något 'stöd' i form av bandage etc. Hade zinkaband fem dagar och sen lindad med padd + elastisk linda båda bak resterande tid upp till fyra veckor.

Sen efter boxvilan vilade han en månad till i stor hage och sen satte jag igång honom.

Han är enligt UL helt återställd och har inte haft problem med gaffelbandet efter det, men enligt equiatrikern reagerar han fortfarande med lite ömhet för palpation över nedre gaffelbandsfästet, enligt henne antagligen pga ärrvävnad (som kan vara knepig att se på UL om den ligger 'illa' till). Han har dock inga problem av det annars, bara om man är och trycke rjust där han reagerar en aning.

Så han blev helt återställd men det tog ett tag.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Usch så hemskt, men vad bra att han är ok nu. Men fick du någon varning ifrån vet. på vad du inte får lov att göra med din häst inom ridningen? Frågar bara så att jag vet vad jag inte ska göra för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Jag gissar att prognosen är lite olika beroende på hur skadan ser ut.
Min häst skadade gaffelbandet höger bak i ett trav lopp för ganska precis ett år sedan. En ordentlig skada, dock gick det inte av.
Gick ett par veckor med vanliga elastiska stödbandage och Back on Track paddar dygnet runt, därefter fick han gå på bete hela sommaren (lindad vid behov). Skodde med kilsulor bak för avlastning.
Ett halv år efter skadan var vi in och ultraljudade och det hade då läkt jätte fint.
Nu är han igång i full träning igen :banana: & det ser fortfarande bra ut.
Jag måste bara tillägga att jag personligen inte tror på boxvila. För att det ska läka måste det vara cirkulation och det blir det inte om de bara står stilla. Sen kan jag förstå att inte alla kan gå ute hela dagarna för att de springer omkring men då tycker jag att de ska röra på sig under kontrollerade former. Men det är vad jag tycker :D
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Natali skrev:
Usch så hemskt, men vad bra att han är ok nu. Men fick du någon varning ifrån vet. på vad du inte får lov att göra med din häst inom ridningen? Frågar bara så att jag vet vad jag inte ska göra för att vara på den säkra sidan.

Det vet sa var att under boxvilan när han promenerades vid hand var det VIKTIGT att det var FAST underlag, hård grusväg, oljegrus eller asfalt. Fanns inte det fick jag helt sonika traila till sådant.

Sen när jag fick börja rida så skulle jag vara väldigt försiktig med hala och/eller djupa underlag i början. hala för han inte skulle halka och slå upp skadan igen, djupa för det ger extra påfrestning. Djupa underlag rider jag aldrig på så det har han sluppit helt, och då och närmsta året hade jag aldrig lera i hagen heller så aldrig djupt heller.

Men i övrigt var det inga restriktioner, och på sikt inga restriktioner alls angående underlag (dvs rid som en normal häst)

Han är dock, pga min brist på ridbana, i princip bara riden på fast underlag (grusväg, asfalt, gräs och packad snö samt is), och förutom en kort period på höst - vår då det är ledigt i hagen inte djupa underlag i hagen heller. Jag hååar inte heller. Inget av detta är dock för jag varit rädd för gaffelbandsskadan utan har med min nyfunna hopprädsla att göra samt då bristen på ridbana (och brist på körkort att ta mig till ridbana som jag hade då)

Nu har han ju sin has och är T-märkt så nu rids han absolut inte på tunga/djupa underlag (vatten, tungt ridbaneunderlag, djupsnö etc)
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Tack för ett långt svar och goda råd ang vägbana. Nu har inte vi ihäller ridbana utan bara skogsvägar, öppna fält, asfalt etc. Men då kan jag ha det i bakhuvudet med djupa vägar etc. ;) Tack än en gång.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Du skriver att du hade din häst lindad med padd+elastisk linda, vet sa att jag skulle linda, men han sa bara padd+linda inte om den skulle vara elastisk eller inte så när jag frågade dels en intstruktör på ridskolan och dels i hästaffären så sa de att fleece-lindor var bra (med paddar under). Jag är så rädd att jag skall linda för hårt om jag har en elastisk linda, eftersom han inte rör sig mycket nu (till/från hagen och några steg i hagen) så blir det ju inte mycket hjälp till cirkulation och lindar jag då för hårt så är jag rädd att jag försämrar cirkulationen. Men sitter det för löst så ger det ju inget stöd och kasar bara.

Jag kommer ju på en massa frågor nu som jag skulle ställt till veterinären, kanske skall ringa honom.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

tictac skrev:
Du skriver att du hade din häst lindad med padd+elastisk linda, vet sa att jag skulle linda, men han sa bara padd+linda inte om den skulle vara elastisk eller inte så när jag frågade dels en intstruktör på ridskolan och dels i hästaffären så sa de att fleece-lindor var bra (med paddar under). Jag är så rädd att jag skall linda för hårt om jag har en elastisk linda, eftersom han inte rör sig mycket nu (till/från hagen och några steg i hagen) så blir det ju inte mycket hjälp till cirkulation och lindar jag då för hårt så är jag rädd att jag försämrar cirkulationen. Men sitter det för löst så ger det ju inget stöd och kasar bara.

Jag kommer ju på en massa frågor nu som jag skulle ställt till veterinären, kanske skall ringa honom.

Det som var det viktigaste enligt min vet (men man ska nog inte hur som helst jämföra gaffelbandsskada med gaffelbandsskada) var att bandaget var stadigt och stödjande. Och då rek tjock padd och elastisk linda (han var lindad bägge bak såklart). Har du en tjock padd under så är ju risken ganska liten att du drar för hårt. Jag drog dock åt typ 'mellanhårt', dvs så det satt kvar ordentligt, men ändå så jag kunde få in två fingrar utan problem mellan överkant och nederkant av padd och ben.

Slå vet en pling till du, de är ju där för att ge svar på just sådana här frågor, och är ju de som bäst vet vad sm är bäst för din hästs skada. Sen kan säkert olika vet ha olika åsikt med.
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Hej. Tycker oxå att du ska åka till klinik så att de kan göra ett ultraljud, låter väldigt märkligt att vet. kan säga att det är en gaffelbandsskada utan att ultraljuda...
Har själv haft en häst med gaffelbandsskada men hon har blivit helt återställd, och behövde inte heller vila speciellt länge. Det är därför jag tycker du ska åka till klinik så att du ser hur pass allvarlig skadan är.
Mvh
 
Sv: Gaffelbandsskada - prognos?

Eftersom det var flera år sedan tråden startade så är nog TS häst förmodligen färdigbehandlad vid det här laget ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 539
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 888
Senast: ll.96
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp