lady_vip

Trådstartare
Jag måste hitta ett alternativt bett eftersom inte hacket funkar längre och kom att tänka på gag, Ordet är fritt!!

Jag rider oftast på tre-delat bett, eller D-ringsbett och det fungerar väldigt bra, hon är fin i munnen och kommer bra fam till bettet.
Men på skogsturer blir dte lätt för mycket i huvudet och hon tar bettet och kutar, som en genväg har jag använt hackamore för att slippa slita och dra och ändå kunna konditionsträna i en relativt bra form.

Men jag tycker hon blir förbannat stel i sidorna och står inte ut med att rida en planka. Jag vill inte sätta på henne kimblewicket då det är alldeles för starkt för henne och Pessoa är uteslutet.

(Och för alla som tänker skriva att halvhalter, volter, bättre markarbete osv är den enda vägen så kan jag säga att jag är mycket medveten om detta. Men jag måste få till en hyffsad ridning så länge med varierad terräng för hästens välmående och inte nebart harva på ridbana. Eftersom hon uppenbarligen inte fixar att lyssna 100% på mig i skogen så vill jag ha kontroll och då blir det ett något skarpare bett. Jag är van vid att rida på kandar, pelham, hack osv, så jag är inte hård i handen el. dyl.)

Sv: Gag??

min ponny är likadan i skogen , även om man gör halvhalter så händer det inget .. och vem vill göra en volt i full galopp för att få stopp på hästen/ponnyn? men jag red mkt mkt markarbete och liknande på bana , hästen blev bättre och bättre men i skogen var det samma sak fortfarande .. jag fick helt enkelt sätta på ett pessoabett , det tog ett tag sen förstog han att det inte var ngn vits att dra med det på . nu är han betydligt lugnare och jag rider på 3 delat igen i skogen : )

varför vill du inte testa pessoabett för? jag tycker inte om skarpa bett alls men ibland har man nog inget val .. eller så provar du gag som du sa. det har vi på dom heta tävlingshästarna i mitt stall där jag jobbar när vi konditionstränar dom , funkar superbra!
håller med om att hack är ingen hitt att rida på .. det blir som du säger - att sitta på en planka.
nej men prova gag bett du , det kan nog funka super!

Pelham eller kandar?

Då kan du rida på tränsbettet och böja och ställa hästen som vanligt, men du har stångtygeln att använda som nödbroms.

Hackamore är svårt att rida på...

Jag rider min på amerikanskt gag i hoppningen. Dock ska jag övergå till hack nu då jag känner att gaget är lite svårt. Han funkar hyfsat på det, jag får upp honom på det till skillnad från vanligt tränsbett. Pelham funkar han inte alls på, då bara krullar han ihop sig, med gaget får jag en mer uppåt-effekt.

Gag funkar likadant som pessoa, så gillar du inte pessoa gillar du nog inte gag heller.
Provat rakt pekham med två tyglar? Då kan du ju rida på tränsbett tills du behöver koppla in stångdelen.

Min blivande foderhäst är också väldigt stark i skogen. Han går på tvådelat pessoa nu men det ska bytas ut så fort han kommer till mig. Jag tänker i första hand prova pelham och kimblewick.. är ett kimblewick så himla "starkt"? :crazy:
Jag funderade också på gag men då det funkar på samma sätt som pessoa uteslöt jag det ganska snabbt.

Gag funkar likadant som pessoa, så gillar du inte pessoa gillar du nog inte gag heller.
Provat rakt pekham med två tyglar? Då kan du ju rida på tränsbett tills du behöver koppla in stångdelen.

Det har jag inte provat på denna hästen, har liksom kännt att pelham var för starkt:o men jag rider alltid pelham med 2 tyglar, så det är ju helt klart ett alternativ. Det jag är mest rädd för är att hon ska bli "beorende" av kedjan, eftersom jag har en annan häst som enbart går att rida med bett som har kedja... Hon har iofs inte ens ridbarhet i närheten av denna hästen bettbytet gäller.

När jag tänker efter så förstår jag ju att Gag funkar som pessoa, men tänkte i min lilla tankevärld att det inte var så starkt...?

Pelham eller kandar?

Då kan du rida på tränsbettet och böja och ställa hästen som vanligt, men du har stångtygeln att använda som nödbroms.

Hackamore är svårt att rida på...

Ska kanske testa kanda också, men korta skänklar.

Visst är hack svårt att rida i, men hon har liksom alltid funnit sig bra i det, men ju starkare hon blir desto med hänger hon på det och vill inte alls jobba på bakifrån på samma sätt. Inte så konstigt, hon har ju liksom inget att ta stöd på.

Jag rider min på amerikanskt gag i hoppningen. Dock ska jag övergå till hack nu då jag känner att gaget är lite svårt. Han funkar hyfsat på det, jag får upp honom på det till skillnad från vanligt tränsbett. Pelham funkar han inte alls på, då bara krullar han ihop sig, med gaget får jag en mer uppåt-effekt.

Vad är amerikanskt gag?

Jag galopperar sällan i full galopp, mitt problem är inte att jag tappar kontrollen och att hon skenar eller liknande, det är att hon kör upp huvudet och på så sätt försöker komma ifrån arbetet. På ridbana har hon inte alls samma energi och efter några varv på en volt existerar inte problemet.

Pessoa tycker jag inte om av den anledningen att det känns som man kan dra och dra, men ingenting händer... Jag har bara ridit på det några gånger, aldrig på mina egna hästar, men det är ingen bett jag föredrar eftersom jag tycker trycket på nacken blri för stort och de bara hänger där, typ samma sak som händer för mig på hacket...

min ponny är likadan i skogen , även om man gör halvhalter så händer det inget .. och vem vill göra en volt i full galopp för att få stopp på hästen/ponnyn? men jag red mkt mkt markarbete och liknande på bana , hästen blev bättre och bättre men i skogen var det samma sak fortfarande .. jag fick helt enkelt sätta på ett pessoabett , det tog ett tag sen förstog han att det inte var ngn vits att dra med det på . nu är han betydligt lugnare och jag rider på 3 delat igen i skogen : )

varför vill du inte testa pessoabett för? jag tycker inte om skarpa bett alls men ibland har man nog inget val .. eller så provar du gag som du sa. det har vi på dom heta tävlingshästarna i mitt stall där jag jobbar när vi konditionstränar dom , funkar superbra!
håller med om att hack är ingen hitt att rida på .. det blir som du säger - att sitta på en planka.
nej men prova gag bett du , det kan nog funka super!

15803116.jpg

Det är lättare att ge eftergift med det här bettet, eftersom skänklarna åker uppåt istället för runt som på ett pessoa.

Min blivande foderhäst är också väldigt stark i skogen. Han går på tvådelat pessoa nu men det ska bytas ut så fort han kommer till mig. Jag tänker i första hand prova pelham och kimblewick.. är ett kimblewick så himla "starkt"? :crazy:
Jag funderade också på gag men då det funkar på samma sätt som pessoa uteslöt jag det ganska snabbt.

Jag tycker inte kimblewick är så starkt, på min andra häst så är det det mildaste bettet jag använder (iofs modell stridsvagn:D ), men jag har testat det på denna hästen och bara krullar ihop sig och vågar inte ta stöd och komma fram med halsen.

Om du kollar på skänklarna så är det en bit som skänklarna kan "åka på" när man tar i tyglarna. Det tar stopp där uppe, och man kan inte dra hur hårt som helst som på ett pessoa. Dock behöver jag knappt ta i det alls, det är väldigt skarpt. För det mesta rider jag på det med 2 tyglar dessutom.

Men nu funderar jag vidare, om min häst behöver komma fram med halsen och helt ner, då är knappast gag (även om jag rider på 2 tyglar) någon lösning?

Nej då är det nog ingen bra idé. Det verkar nog mer upplyftande, jag upplever det som så iallafall. Synd att det inte funkade med hacket, testade det första gången på min idag, han vågade komma fram och ner utan att bli det minsta stark eller tung, så där blev det 10 poäng från mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som gärna krullar ihop sig och hänger på bettet i hoppningen. När han gör detta så tappar han farten vilket inte...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: X17
·
Utrustning Då var det dags att ge sig in i bettdjungeln. 2 "nya" hästar är det som ska få vara med i jakten på de perfekta betten. Båda rids...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: MsBlondy92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur