Piccadilly

Trådstartare
P.g.a. att min häst blir mycket pigg och gärna drar när vi hoppar så brukar jag använda ett pelhambett. Detta fungerar väldigt bra för vår del tycker jag. Men min ridlärare sa ikväll att jag kanske skulle prova med ett gagbett. Dels för att det blir en mjukare kontakt med ett sådant. En "gummisnoddseffekt". Är det någon som ridit på båda bettsorterna på samma häst, som kan jämföra de båda?

Sv: Gagbett..

Jag kan bara säga som så att jag tycker hissbett är värdelösa. Att din instruktör jämför med en gummisnoddseffekt är väl helt riktig, men gummisnoddar är också helt värdelösa. :smirk:

Jag har ridit med stång och gag på samma häst, tycker gag är helt värdelösa.

jag har ridit på bägge, och jag föredrar gags på min häst.
på pelham krullar han gärna ihop sig och springer :D om han får chansen (vilket iofs inte är ofta).

på gags får man en jämnare kontakt, hästen är framme vid bettet även när man tar i tygeln. upplever det även som att han kommer upp med huvet och fram med nosen.

PrinceFair skrev:
jag har ridit på bägge, och jag föredrar gags på min häst.
på pelham krullar han gärna ihop sig och springer :D om han får chansen (vilket iofs inte är ofta).

på gags får man en jämnare kontakt, hästen är framme vid bettet även när man tar i tygeln. upplever det även som att han kommer upp med huvet och fram med nosen.

Jag håller helt med dig! Efter att ha bytt från pelham till gag så byter jag inte tillbaka. Jag har upplevt att mina hopphästar ibland eller ofta (beroende på hästen) kämpar emot pelhamet på ett sätt som de inte gör med en gag. Det blir en jämnare och mjukare kontakt med hästens mun tycker jag.

Jag gillar gaget bättre (har iofs inte ridit på pelham :angel: ) just för att min pålle gärna drar huvudet framåt-nedåt i hoppning. Han blir jättesvår att hålla ihop och in då. :crazy:Så jag gillade gaget väldigt bra. :bow:

Gag ger väl exakt samma effekt som ett pessoabett om inte jag är helt ute och cyklar, och de tycker jag är ganska trista bett.

det tycker jag inte, även om vissa anser att det gör det i teorin.

pessoa är kasst att rida på tycker jag, det "faller igenom" (vet inte hur jag ska förklara bättre) så fort man tar litet mer i tygeln.
på gags har man fortfarande suget framåt, även om man behöver ta i hästen

Polly_Mulle skrev:
Gag ger väl exakt samma effekt som ett pessoabett om inte jag är helt ute och cyklar, och de tycker jag är ganska trista bett.

Absolut inte, ingen likhet alls!

Ett gagbett ger tryck direkt bakom örenen på nacken när du tar i tygeln eftersom tygeln sitter fast i sidostycket som löper igenom bettet (enkelt förklarat). STOR skillnad! ;)

Det gör ett pessoa också. Pga hävstångseffekten (eller rättare sagt just gag-effekten) så blir det tryck i nacken även med ett pessoa.

Pessoat är ju ett gag-bett och det är endast pessoa jag har ridit på. Men jag förstår inte vad skilnaden skulle vara, egentligen?

som sagt är ju effekten i teorin densamma, men det är enorm skillnad att rida på de bägge betten!

jag tror att skillnaden beror på att pessoat faller igenom vid ett visst läge, bettet lägger sig horisontellt. det känns då tomt i handen, och man måste lätta tillbaka till noll för att kunna ta ett nytt tygeltag

gagbettet släpper aldrig på det sättet, utan man har hela tiden suget framåt i handen, känns som att hålla i ett gummiband ungefär.

ungefär såhär ser det som jag försöker beskriva ut
pessoa1.jpg

Jaha! Du menar så! Jo, det är säkert sant. Jag har aldrig ridit på ett "riktigt" gag, endast på ett pessoa, så jag kan inte jämföra känslan. Men så som du beskriver, att man måste gå tillbaka till noll helatiden, var en väldigt träffande beskrivning! Precis så jag har upplevt pessoat. Väldigt "stumt".

uppåt i hästens mungipa. det blir även tryck på nacken eftersom tyglarna så att säga är fästa "direkt" i nackstycket

Liknande trådar

Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: Edla
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka