• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 8 550
T

TheDot

Skulle gärna vilja veta för och nackdelar med ett gagbett! Snällt om nån ville sätta in en bild också på ett rätt anpassat gag! :D tack

Sv: Gagbett!

Fördelar: ger trevlig ridkänsla, hästen kommer gärna upp med huvudet och fram med nosen

Nackdelar: hästen kommer gärna upp med huvudet, kan bli för skarpt på många hästar, kräver mkt mkt drivning eftersom det är skarpt, ngt svårare att svänga på än tränsbett

Så det beror helt på vad man har för typ av häst och hur bra koll man har på sin ridning.

Hur verkar ett gag-bett till skillnad från ett pessoa-bett? Till vilka typer av häst/beteende är det bra med ett gag?

Ett pessoabett är ett gagbett, men med fördelen att mundelen löper på en ring med begränsat utrymme, lika som på ett amerikanskt gag.

Ett traditionellt gagbett, med sidostyckena dragna genom ringen, har ju inget stopp alls...

gagbettet verkar uppåt i mungipan, men till skillnad från pessoat faller det inte igenom vilket gör att hästen är framme vid handen hela tiden (under förutsättning att man rider med skänklen förståss...)
på pessoa måste man lätta tillbaka till noll efter varje tygeltag för att få effekt av nästa.

gags verkar upplyftande och kan därför passa bra på hästar som gärna lägger sig på och sänker huvudet/krullar ihop sig

det "amerikanska gaget" heter hissbett och finns i flera olika verisioner det med.

Min medryttarhäst har ett amerikanskt gagbett och ett tredelat tränsbett. De gånger jag har ridit på gagset känns det snarare som att hästen tenderar att krök på nacken och nästan går bakom hand. När tränsbettet sitter i upplever jag att jag får en ärligare form som jag rider in i.

Därför blir jag väldigt förvånad när det står att gags är uppresande. Kan någon förklara hur det fungerar? Jag har nämligen fått för mig att hävstångsbett (amerikansk gag) påverkar nacken och därigenom får hästen att böja in hals och huvud. Har jag helt missförstått?

på ett stångbett har man kinnkedja vilket gör att trycket blir i huvudsak på hästens underkäke.
hissbettet verkar uppåt i mungipan eftersom det inte har ngn kedja son hindrar den funktionen

Gagbett är bra för hästarsom man behöver få upp huvudet på och få upp fronten på, och på hästar som blir starka och drar ryttaren ur sadlen.
Har inte varit med om ngn negativt med gagbett, sålänge man inte sätter det på fel sorts häst vill säga.
Det är inte så väldigt skarpt eller stakt heller, men funkar bra är man har en lite tungare häst.

(gillar dock inte amerikanskt gagbett, ung samma effekt som pessoa, och jag hatar pessoabett)

Mitt stångbett ser ut som det på bilden. Det är en westernstång. Det verkar inte uppåt alls. (däremot skulle det vara bra om det gjorde det, kanske ett vanligt gagbett skulle passa min häst?)
Jag har inte kindkedja utan en curbstrap på det bettet.

Urs, vedervärdiga bett.. :crazy: Du måste ha enorma ridproblem om du ska sätta på hästen gag.. Välj åtminstone den ''amerikanska'' versionen av gag. Tänk vad stumt och vilket tryck det andra kan ge på nacken. Det är nog svårt att få det att löpa helt fritt.

Hugger knapp.....

Jag har lite vidare funderingar då det gäller gags, ska man ha en eller två tyglar ? Fram till för några år sedan hade jag tagit lite för givet att det var en tygel som gällde men sedan sa någon till mig att man skulle rida med två - vad är "rätt" och vad är "fel" egentligen ??

Själv tycker jag att ett ameikanskt gag och ett vanligt gag ger helt olika känsla när man rider.

beror på vad man vill få ut för effekt av betslingen samt om man klarar av att rida på två tyglar eller ej tycker jag.
med två tyglar blir det ju lättare att justera skärpan på bettet sas

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
148
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31