Galen katt!?!

Omorfia

Trådstartare
Har en hankatt som är helt tokig i allt vad sladdar och kablar heter. Får gömma allt i hans väg annars biter han sönder det direkt. :crazy:

Han har även en viss förkärlek till disktrasan i köket så denne måste ligga gömd i ett skåp annars äter han upp den....!! :crazy: Har redan käkat upp en hel trasa en gång och fick ju givetvis smärre problem när den skulle ut igen. Ingenting som varken han eller jag vill vara med om igen...

Undrar om det finns fler här på forumet som också har galna katter och vad ni i så fall gör åt detta?? Folk tror ju inte jag är klok när jag berättar om alla bravader han är med om...suck igen..

(Vet inte om denna tråd hamnade under rätt prefix...i värsta fall får ni flytta på den.)

Sv: Galen katt!?!

Har du testat att smörja in kablarna i ättika?

Hmm, låter ju inte riktigt normalt - kan han vara understimulerad månne?
Ensamma innekatter med ägare som jobbar heltid kan ganska lätt bli det och då kan de få vissa neurotiska beteenden.
Hur som helst så är det ju ett farligt beteende och som Apo föreslog så kan man ha något illasmakande på kablarna, om inte ättika så saft från någon citrusfrukt - det brukar alla katter hataaa. :crazy:
Om du har misstanke om understimulans däremot så är det viktigt att ta tag i det också. :)

Hmmmm....det där med ättika har jag inte tänkt på. Ska bannemig testa det med en gång och se vad som händer... Tack för tipset! :)

Tja, om han känner sig understimulerad vet jag egentligen inte. Jag tror ju iofs egentligen inte det med tanke på att han har en till kattkompis plus att jag är ganska mycket hemma på dagarna. Vi bor i lägenhet på 126 kvm med 2 balkonger som dom har tillgång till. Dom har leksaker och klöspelare så egentligen borde han inte känna sig understimulerad. Han är ganska lugn i övrigt av sig och sover mycket på dagarna. Det där med sladdarna verkar inte ha med att göra att han är rastlös utan mer som att han bara MÅSTE bita av sladden till telefonladdaren om han råkar passera den och vi har glömt gömma den....till exempel. Det där med disktrasan har jag aldrig lyckats förstå mig på. När han började med detta beteende rådfrågade jag veterinär och ingen fattar någonting. Han verkar bara tycka att det är ett väldigt smaskigt byte. Han får helfoder från Specific som jag köper på djursjukhuset så det är ju ingen direkt billighetsmat som jag bara köper i snabbköpet. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga....han är en aning skum i alla fall...I can tell you that ;) Önskar bara att man kunde få honom att förstå hur farligt det är att käka sladdar....

Jag tycker det låter som om han är understimulerad. Jag har en hane som blir helt tokig när han är mentalt understimulerad och det räcker inte med lite leksaker eller så får att hålla honom nöjd och tillfreds. :)
Han är en otroligt krävande katt men ack så jag älskar honom! :love:

Vad gör du för att stimulera honom då? Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska göra... :S Han har alltid varit så.
Vet inget om honom, uppfödning och så. När han var ca 8 månader blev han dumpad från en bil, tunn, uttorkad och hungrig och med en massa intorkad bilolja mellan trampdynorna som tog flera veckor att få bort. Jag tog hand om honom när ingen annan ville ha honom. Har många gånger undrat om det kan ha med hans första tid i livet att göra eller nåt. Men det hade varit intressant att höra hur du gör för att din katt ska må bra :) Dock är han ingen jobbig krävande katt i övrigt, bara dessa "små" problem ;)

Hmm, det låter inte som att han borde vara understimulerad då. Kanske är det, som du skriver, något som kommer utav hans bakgrund? Hoppas att ättikan eller citrussaften hjälper iaf.

Ja det får vi verkligen hoppas. Jag ska prova både det ena och det andra :) Tack för tipset!

Rustie älskar att få komma ut på promenader! I koppel då självklart, det räcker för honom att bara sitta på en parkbänk med matte och få uppleva lite, det blir liksom mental stimulans att få titta, lukta, känna.
Jag brukar även gömma mat åt honom i typ kartonger eller vika in det i papper, så han får jobba lite för det.
Vill jag bara ha honom trött brukar jag leka med laserpekaren en sväng, det älskar han också men blir inte "tillfreds" på samma sätt som när han får jobba med huvudet.
Kanske din katt skulle uppskatta lite trickträning? Klickerträning brukar ofta fungera bra på katter.

Ja det får vi verkligen hoppas. Jag ska prova både det ena och det andra :) Tack för tipset!

Tandkräm fungerar på mina katter, det är det värsta de vet!

Min honkatt är också en pillkatt, jag hade alltid tandkräm runt kanten på golvbrunnen i badrummet, annars lyfte hon upp gallret och stoppade ner saker... (leksaksmöss, hårband, tops, kartor med sömntabletter, mattes guldsmycken... :crazy:)

Hon äter bara tunna kablar, typ cd- och mobilladdare, och jag vet inte hur många par med hörlurar hon knipsat sladdarna i 10 delar på. :p

Tack för tipsen! Tidigare i hans liv var han mycket ute i koppel men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Sedan två år tillbaka har vi flyttat till ett mycket större ställe som jag tror att han tycker om. Han visar inga tecken på att han vantrivs i alla fall men hans beteenden är desamma. Ingen skillnad, varken på det ena hållet eller det andra. Att aktivera honom för att han ska bli trött behövs inte.....han är född trött ;) Han sover ofta och gärna och tycker om att dra sig undan på barnens rum och sova i deras sängar när de inte bor här (idag har han till exempel sovit heeeela dagen, han går inte upp förrän det vankas mat...hihi). Annat är det med honkatten som alltid är där jag är :)
Vad jag tänker på är att Mr Manfred inte är direkt krävande och stökig i övrigt. Det är liksom inte som att han klättrar på väggarna och han trivs med att sitta på sina balkonger och hålla koll på folk nere på gatan, och emellanåt lusa upp sina möss eller klösställningen :) Men jag ska nog testa lite av dina trickövningar......och hoppas på att han inte tappar intresset alldeles för snabbt....hihi.

Min honkatt är också en pillkatt, jag hade alltid tandkräm runt kanten på golvbrunnen i badrummet, annars lyfte hon upp gallret och stoppade ner saker... (leksaksmöss, hårband, tops, kartor med sömntabletter, mattes guldsmycken... :crazy:)

Haha....känner igen det där:D Så gjorde min honkatt oxå när jag bodde i min förra lägenhet. Dock aldrig några guldsmycken tack o lov :crazy:

Hon äter bara tunna kablar, typ cd- och mobilladdare, och jag vet inte hur många par med hörlurar hon knipsat sladdarna i 10 delar på. :p

Min hankatt äter nog helst tjocka, riktigt gummiaktiga kablar....såna som nästan ser ut som lakrits :grin: Men finns det inga sådana så går det lika bra med laddsladden till mobilen....som rök i går morse :crazy:
Helt ärligt så fattar jag absolut ingenting....:confused: Man är ju rädd för att han ska dö eller sätta eld på hela huset :crazy:
vi bor i en gammal lägenhet och det är ganska få vägguttag och långt emellan dom så man måste dra en hel del sladdar överallt...suck. Har fått spika upp så mycket det går på väggarna så att han inte ska känna nån dragning till dom. Svårast är det bara med barnens rum. När dom bor här så vill ju dom givetvis spela tv-spel etc. och måste alltid tänka på att ha stängda dörrar på sina rum. Dom lärde sig i alla fall att hålla stängt efter att några sladdar strykt med :grin:
När dom inte är här så är dörrarna öppna och alla sladdar undanplockade...

Det kanske fungerar med "kabelrännor" för de kablar som dras "från A till B"? Sådana man sätter längst med väggen och lägger kabeln i om du förstår vad jag menar? :D
De lösa kablarna har jag dock inget tips om.

Min kankatt äter hårsnoddar. :crazy:
Han är helt galen i dom och är grymt duktigt på att leta upp dom.
Jag får gömma dom på toaletten, och se till att alltid ha den dörren stängd. :D

Aaaahhh...där sa du nåt! Det har jag faktiskt inte tänkt på. Tack! =) Dom som ligger på marken får jag ha såna där kabelgömmor till eller vad det nu heter. Men han är lite smart, den där katten för han vet hur han ska pilla fram dom....hmmm...

Hehe....också nåt att vara tokig i kan man ju tycka...:) Men dom är ju lite galna till mans alltså. Min Manfred är även galen i hår, förutom sladdar och disktrasor då alltså. Man måste passa sig väldigt noga för att ha sitt hår hängande framför honom för han verkligen attackerar det. En morgon hoppade han efter mitt hår och klöste mig ganska rejält precis under ögat.... Då blir man lite rädd faktiskt. Kunde gått ganska illa. Men han menar ju inget illa, han vill ju bara bita på det lite. Och jag lovar att om han fått tag i det så hade han bitit av det för han verkligen vråltuggar det med tuggtänderna....suck

Jag har en kabelbiterska hemma och jag tror inte att hon är understimulerad utan det har tydligen gått i arv efter hennes mamma. Här är alla kablar invirade i aluminiumfolie. Funkar jättebra, det biter hon inte på.

Det är ju oxå en ide värd att testa. Har ingen aning om vad han tycker om det men det lär jag ju märka. lite lustigt att det gått i arv. Det kanske det har gjort på min oxå då...

Liknande trådar

Övr. Katt Saxat från SkrattNet (Ni har nog sett den förr... men kul är den!) Att slå in en present med hjälp av din katt: 1. Gör i ordning...
Svar
10
· Visningar
2 353
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna