Galen valack

Sv: Galen valack

Usch så otäckt.

Jag skulle inte vilja ha en så opålitlig häst i mitt stall. En fara för de andra hästarna, mig och allra främst för min familj.

Jag hade också starkt funderat på att låta hästen somna in.
 
Sv: Galen valack

Hästen mår piss, och det spelar ingen roll vad som har hänt den eller om den har ont, den mår verkligen inte bra! Och att den är så pass opålitlig.. Jag hade avlivat direkt! Både för eran och för hästens skull!

Som andra här också har sagt, det går säkert ta reda på varför den beter sig som den gör. Men det kan vara psykiskt också. Den kan vara knäckt helt enkelt. Att bli arg är hästen sätt att tala om att något är väldigt väldigt fel.. Tycker synd om den, den vet säkert verken ut eller in :(
 
Sv: Galen valack

Jag kan varmt rekommendera "enter" emellanåt när du skriver så långa texter, tog en evighet att läsa.

För övrigt håller jag med Maqurell, att du tycker om den spelar mindre roll om det är en risk för dina barn att vara i närheten av den. Hade jag haft hästen och varit med om "möss-incidenten" hade hästen varit död samma kväll.
 
Sv: Galen valack

Hm, det låter precis som min häst.

Jag fick en varmblods/nordsvensk brukskorsning för 2,5 år sedan som jag önskat livet av många gånger.

Men han blev snäll till slut, kallas dock fortfarande för Psykopaten.


Har dock lovat mig själv att aldrig mer skaffa något som har varmblod i sig. Gratis eller ej.
 
Sv: Galen valack

Satsa på stoet och ta bort valacken anser nog jag. Han låter ganska instabil och verkar absolut inte vara en häst att lita på. Känns alldeles för farligt med en sådan häst när man har barn (annars också, men framförallt när man har barn).
Vad händer om hästen kommer lös tex?
Hästen verkar ju inte må bra och han lider inte av att tas bort.

Vad är det för stam på honom förresten?
 
Sv: Galen valack

*kl*

Vad ger du för foder?

Ärligt talat så är det rätt vanligt med varmblod som "kokar över" när dom inte får någon motion, speciellt om dom är i kondition och blir avställda. Vissa individer är kolugna, men det finns dom som varit ettriga redan på travet och när dom hästarna sen blir avställda så brakar helvetet lös.
 
Sv: Galen valack

Jag tror ärligt inte att det är något fel på din häst, mer än att den går med ett sto. Vänner till mig hamnade i samma sits, och hade också samma problem som du beskriver. När de sedan ackorderade in hästen i ett annat stall, skulle den gå i en flock med enbart valacker. Kruxet var bara att deras hage gränsade till sto hagen, och den här hästen bestämde sig för att strida för dessa ston med övriga flocken. Hästen var riktigt elak, både mot folk och fä. Men lugnade ner sig sedan när stona kom ut bilden.

Har själv haft en valack som inte blev riktigt riktig när han gick med ston, visserligen aldrig elak men betedde sig ändå riktigt illa när de fanns i samma hage. Oregerlig att rida på, att hantera osv.
 
Sv: Galen valack

Jag tror ärligt inte att det är något fel på din häst, mer än att den går med ett sto. Vänner till mig hamnade i samma sits, och hade också samma problem som du beskriver. När de sedan ackorderade in hästen i ett annat stall, skulle den gå i en flock med enbart valacker. Kruxet var bara att deras hage gränsade till sto hagen, och den här hästen bestämde sig för att strida för dessa ston med övriga flocken. Hästen var riktigt elak, både mot folk och fä. Men lugnade ner sig sedan när stona kom ut bilden.

Har själv haft en valack som inte blev riktigt riktig när han gick med ston, visserligen aldrig elak men betedde sig ändå riktigt illa när de fanns i samma hage. Oregerlig att rida på, att hantera osv.

Fast den gick ju med en valack i början och betedde sig illa då med?
 
Sv: Galen valack

Jag tror ärligt inte att det är något fel på din häst, mer än att den går med ett sto. Vänner till mig hamnade i samma sits, och hade också samma problem som du beskriver. När de sedan ackorderade in hästen i ett annat stall, skulle den gå i en flock med enbart valacker. Kruxet var bara att deras hage gränsade till sto hagen, och den här hästen bestämde sig för att strida för dessa ston med övriga flocken. Hästen var riktigt elak, både mot folk och fä. Men lugnade ner sig sedan när stona kom ut bilden.

Har själv haft en valack som inte blev riktigt riktig när han gick med ston, visserligen aldrig elak men betedde sig ändå riktigt illa när de fanns i samma hage. Oregerlig att rida på, att hantera osv.

Fast den gick ju med en valack i början och betedde sig illa då med? Skulle ju även ha gått med ston tidigare utan problem enligt tidigare ägare.

Jag har för övrigt aldrig varit med om att det blivit problem med hagar med mixade ston/valacker. Nu har jag ju inget handelsstall på något sätt, men gott och väl sextiotalet hästar har passerat i flockar där mina hästar ingått under åren. Nästan alla av dessa flockar har varit mixade i olika andelar, under ett par år hade vi bara ston. Vi kanske har haft tur? Ibland verkar det i alla fall så med tanke på att så många ondgör sig över mixade flockar. Jag säger inte att det finns fall där hästar inte går ihop, för det vet jag och det har också hänt att vi separerat hästar i olika hagar, och det är mycket möjligt att kombon sto-valack är överrepresenterat. Men är det så himla vanligt?

Att valacken inte trivs med sitt sällskap är ju dock uppenbart. Inte stoet heller... Men att det är det som triggar temperamentet när beteendet funnits även innan stoet äntrade hagen känns lite åt det osannolika hållet. Men visst, den kanske inte trivdes med någon av dem (även om den första var en valack). Något fel är det ju, eftersom en (enligt uppgift) otroligt snäll häst plötsligt blir ett monster. Smärta, osäkerhet, uttråkning eller brist på trivsel - hästen är för närvarande livsfarlig. Finns det saker man kan ändra på för att kolla av om det förbättras kan man absolut göra det. Dela på hagen och låta den stå ensam, låna en annan häst en kortare period eller så, visst. Men så länge hästen är livsfarlig är den en risk som man faktiskt inte ska vifta bort. Antingen gör man en målveten insats eller så skickar man hästen.
 
Sv: Galen valack

Hej!

Jag hade börjat med att sära på hästarna. Du kommer aldrig förlåta dig själv om någon av dom blir skadade och du får dessutom en chans att se om din häst trivs bättre ensam (vissa gör det, konstigt nog).

Sen hade jag inte haft hästarna blandade, jag har sett så mycket skador pga blandade flockar (trampskador, betäckningsskador, skador på människor som hamnat mellan när valack försöker skydda sto osv osv).

/Lavinia, som har sett fungerande blandflockar som förvandlats till kaos över nån natt, helt utan att ha ändrat någonting i flocksammansättningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 591
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp