Bukefalos 28 år!

Galla ett framben. Dålig diagnos?

Linnea_1987

Trådstartare
Mitt sto på 16 år har för en tid sen fått en mjuk galla på utsidan av vänster framben strax ovanför kota

Hon påvisar varken hälta, värme eller puls och jag känner inget annorlunda när jag rider heller.

Pratade med veterinären på som bad mig kyla och sedan lägga värmande bandage under natten under en veckas tid för att se om det blir någon skillnad innan jag bokar tid för undersökning .

Hon har sedan innan gallor på båda bakbenen som veterinären bedömt som ofarliga.

Jag blir arg över att jag varit okunnig inte kollat upp det direkt och nu är jag orolig att det är något allvarligt.

Kan en galla på ett ben vara "ofarlig" eller ska jag förbereda mig på behandling och konvalescens?
 
Det kan vara helt ofarligt, men är det bara på ett ben så kan man ju undra varför det har uppstått där om det inte funnits innan. Hästar kan ju ha varit med om saker som yngre som man inte vet om, som kan ge sämre cirkulation i nåt ben.
Min häst t.ex. har ett ärr på ena bakbenet och ett nere vid kotan på samma ben, det benet svullnar lättare eftersom det har varit skadat innan.

Har hästen inga bekymmer av det skulle jag inte vara alltför orolig, men kanske ändå dutta lite och linda på natten, smörja med liniment och liknande för att se om det blev skillnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 290
Senast: domesticus
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp