galla i hasen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare gogglen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 164
G

gogglen

min systers D-ponny har fått en galla i hasen, höger bak, bara sådär, från ingenstans..
den är rejäl, och finns både på utsidan och insidan av hasen, är som en bulle på arje sida, mjuk.. ju mer han belastar benet ju större är den, ju mindre han belastar benet ju mindre är den..
han ser inte särskilt halt ut, men vill inte riktigt ta i med höger bak..
har gått c:a 1 månad nu, och är oförändrad..
något som varit med om något liknande, och kanske vet vad dte kan bero på?

höger bak alltså..

http://s523.photobucket.com/albums/w355/luthien891/?action=view&current=045.jpg

Sv: galla i hasen

skulle åka in till vet och kolla så det inte är inflamation, de behöver inte alltid visa hälta, min häst har haft inflamtioner och har då inte visat nånting på rakt spår (rider emst i skogen) så har först upptäckt det när vi longerat eller liknande, en del hästar är väldigt smärttåliga och kan gå på som vanligt.

vet. kommer nästa tisdag.. hästarna ska ändå vaccineras då.. får se vad hon säger.. men det får nog bli så att vi åker in, hon kan ju inte göra nått ändå..

neää precis dom kan ju liksom bara böja och se om den är halt men ger ju inga behandlingar så m¨åste ju åka in en gång sen iaf, och måste natagligen göra om proceduren då kan jag tänka mej.

Helt klart har ngt hänt. du har en reaktion i leden.

Kan vara lös benbit eller nästan vad som helst.
Åk in o röntga den.

Hej! Min häst har exakt likadant!! Hade ut veterinär direkt när den uppkom. Han gjorde böjprov men hästen visade ingen hälta. han sa att vi skulle avakta och att jag skulle promenera honom 15 min per dag. Nu har det gått 3 mån och han har till största delen vilat (sommarbete), men gallan är näst intill helt oförändrad. Nu ska vi in på klinik på torsdag och få han riktigt undersökt och röntgad innan han ska sättas igång. Åk in och röntga det ska jag!! Lycka till!!

intressant..
du får gärna berätta hur det gick när ni varit inne..

Abolut det ska jag göra!! Fick precis samtal från kliniken och min tid blev flyttad till tisdag. Men jag återkommer!

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Mitt 5-åriga hbl sto har en galla i hasen på VB. Den dök upp för ca 10 dagar sedan och visade sig först som en ca...
Svar
15
· Visningar
6 232
G
Utrustning Hej. Hästen har lång, rak rygg, hög och lång manke. 85 grader. Behöver mer muskler kring manken.. Tips på sadelmärke, modell och...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: fjordtokan
·
G
Utrustning har en D-ponny/liten häst, som behöver en ny sadel, så min syster inte trivs i nuvarande sadeln.. den han har nu är en hubertus...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: lady_vip
·
C
Hästvård Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :( Kort historia...
Svar
13
· Visningar
2 412
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna