Galla på ena bakbenet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare brunette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 13 617
B

brunette

Hej :laugh:

Min foderpålle har en ganska stor galla på höger bakben ( en på in och en på utsidan, om ni förstår :grin:). Han har haft den iaf sen i januari. Han är lite gallig på det vänstra bakbenet oxå, men inte lika mkt.

Han har inte ont och visar ingen hälta på böjprov. Gallan på höger ben går inte ner efter jag ridit. Men den kan gå lite upp och ner ändå, ibland har den gått ner och ibland är den större.

Nu när han börjat gå ute dygnet runt och äter gräs så har den blivit lite större än den va innan. Även den på vänster ben har blivit större.

Vad kan det vara för anledningar till att han är mer gallig på det benet?

Sen tänkte jag på en till sak. Nu har jag fortsatt ge honom kraftfoder (havre- och kornkross) även fast de går ute dygnet runt på bete ( vet inte hur mkt energi det är i gräset nu). Jag har dragit ner på det, men ska man ta bort det helt? Tror inte han kommer ha problem att hålla hullet. Men ska man ta bort kraften direkt när de börjar gå på bete, eller dra ner på det succesivt? Antar att det inte är bra för gallorna med för mkt energi.

mvh Brunette :)

Sv: Galla på ena bakbenet

går alla dom andra gallorna ner efter ridningen?
kanske bäst att kolla upp den om de inte redan är gjort? för gallor som inte försvinner när hästen rör på sej och de bara är på ett ben är ju inte riktigt bra..eller de behöver ju inte vara nåt om men om den bara dykt upp utan anledning så är ju risken att nåt är på gång..

att gallorna blir större när dom kommer på bete är normalt, o om de hade varit min häst skulle ja tagit bort allt kraftfoder under betet..faller hästen ur märker man ju de ganska så fort.

De andra går iaf ner mer efter jag ridit än vad det gör på detta ben. Gallorna sitter i kotlederna skulle jag säga oxå. :grin:

Jag har haft en veterinär ute, han sa att det inte behövde vara någonting, men att de kan vara en lös benbit.

Vad kan mer ge gallor? Jag menar om det inte är en lös benbit, är det ingen fara då, eller kan det vara andra orsaker?

Kan det vara pga av fodret som han blir mer gallig på ett ben? Eller blir det lika mkt på alla då

Om det skulle vara en lös benbit, går de alltid att operera bort då?

Tack för svaret :)

Ingen mer som har nån fundering :grin:

Hej!

Gräset är allra mest näringsrikt nu i början av säsongen och om det betas ner före växten kommer in i sitt reproduktiva stadie kan det hålla sig bra en större del av säsongen. Att ge både havre och kornkross sombåda är stärkelserikt låter riskalbelt vid betessläpp när hästen redan får i sig så mycket enkla sockerarter, om man ska tänka på fångrisken. Hur mycket spannmål ger du?

Förut har han fått 8 dl havrekross och 8dl kornkross per dag, men när jag släppte honom på bete så fick han 4dl havrekross och 4dl kornkross per dag. Sen minskade jag ner det lite till och nu har jag tagit bort det helt.

De går kvar i samma hage som de gått i under våren, men de började gå ute dygnet runt då, och gräset har ju börjat växa. Sen har de fri tillgång till hösilage. Men det behövs nog inte heller längre.

*KL och lite OT.
Prova linda hästens ben med kål...det ska ta bort svullnaden
Bäst sker över natt. :)
Har ej provat själv men min kompis och min morfar har fått bra resultat av det. :)
Mvh Xoya

Tack för svaret :)

Lät lite annorlunda med kål :laugh: kanske värt att prova :)

*KL och lite OT.
Prova linda hästens ben med kål...det ska ta bort svullnaden
Bäst sker över natt. :)
Har ej provat själv men min kompis och min morfar har fått bra resultat av det. :)
Mvh Xoya

Hur lindar man ett ben med kål utan att det ligger och trycker?:D:eek:

* Till trådskaparen: back on track produkter ska vara bra mot gallor och svullnader. En del hästar blir bättre i sina gallor av kyla typ kyl lera eller isbalsam

Min pålle får "alltid" gallor nu när de börjar bli sommar och mycke gräs.
Jag brukar linda bakbenen när jag rider, och väljer hellre hårt underlag än mjukt. Hennes gallor går ner efter ridning iaf :)
Lycka till.

Ja, ska kanske prova att linda dem el back on track, om de går ner då är det bara vanliga gallor då? El kan det ändå vara en lös benbit tex.

Om det skulle vara en lös benbit, går de alltid att operera bort då? Vad kan det annars vara, kotledsinflammation? Brukar de bli halta om det är något sånt, eller kan det vara så att det "bara" blir en galla. Det jag menar är, eftersom han inte haltar vid böjprov är det förmodligen igen fara då? ( allså att det kankse bara är fodergallor el så) eller kan det vara nåt dåligt iaf?

Blev mkt krångligt nu, hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Allvarligt jag har aldrig provat bara sett reultat efter det. :p
Och av det jag har sett har det funkat bra. =)

Hur vet man om det är en galla i kotsenskidan eller i kotleden?

Veterinären skrev "gallor i kotlederna"

Är det kotledsgallor då? Kanske en dum fråga, jag tänker att det är så, men blir osäker när jag läser om vart de sittar och hur de olika brukar se ut. Om ni förstår :grin:

Om det är lösa benbitar, vart brukar gallan oftast sitta då?

Fodergallor bör sätta sig lika runtom i alla benen. Men vår ponny har precis som din häst gallor på ett ben som är större än på de andra benen. Håller med dig om att man blir lite orolig då. Men vår ponny är inte heller halt. Kotledsinflammation-då är dom definitivt halta efter böjprov. Lösa benbitar låter intressant men frågan är om det är någon ide att operera om inte hästen har något problem. Jag tror att det alltid går att operera bort lösa benbitar. Vi brukar linda benen efter hårdare träning med back on track. Glöm inte att linda båda benen eller alla fyra. Jag kanske ska prova kål förresten...

Har din häst haft dem länge? Har den alltid varit större på det benet?
Hur gammal är hästen? :)

Jag hoppas att det inte är någon fara. Nästa vecka kommer en hästmassör som ska massera honom. Hon har tittat på honom och hon trodde inte det var någon fara utan att det var dålig cirkulation, tror jag hon sa.

Kanske ska prova back on track oxå. Om det hjälper med BoT är det bara dålig cirkulation då, eller kan det ändå vara ngt annat?

Går de ner på din häst när du använt BoT?

:bow:

BoT kan dölja väldigt mycket, minskar både smärta och svullnad som kan orsakas av nåt som borde fixas..så man ska kanske inte använda BoT om om man inte vet vad de är för fel.

gallor som beror på blodcirkulationen försvinner när hästen rör på sej..så försvinner dom inte när hästen rör på sej så är de nog inte blodcirkulationen.

Oki, jo det är klart. De borde ju gå ner efter ridning då ja.

Gallorna på de andra benen går inte heller riktigt ner när jag ridit, men kanske ändå mer än den på hb. Vad beror det på?

Kan det ändå vara värt o prova massage?

massage kan få igång blodcirkulatinen så är de den de är fel på så hjälper massage.
gallorna på dom andra benen kan ju mycke väl vara fodergallor men denna gallan blev ju värre efter ansträngning väl?

ja tycker kanske du borde åka och röntga så man vet att de inte är någon lös benbit eller så.
sen om man inte hittar nåt så kan man ju testa alla andra grejer man kan göra för att få bort gallorna.

Nä, den blir inte värre efter ansträngning, men inte mindre heller.

Däremot går den upp och ner ibland ändå. Ibland har den blivit väldigt liten, men nu är den iofs lite större, men att den är lite större nu kanske har med betet att göra ( det var i samband med det som jag tyckte den blivit ngt större igen, men nu när han gått på bete ett par veckor så börjar den bli ngt mindre igen )

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 046
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
3 981
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 462
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka