Bukefalos 28 år!

Galla/svullnad på carpus (framknä)

C

cerrox

Precis när hjärnan har fått liiite vila så är det dax för den att gå på högvarv igen!! Senaste i måndags hade han bla. lite feber eller iallafall förhöjd temp (38.5 grader) som jag oroade mej för, dock varade det bara en dag, säkert inget att oro sej för, har haft normaltemp sedan dess (37.1-37.3 grader).

Men nu över till det som tråden är tänkt att handla om, nämligen att igår efter ridning (skritt + liiite trav ca 40 min, är under igångsättning) så när jag kände igenom benen så hade han en galla/svullnad på carpus (framknät) vänster fram nästan mitt på, något kanske mer inåt. Grejen är den att han blev friskförklad från en inflammation där i fredags, det är därför jag känner mej orolig & fundersam att det ska vara något som har med det att göra eller om han möjligtvis har slagit i. Gallan/svullnaden vart kvar & större idag, men han visar inget ömhet av den iallafall. Så jag vill höra hur era funderingar går kring det?
 
Sv: Galla/svullnad på carpus (framknä)

*puttar igen*

Är inte alls otålig på att få svar. :smirk:
 
Sv: Galla/svullnad på carpus (framknä)

Du får ge lite mer information om man ska kunna ha någon åsikt. Verkar ju inte så sannolikt att hästen ska ha slagit sig på framknät på ett sätt som ger galla i den led han nyss har haft inflammation i.
 
Sv: Galla/svullnad på carpus (framknä)

Gallan är ungefär 4 cm bred, något 'avlång', buktar ut 0,5-1 cm. För att jag antar att det är en galla, men har aldrig sett något liknande innan, så är osäker, men den är ju mjuk & 'svampig' som en galla som tex brukar sitta vid kotan är.

Jag lägger in en liten bild där jag ritar in rött där gallan/svullnaden är på knät. Man ser vänster ben framifrån.

Länk till bilden.
4680658.jpg


Behövs det mer information? Isåfall vad?

Det jag funderar på är om man törs våga rida? Om jag bör göra något, ta på linement osv? Givetvis är det svårt att veta vad gallan beror på, men jag vill ändå höra era funderingar. Som sagt han visar ingen ömhet alls. Undrar vad galla på knät kan betyda? Han hade ju inte det när han hade inflammationen & i fredags blev han ju friskförklarad.

Kan tillägga att jag ska ringa veterinären på måndag om det inte försvinner eller blir värre.
 
Sv: Galla/svullnad på carpus (framknä)

Har han ovanan att sparka i boxväggen ex.vis vid fodring? Står och rakar och slår ii carpus emellanåt.
Ganska vanligt.

Går han tillsammans med en shettis. Veterinärerna kallar ibland det här för shettisknän:rofl: för det är lagom sparkhöjd för dem.

Du kan prova att lägga vulkanskydd ngr veckor och se om det hjälper.

Lycka till!
 
Sv: Galla/svullnad på carpus (framknä)

Njae, han brukar inte sparka i boxväggen, men givetvis kan det vara så att han har på något sätt ändå råkat slå i.

Japp han går med en shettis & det är en bestämd dam så det är mycket möjligt att hon har sparkat honom, det har jag inte tänkt på, men det är ju lagom höjd för henne faktiskt.

Men han har ju aldrig haft så innan & gallan är foftfarande kvar. Så ska ringa till veterinären imon.

Men vulkanskydd? Vad är det?
 
Sv: Galla/svullnad på carpus (framknä)

Lite allmän info. Gallor är en svullnader i benen som uppstår på grund av att det blir överskott av vätska innanför en bindvävshinna, tex en ledkapsel, en senskida. Vätskan består t ex av ledvätska, blod eller lymfa. En svullnad i det område som du visar på bilden kan vara överskott av ledvätska i framknät, att ledkapseln irriterats, att ett ligament blivit ansträngt, eller varför inte den enkla orsaken att hästen fått en smäll. En sak du kan kolla är om svullnaden sitter i huden och följer med när du flyttar huden fram och tillbaka.

Eftersom din häst är nybehandlad i just detta framknä och under igångsättning tycker jag det enda vettiga är att du pratar med din veterinär om hur hästen reagerat och ser om det finns anledning att göra en ny koll, kanske se över igångsättningsschemat. Naturligtvis kan något nytt ha hänt din häst men det som ligger närmast till hands är att det har något samband med ledinflammationen som han nyss har haft.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 257
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp