• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fraaida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 870
F

fraaida

jag stod och rycktade min häst idag och märkte att hon tyckte inte om när jag rycktade henne på höger kors utan började trampa. så jag kände på hoven och den var lika som den andra så det var ju inget ovanligt med dem, men sen kände jag längs med benet och hittade en knöl, bara på höger bak. en hård ganska stor, rund knöl. kan det vara en galla? hon reagerar inte när jag trycker runt,på eller drar längs med benet utan bara när jag "masserar" henne på bara höger kors.

Sv: galla?

jag har inte bytt foder nyss eller något sådant. men hon har fått biotin några månader nu.
och hon haltar inte.

Sv: galla?

En galla är en ökad mängd ledvätska i en led. Alltså ingen hård knöl på benet. Det går inte att säga vad det är för knöl utan att undersöka hästen, men sitter den på skelettet kan det ju vara ett överben.

En häst som reagerar när man trycker på muskulaturen i korset brukar av en eller annan anledning ha spänt sig/spänna sig. Ibland beror det på en hälta i det aktuella bakbenet (eller motstående sidas bakben - överbealstning), ibland har hästen helt enkelt frusit i hagen och stått och kurat.

Fodergallor, som du själv verkar fundera på, sitter nästa alltid i kotsenskidorna och är alltid liksidiga.

Liknande trådar

Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
517
Senast: igbest
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 303
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 091
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 523
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka