Bukefalos 28 år!

Gallbesvär.

Ariane

Trådstartare
Fjärde dagen med molvärk i magen av varierande grad. Är kollad av läkare och har lämnat prover, remiss är skickad för ultraljud då doktorn misstänker gallbesvär.
Ingen feber, bara stunder med ngt högre temp men det sjunker igen. Knaprar Voltaren 50mg x3 och det gör varken till eller från.
Känner mig som en uppblåst badboll och min hälsocentral säger att "Det är normalt, du får vänta på ul, vi kan inget mer göra".

1. Finns det något jag kan göra på egen hand för att lindra?
2. Vilken mat är vettig? (Min aptit är ungefär noll iofs)
3. Är det sant att det är normalt? Att man kan ha ont i flera jädra dagar? (Det säger vårdcentralen och jag antar att dom har rätt)
4. Kan inte hela buke bara tycka synd om mig?
 
Jag har bara haft "nu dör jag"- ont av gallsten så vet inte riktigt..
Att undvika är väl klassikern fet mat. Även äpple säger vissa.
Mormor tog alltid en hutt whiskey mot gallan :angel:

Det är så himla synd om dig! :heart
 
Fjärde dagen med molvärk i magen av varierande grad. Är kollad av läkare och har lämnat prover, remiss är skickad för ultraljud då doktorn misstänker gallbesvär.
Ingen feber, bara stunder med ngt högre temp men det sjunker igen. Knaprar Voltaren 50mg x3 och det gör varken till eller från.
Känner mig som en uppblåst badboll och min hälsocentral säger att "Det är normalt, du får vänta på ul, vi kan inget mer göra".

1. Finns det något jag kan göra på egen hand för att lindra?
2. Vilken mat är vettig? (Min aptit är ungefär noll iofs)
3. Är det sant att det är normalt? Att man kan ha ont i flera jädra dagar? (Det säger vårdcentralen och jag antar att dom har rätt)
4. Kan inte hela buke bara tycka synd om mig?
Nu svarar jag enligt de erfarenheter jag fått via min mans gallbesvär när han hade stenar.
Numera har han ingen gallblåsa då den blev inflammerad och därmed togs bort.

1. Mer än smärtstillande tror jag är svårt. Möjligen kan du kombinera Voltarenet med Alvedon då de två tillsammans ger större effekt än bara Voltaren. Men då gäller det att du inte har någon restriktion på att äta Alvedon av någn anledning. Alvedonet kär ju dels smärtstillande i sig, och kan även hjälpa Voltaarenet att få bättre effekt.

2. Det med mat är väldigt individuellt vad som fungerar bättre och sämre. kan vara olika för olika personer enligt en läkare. En del kan bli riktigt dåliga av Äpple (ffa skal) medan andra inte märker några problem då.
Men det som är mest känt för att orsaka problem hos många med gallbesvär är väl gurka, äpple paprika, ägg och för vissa rökt och stekt mat.

3. Om de tär kramper i gallgångarna så kan det nog göra ont i flera dagar. Om du däremot får hög feber är det en bra idé att åka in akut.

4. Det är synd om dg!

Många av dina frågor och kanske mer därtill finns det också information om på vårdguidens informationssida.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/lever-galla-och-bukspottkortel/gallsten/
 

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 947
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 619
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp