Gallor vid tävling!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 202
C

chrysler

Anmärker tävlingsveterinärer på gallor överhuvudtaget om de märker sånt på hästar som besiktas på tävling?
Eller är det "grönt" bara hästen inte visar hälta eller smärta¨på tävling när man får springa med den inför veterinären?
Gör de ingen närmre undersökning för att kolla allmän tillstånd liksom, tex om hästen har en galla på hasen?
Hoppas ngn förstår vad jag menar ;)

Sv: Gallor vid tävling!

Hej!

Så länge hästen inte haltar så får du nog starta. Gallor är ju oftast inget farligt. Men veterinären kan på peka och upplysa dig om vad han ser och kanske gör han ett böj prov för att vara säker. Men är hästen ohalt så ska det vara grönt.

Det tror jag i alla fall. ;)

Såg att jag inte läst ordentligt.

Men visar den inget tecken på smärta, obehag eller hinder så tror jag nog att det är grönt.'

Du får kanske prova, det är så olika på veterinär till veterinär

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Ja, det hoppas jag att de gör för våra vänners skull :)

Jo det kan man ju förstå, jag undrade egentligen om hästen har gallor men inga besvär av dem, om man får tävla efter att det bevisats att hästen inte är halt tex efter ett böjprov?
Du är väl vet så du kan ju sånt :)

Det beror väl lite på hur tydlig gallan är och hur nitisk veterinären är, men visar hästen inte hälta eller ömhet så får du nog starta.

En av mina hästar har en stor galla i framknät. Den är kollad på klinik och är helt ofarlig, vätska i en senskida eller något i den stilen, pga yttre våld, men den är ju inte vacker... Det är aldrig någon tävlingsveterinär som ens kommenterat det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 495
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 891
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till... 2
Svar
21
· Visningar
3 497
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka