• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hoppelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 033
H

Hoppelit

Hej!
Min häst har fått 2 st gallor på bakbenen precis ovanför kotan.
Vad ska jag göra för att få bort dessa? Vad händer om gallorna blir hårda?
Mvh Olivia

Sv: Gallor

Arnika är helt suveränt för gallor, linda benen över natten med bummul eller handduk med massa arnika på. Back on track e med suveränt ! :) Lycka till

Sv: Gallor

Din häst har förmodligen fått gallor i senskidorna bak. Detta är mycket vanligt, ffa om hästen står på kraftigt foder eller släppts på bete. Första åtgärden är att korrigera sådana felaktigheter. Genom att öka cirkulationen lokalt kan man ibland påverka gallor, men jag inte bestående. Rörelse, motion, är också bra.

Dubbelsidiga kotsenskidegallor är sällan ett problem (ytterst ovanligt med inflammerade böjsenor bak och i synnerhet båda bak samtidigt), men orsaken - t ex kraftigt bete som hästen reagear på - kan flagga för andra risker, t ex fång.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 291
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka