T

Tusen

Jag har inte så stor erfarenhet av det här så därför tänkte jag fråga er här på forumet hur man känner att en häst har gallor? Hur ser de ut, hur känns de och var sitter de?

Jag har försökt söka här för att få veta men kan inte hitta några konkreta svar.

Tack på förhand!

MVH Tusen
 
De kan sitta lite varstans på benen men vanligast är på kotorna. De är bubblor som inte brukar vara där och är (förhoppningsvis) mjuka. Finns den hårda varianten också men då ska man kanske börja oroa sig en smula. De mjuka är helt ofarliga. Kan uppkomma när hästen tex står inne i boxen mycket under vinterhalvåret eller om den har boxvila.

Fick du svar på dina frågor?
 
Tack så mycket för svaret!
Varför får en häst gallor? Vad beror det på om de är hårda och vad kan det leda till?
 
Gallor kallas det när det bildas vätska runt en led. Det är vanligt runt kotlederna men kan finnas vid vilken led som helst. Det finns många orsaker till gallor och det behöver inte vara något farligt. T ex blir många hästar galliga runt kotlederna i samband med foderbyten, när de får för mycket protein (t ex när de släpps på bete) eller när de stallas in på hösten. Dessa gallor brukar vara mjuka och går bort eller minskar när du rider. Typiskt är att de sitter på bakbenen eller på alla fyra benen.

Gallor kan också vara tecken på en skada eller överansträngning i en led eller en sena. Därför ska man hålla koll på sin hästs gallor och lära sig se vad som är normalt och vad som är tecken på något onormalt. Om din häst t ex brukar vara en aning gallig runt kotlederna och plötsligt blir mycket mer gallig än normalt på ett ben, eller gallig vid någon annan led, så ska du reagera på det.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: M_Elin
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 368
Senast: Nevermind
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 835
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp