V

veroa

detta borde jag nog veta (:mad: :angel: ) men snälla beskriv hur gallor på benen kan se ut, har ingen arning vad gallor igentligen är:crazy: :confused:
 
Sv: gallor?

De vanligaste gallorna är väl ovanför kotleden på sidorna. Det blir allt från "lite svampigt" till hårda bulor. Det bästa är ju att veta hur hästen brukar se ut eftersom det är väldigt stor skillnad från häst till häst hur torra (gallfria) ben dom har normalt.

Gallor kan förekomma i närheten av leder och senor som en reaktion på något, tex överansträngning.

Hoppas det klarnade något...

Kolla på Agrias sida med hästveterinären så finns det massor av frågor om gallor. Kankse kan vara något?

SaraXX
 
Sv: gallor?

gallor kan även bero på att hästen har mask eller för mycket protein i sin mat. Eller för att hästen tillbringar för mycket tid stillastående (ses ofta på spilthästar på ridskolor)

så länge gallorna är hyfsat lika från ben till ben och minskar vid arbete är de oftast inget att vara orolig över. Men får hästen därimot en tydlig galla på+ ett ben och är i stort sett ren på de andra så är det ett varningstecken man bör ta på allvar. Ej heller är det bra om gallorna ej går ned vid rörelse eller ännu värre ökas.

gallor ses oftast nere i kotsenskidorna men kan även ses i hasleder och knäleder som vätskefyllda "bulor". :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: MissFideli
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 705
Senast: peperoni2
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ... läste ett brev av en släkting och fick ångest i hela kroppen. Vet inte hur jag ska bli av med den nu, kan nog inte få i mig mat...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp