solruta

Trådstartare
Jag har en häst som blir gallig i både bakbenen, mer i höger, efter hård ansträning. Såsom långa uteritter eller hoppträningar.
Hörde av min veterinär att man kunde kyla benen med kallt vatten efter passen. Man kan också använda kyl-gel. Funkar värmelindor typ, back on track?

Någon som har erfarenhet av något av detta? Vad ska jag använda?

Tacksam för svar! :laugh:

Senast ändrad:
Sv: Gallor!

Om hästen får gallorna vid ansträngning skulle jag vilja kolla upp den. Gallor som uppkommer under natten och försvinner när hästen rör på sig brukar jag inte vara orolig för, och på dessa använder jag gärna lindor, liniment osv. Men din häst kan ju ha en lurande ledinflammation, lösa benbitar, vad som helst, men jag skulle absolut kolla upp det.

Jag instämmer med Runaway. Uppstår gallorna efter träning så skulle jag bli lite misstänksam, oftast så är det ju precis tvärtom, att det finna innan träning och försvinner efter.

Annars så är väl det generella rådet vid gallor: Se över foderstaten (fodergallor?) - värme före/under aktivitet - kyla efter aktivitet.

Min häst har mjuka gallor i båda bak. Dessa går ner efter träning och är det kallt ute så märks de knappt alls. Vid foderbyte kan de öka ngt och periodvis linimenterar jag då honom med arnikatinktur och värmande paddar nattetid, det lindrar gallorna ngt. Min häst är också noggrant undersökt av behörig veterinär, både på distrikt och klinik för att utesluta att inte gallorna är symtom på allvarligare åkommor.

Jag har fått rådet att vara uppmärksam på gallorna, men så länge som de inte förändras radikalt så är det ingen fara :)

Jag har en häst som blir gallig i både bakbenen, mer i höger, efter hård ansträning. Såsom långa uteritter eller hoppträningar.
Hörde av min veterinär att man kunde kyla benen med kallt vatten efter passen. Man kan också använda kyl-gel. Funkar värmelindor typ, back on track?

Någon som har erfarenhet av något av detta? Vad ska jag använda?

Tacksam för svar! :laugh:

På den tiden, jag var tävlingshästskötare, inom hoppning, lindade jag alltid stallbandage med filtpaddar och yllelindor efter hård ansträngning. Och på den äldre hästen, som blev mer gallig efter ansträngning hade gallorna gått ner över natten.

Min egen häst, har mjuka gallor som går ner när den får röra på sig, men den nattlindas efter hårdare pass.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 178
Senast: MiniLi
·
Hästvård Under vintern och när det varit kyligare ute har min häst varit väldigt torr o fin i benen. Nu när vårvärmen kom tycker jag hon känns...
Svar
1
· Visningar
543
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 387
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
6 081
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka