Galopp bandage

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Liquiiita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 462
L

Liquiiita

härom dan hade en häst i stallet trampat sig på insidan av ena bakbenet. Det blödde ordentligt och de lade på ett galopp bandage (?)
VAd är det bra för?
Varför heter det galopp bandage?

:bow:

Sv: Galopp bandage

galoppbandage lindas runt kronranden/ballarna på hästen. kan fungera som tryckförband, eller för att enbart hålla fast kompress..

:bow: :bow: :bow:

men varför heter det så? Brukar galopp hästar trampa upp sig vid hovarna när dom springer :crazy:

det händer säkert.. har aldrig sysslat med galopp, men vet ju att travare lätt slår ihop..
namnet kommer säkerligen från att det antingen e vanligt med den typens bandage på galoppörer, eller att de först med att lägga dem...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 578
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka