Galopp - omusklad eller problem?

Cecilias

Trådstartare
Hej!

Vad tycker ni om den här hästens galopp? Är den bara omusklad eller kan det vara något underliggande problem med bakknä eller rygg? Skulle det visas på röntgen i så fall?

Hon är perfekt i övrigt (jag funderar alltså på att köpa) så jag står i valet och kvalet om det är värt att gå vidare med veterinärundersökning och röntgen.

Jag har rådfrågat några olika personer som säger antingen det ena eller det andra. Vad tycker ni?

Jag, Gunnar, har valt att ta bort videon från detta inlägg då jag nog tycker att det är olämpligt att ha den här. Diskutera gärna lite mer generellt runt frågan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!

Vad tycker ni om den här hästens galopp? Är den bara omusklad eller kan det vara något underliggande problem med bakknä eller rygg? Skulle det visas på röntgen i så fall?

Hon är perfekt i övrigt (jag funderar alltså på att köpa) så jag står i valet och kvalet om det är värt att gå vidare med veterinärundersökning och röntgen.

Jag har rådfrågat några olika personer som säger antingen det ena eller det andra. Vad tycker ni?
Tycker nog att hästen ser en aning låst ut, vad det beror på är ju dock svårt att veta utan att veta någonting om hästen. Oavsett musklad eller inte så ska hästen röra sig korrekt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag förstår inte problemet. Den har en kort galopp men det kryllar av hästar med kort galopp därute även på högre nivå i framförallt hoppning.

Om du inte ska köpa henne för att avla dressyrhästar eller planerar att rida fälttävlan på internationell 3-stjärnig nivå och uppåt så är det väl bara att göra en normal veterinärbesiktning och se vad den får fram 🙃
 
Ser ut som att den tappar bakbenen i galoppen och den ser helt låst ut i hela kroppen. Även i de få travstegen som syntes så såg hästen väldigt stel ut. Knappt någon rörelse i bogen och den ser ut att ha svårt att sätta under sig med inner bakben i båda varven.

Jag hade inte köpt den, känns som risken är för stor att den har underliggande skador eller drar på sig nått. 😊
 
De visas inte under ryttare - är den ung och inte inriden än?

De där rörelerna hade jag velat rida och känna på. Om det är extrem oliksidighet eller spänningar. Åtminstone se den under en duktig ryttare.
 
Tack för svar alla! Jag får fundera på om det är värt att gå vidare. Kokar jag ned mina funderingar så handlar det egentligen om:

Upptäcker man alla ev skador och fel med hjälp av en röntgen och veterinärbesiktning? Eller kan otrevliga överraskningar ändå dyka upp senare?

Hästen ska bara användas för hobbyridning så ”skönhetsfel” som en kort galopp bryr jag mig inte så mycket om. Finns det däremot risk för skador är det en annan femma.
 
Tack för svar alla! Jag får fundera på om det är värt att gå vidare. Kokar jag ned mina funderingar så handlar det egentligen om:

Upptäcker man alla ev skador och fel med hjälp av en röntgen och veterinärbesiktning? Eller kan otrevliga överraskningar ändå dyka upp senare?

Hästen ska bara användas för hobbyridning så ”skönhetsfel” som en kort galopp bryr jag mig inte så mycket om. Finns det däremot risk för skador är det en annan femma.


Traven såg ändå rätt "flashig ut" så jag hade nog tänkt att det hade varit en stor luftig galopp på den.

Vad är det för ras?
Har du möjlighet att få film på hur föräldrar eller syskon rör sig?
Hur gammal är hästen och hur mycket är den riden?

Håller med @tanten. Skulle vara bra att se hästen under ryttare. Gärna en ryttare eller tränare som vet vad du behöver och vill ha :)
 
Jag förstår inte problemet. Den har en kort galopp men det kryllar av hästar med kort galopp därute även på högre nivå i framförallt hoppning.

Om du inte ska köpa henne för att avla dressyrhästar eller planerar att rida fälttävlan på internationell 3-stjärnig nivå och uppåt så är det väl bara att göra en normal veterinärbesiktning och se vad den får fram 🙃
Jag personligen har inget problem med kort galopp, men hästen på videon ser obalanserad och väldigt låst ut i sin galopp. Även en kort galopp ska vara ren och balanserad.
 
Tycker du? Jag håller inte med. De flesta hästar galopperar ju ändå ordentligt även om de släpps på liten ridbana.
Jag filmar försäljningsfilmer för auktionshästar och föl varje år och så här ser majoriteten av materialet man får ut av handplockade unghästar och fölungar till selektauktioner när man ska få dem att att visa upp sig å visarna/ägarna flaxar (jag är så not a fan av flaxandet, men sköter bara kameran) med allsköns ting för att "få fram" gångarter.

Enda sättet att få veta om det är något fel på hästen i videon är att köra den (hästen, inte filmen) igenom en helt vanlig hederlig veterinärkontroll.
 
Jag filmar försäljningsfilmer för auktionshästar och föl varje år och så här ser majoriteten av materialet man får ut av handplockade unghästar och fölungar till selektauktioner när man ska få dem att att visa upp sig å visarna/ägarna flaxar (jag är så not a fan av flaxandet, men sköter bara kameran) med allsköns ting för att "få fram" gångarter.

Enda sättet att få veta om det är något fel på hästen i videon är att köra den (hästen, inte filmen) igenom en helt vanlig hederlig veterinärkontroll.
Ja att man inte kan göra någon utredning via video är jag såklart med på. Tycker dock inte att de flesta hästar galopperar sådär stelt och struttigt..
 
När de jagas på liten yta blir det oftast sådär. Men låt oss alla hoppas att det är en sund å fin häst för trådskaparen gillar ju den skarpt 😊
Lärorikt att läsa era olika svar! Lite mer fakta om hästen är att den reds in vid 4, är nu 6 och har ridits väldigt sparsamt. En lusitano. Fick jättebra hjälp av min tränare och såg den även ridas av en duktig ryttare.
Har ändå bestämt mig för att inte gå vidare. Bättre att allt känns 100% rätt från starten än 95% rätt. Den kanske hade sett fin ut på plåtar och besiktning men hade nog ändå haft ett litet orosmoln kring detta.
Jag skyndar långsamt för att hitta den rätte 😍
 
Nu har jag inte sett ursprungsvideon, men hästen jag hade innan var ganska stel i bakbenen och hade svårt att sätta bakbenen under sig ordentligt. Hon hade även tendenser att fatta fel galopp och korsgalopp. Både inridaren och sadelutprovare kommenterade att det kan vara värt att kolla upp, och när jag gjorde det visade det sig att hon hade en hel del spänningar i ryggen, bakdelen och vid bringan. Veterinären hittade inget annat problem, men hade jag fortsatt rida henne och träna utan att kolla upp det så hade det säkert kommit en hälta av de spänningarna i slutändan. Efter att spänningarna var borta så rörde hon sig bättre och hade inte längre några större problem att fatta rätt galopp. Dock var hon fortfarande lite kort i steget i bakbenen och hade svårt att sätta under sig, men det kan ha kommit från exteriören/stammen (hon har några släktingar längre tillbaka i stammen som var flergångare) och det är mycket möjligt att det skulle ha förbättrats med mer träning.
 
Nu har jag inte sett ursprungsvideon, men hästen jag hade innan var ganska stel i bakbenen och hade svårt att sätta bakbenen under sig ordentligt. Hon hade även tendenser att fatta fel galopp och korsgalopp. Både inridaren och sadelutprovare kommenterade att det kan vara värt att kolla upp, och när jag gjorde det visade det sig att hon hade en hel del spänningar i ryggen, bakdelen och vid bringan. Veterinären hittade inget annat problem, men hade jag fortsatt rida henne och träna utan att kolla upp det så hade det säkert kommit en hälta av de spänningarna i slutändan. Efter att spänningarna var borta så rörde hon sig bättre och hade inte längre några större problem att fatta rätt galopp. Dock var hon fortfarande lite kort i steget i bakbenen och hade svårt att sätta under sig, men det kan ha kommit från exteriören/stammen (hon har några släktingar längre tillbaka i stammen som var flergångare) och det är mycket möjligt att det skulle ha förbättrats med mer träning.
Okej jättebra att känna till att det även kan bero på andra saker! Tack 😊
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 091
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 010
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp