Galopp vs Trav

S

Skritt

Jag undrar om det är stor skillnad i träningen mellan en travhäst och galopphäst. Hur tränar ni era galoppörer ??
 
Sv: Galopp vs Trav

Ingen som vet ??!!

Det jag undrar över är:

Gör ni snabbjobb, hur långt, hur många ggr/vecka/månad, vilket tempo
Gör ni intervaller, hur långa, hur många, vilket tempo
Motion, hur många ggr/vecka
Backträning...

Eller tränar ni på ett annat sätt, hur??
 
Sv: Galopp vs Trav

Det har funnits flera tråder i detta ämnet. Du kan evt. försöka med sök-funktionen.
En av årsakarna till du inte har fått svar är säkert, att det är väldigt individuellt inom galoppen. Det är det säkert också inom travet. Det finns inga genomgående mallar. De flesta vet om, att hästar är individer och skall behandlas som sådana.
Hästar, som är uppstallade på banor, har få möjligheter för att gå i terräng. Hästar på landet har oftast tillgång till en eller annan egen träningsbana. Annars åkar de till en kapplöpningsbana för snabbjobb och social träning. Snabbjobben går som oftast på mellan 6-800 m till 1200 m. Tempot läggas oftast efter hur hästen känns för dagen. Många klockar aldrig sina hästar, andra svär vid klockan. Utformningen på "banorna" hästarna jobbar på är så olika, att klockningen är individuell i många fall. Canter och hackcanter nyttjas i det dagliga, liksom naturligtvis skritt- och travpass. Dressyr och hoppning användas av många tränare och även backträning för de, som har möjligheter. Intervallträning är en sälsynt gäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp vs Trav

Galopparna är svåra att få ur särskilt mycket i detta ämne... :)

(Nu menar jag inte den som svarat utan pga eget tidigare försök...)
 
Sv: Galopp vs Trav

Till er båda:

Instämmer med Creetown, och som sagt använd sökfunktionen så hittar ni en hel del, den här tråden t.ex.: Träningstråd

Jag sökte på "trav" inom enbart galoppforumet och fick upp 3 sidor med trådar... :)
 
Sv: Galopp vs Trav

Tycker att det verkar lite märkligt...klart att det handlar om individer men inom travet finns det iallafall ett något sånär upplägg...

Intervaller: en välkommen gäst????
Om en häst ska springa 2,40 på 2100, testar man inte 3,00 2100 innan löp eller läser ni av era hästar att "de kan springa", tycker att det verkar lite så där...

Jag kan träna min häst häst i 1 år men jag måste iallafall testa om den är i närheten av den tiden som ett löp går, men det behöver inte ni göra eller??

Tror att jag kommer få massor av påhopp nu men....
 
Sv: Galopp vs Trav

Tycker att det verkar lite märkligt...klart att det handlar om individer men inom travet finns det iallafall ett något sånär upplägg...

Intervaller: en välkommen gäst????
Om en häst ska springa 2,40 på 2100, testar man inte 3,00 2100 innan löp eller läser ni av era hästar att "de kan springa", tycker att det verkar lite så där...

Jag kan träna min häst häst i 1 år men jag måste iallafall testa om den är i närheten av den tiden som ett löp går, men det behöver inte ni göra eller??

Tror att jag kommer få massor av påhopp nu men....

Intervaller- inte speciellt vanligt!

Även om en häst ska gå 2400 har jag aldrig varit med om att den går 2400 m i löptempo i träning. Som Creetown sa, snabbjobben ligger mellan 600-1200 m, dock oftast med en frisk canter innan och så låter man dem gå fort de sista 800 kanske så distansen totalt blir kanske 1500 men själva arbetet bara hältfen av det. Tar den arbetet bra och inte är helt slutkörd efteråt är den oftast också redo för att starta. En bra tränare (och ryttare) kan se/känna på hästen när den är redo! Tiderna i löpen är så mycket beroende av löpningsförloppet, banans utseende, hur loppet rids osv..
Generellt är galoppen nog mer speedig och explosiv än travet, vilket innebär att man inte har de här långa "långsamma" passen utan det är explosiviteten man vill åt.
 
Sv: Galopp vs Trav

Angående intervaller så är det många som försökt men de flesta har inte lyckats något vidare. Själva grejen med intervaller är ju att man ska gå ner i puls mellan intervallerna och det gör inte de flesta galoppörer.

I övrigt är det svårt att täcka hur man tränar sina hästar på det här utrymmet. Möjligtvis som en C-uppsats.
 
Sv: Galopp vs Trav

Jag har under årens lopp intervalltränat en hel del hästar.Det fungerar BRA på de hästar som behöver denna sortens träning,det är oerhört individuellt detta med vad de BEHÖVER för sorts träning.
Vad som gett mycket bra resultat för mig är att gå i en gräsbacke som är cirka 400-500 meter så spritsar jag uppför skrittar ner och låter skrittperioden vara i ca 7 minuter upprepa detta tre ggr,GIVETVIS efter en ordentlig uppvärmning,kanske 1600 meter canter lite trav och skritt samt klättring så att alla muskelgrupper är ordentligt uppvärmda.
Till saken hör att man MÅSTE ha ett gott öga,för att veta vilka individer som detta passar för och hur ofta detta skall upprepas.GOOD LUCK:cool:
 
Sv: Galopp vs Trav

Intervaller: en välkommen gäst????

Jag tror att engelsmännen tränat intervaller långt innan begreppet som sådant var uppfunnet. Vet att många tränare där har rakbanor i uppförsbacke som de galopperar uppför och skrittar nedför både en och två gånger. Men de verkar inte bry sig om att kalla det för intervallträning, det är bara en situationsanpassning.

Själv tycker jag den här skrivelsen innhåller en hel del intressanta teorier och idéer som med viss anpassning och försiktighet tillämpas på mina hästar. Sen är det ju bara att inse att inget fullblod är en träningsprodukt utan de föds med en viss kapacitet som ska förvaltas.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 194
Senast: Jerseyite
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: JohannaB
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
671
Senast: tuaphua
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 320
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp