Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Så säger man väl "bara" för att rörelsen i bäckenhalvorna blir som att cykla baklänges - när hästen lyfter sitt bakben och för det framåt så åker bäckenhalvan ner-bakåt-runt-nerifrån framåt - och när bäckenhalvan börjar åka upp igen så har hästen satt i sitt bakben. När hästens rygghalva är som högst under rumpan (under bäckenhalvan) så har hästen bakbenet i yttersta läge i skjutfas. För att när hästen från yttersta läge i skjutfas lyfter sitt bakben - börja sin rörelse neråt igen. Förhoppningsvis är rörelsen jämnt rund på båda sidor - fast ytterst få ryttare är så "liksidiga" (det krävs både styrka, smidighet och framförallt kroppsmedvetenhet) att de klarar av att göra en lika jämn-rund cirkel med båda bäckenhalvorna i skritt.
I trav och galopp blir det samma sak - dvs när hästens rygghalva känns som "högst" på ena sidan har den samma sidas bakben i yttersta läge på skjutfas och när rygghalvan sedan blir låg igen har den lyft bakbenet - men jag ska inte svära på alla andra krafter som påverkar hur bäckenhalvorna rör sej utöver detta. Galopp är ju i alla fall oliksidigt, dvs ytter och inner "bäckenhalva" kommer inte att röra sej likadant . Jag kan tänka mej att bäckenhalvans rörelse måste bli mer oval på "längden" i och med hästens rörelse framåt och tillbaka - men då spånar jag bara...
Det tillkommer också ett svävmoment, som säkert påverkar en hel del i jämförelse med skritt (där bäckenhalvorna kommer röra sej i en jämn "bakåtcyklande" rörelse en sida åt gången).