Bukefalos 28 år!

Galoppera på turridning? Fältsits? (Islandshäst)

Chiickan

Trådstartare
Hej allesammans !

Från att ha ridit ponny och stor häst i flera år har jag nu fastnat totalt för Islandshästar, och börjat hjälpa till med motionsridning av turridningshästar under vinterhalvåret. Ridningen består av att rida hästarna utomhus i skog och mark, hård terräng och på landsvägar.

Jag är van vid att galoppera på ponny/häst i ridhus sen innan, då i lätt sist. Nu har jag märkt att min balans är lite dålig just när det gäller att galoppera i full fart på islandshästar utomhus.

Har ni några tips för att få in rythmen på en liten pigg islansdhäst? Är det fältsist/stå upp och hålla i manen som gäller? Eller finns några andra knep?

Tacksam för svar!
Mvh Maria
 
Sv: Galoppera på turridning? Fältsits? (Islandshäst)

Jag brukar hålla i manen om balansen är sämre då jag står i fältsits, speciellt om det går fort ;) hälarna ner och blicken fram så står du ganska stadigt :)
 
Sv: Galoppera på turridning? Fältsits? (Islandshäst)

Min f.d turridningshäst visste att mantag=full fräs med fältsits, inte mantag=lite lugnare :). Nu kan han galoppera lugnt med matte i gungstol:love:
 
Sv: Galoppera på turridning? Fältsits? (Islandshäst)

Om du känner att du får dålig balans eller inte kan sitta riktigt så är det nog bättre om du står i lite fältsits. :) Galopperar ni i friskt tempo så kan det ibland vara svårt att sitta ned, speciellt om hästen inte är riktigt ren eller "flack".
 
Sv: Galoppera på turridning? Fältsits? (Islandshäst)

Har du aldrig galopperat ute på en pigg ponny någon gång? Jag tycker det är samma sak som att galoppera på en islandshäst, förutsatt att hästen har ren galopp förstås.
Jag står alltid i fältsits när jag galopperar i lite högre tempo ute. Mantag kan vara bra, speciellt om hästen är lite extra busig :D
 

Liknande trådar

Islandshäst Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i...
2
Svar
24
· Visningar
4 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp