Bukefalos 28 år!

galoppfattning, men fattar fel.

S

sarre_hall

jag har mest ridit ute med min unghäst, har ridit honom i alla gångarter. Men han vet inte höger eller vänster galopp. Idag var vi i ridhuset o hade en tränare där, o för första gången så skulle jag galoppera med honom, fast inomhus. vi skulle fatta vänster galopp, men då fattade han klockrent till höger hela tiden, vi gjorde ngt fattningar o det blev samma resultat. Vi gick över till andra varvet o gjorde fattningar, men i det högra varvet så fattade han klockrena fattningar fast åt vänster.

Har ni ngr tips på vad jag kan göra för ngt fel, för det måste vara jag som ryttare som gör ngt knasigt..
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

På vilket sätt fattar du galoppen på? Du kanske är otydlig eftersom hästen uppenbarligen gör fina fattningar?
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Öppna upp bogen åt tex höger om du rider i höger varv genom att böja halsen mycket åt väggen. Då blir det lättare för hästen att fatta galoppen då vänsterbogen blir lite "låst"!

/Bella
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Blir det rätt galopp om du longerar eller lösgalopperar?

Annars håller jag med om Bellaans tips att ställa hästen utåt. För attgöra det ännu tydligare kan du titte snett utåt/bakåt när då fattar så för du automatiskt fram inner höft (på dig själv alltså :D )
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Aha, detta ska jag testa nästa gång. denne tränaren är ej van vid unghästar, o det visste jag ifrån början. Jag vet ej om det kan ha ngt med detta att göra att hon inte nämnde ngt. Hon var mest glad över att hästen galopparbete. Var första gången inomhus. Men jag ska testa att ställa honom utåt o se vad som händer..

:banana::banana:
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Jag hade bytt tränare till någon som har erfarenhet att utbilda unghästar.
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Vad är det för tränare som inte är van vid unghästar? Byt till någon som är det.

Att ställa utåt är inte jag så förtjust i det blir lätt för överdrivet och hästen böjs i halsen och trycker in innerbogen med fel effekt.
Mitt tips är i första hand annan tränare. Därnäst att rida på en mycket stor volt innan du fattar. Förbered när du är strax efter medellinjen på väg upp mot väggen och ge själva fattningshjälpen när du är när du närmar dej väggen. Då inbjuds hästen att fatta åt det håll ni är på väg. Var noga med att inte släppa yttertygeln men lätta i inner och för fram innerhöften och håll om med skänklarna bara. Beröm när det blir rätt och galoppera sen inte långa sträckor utan bara något halvt varv, bryt av och gör om.
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Jag trodde det var allmänt vedertaget att man fattar galopp i en sväng/hörna med unghästar just för att det naturligt ska bli rätt galopp.
Knepig tränare som inte kunde hjälpa dig, jag hade bytat!
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Jag red en häst förut som hade glömt av sig lite eftersom den gått som körhäst en hel del och inte ridits förutom ute i skogen med mindre vana ryttare.
Den ena galoppen fattade hon bra, men totalvägrade den andra galoppen. Jag red på ridbanan och gjorde volter och gjorde galoppfattning i volten. En stor volt hjälpte inte, så jag red mindre och mindre volt tills jag till slut lyckades få en fattning i rätt galopp och gav mycket beröm. (men det var så extremt snäv volt att det känndes som att man skulle gå omkull)
Efter trevandes några veckor med succesivt större volt var problemet löst.

Vet inte om det här är något du kan anpassa till din unghäst, men det funkade för mig.

Almänt ska man ju vara extremt tydlig. Öppna innerbogen genom att INTE ställa inåt. Man måste inte ställa UTÅT, men låt innertygeln vara mjuk. Se också till att du själv har vridit kroppen så att ytteraxeln och höften pekar snett bakåt och inneraxeln och höften snett framåt.

Hoppas det går bra! Lycka till!
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Jag hade nog hittat en tränare som är van vid unghästar, annars tror jag inte att det blir så bra...
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Jag har samma problem med en 5åring jag rider. Rider honom i en stadig lugn trav på volt, och ska fatta exempel höger galopp på ett väldigt tydligt sätt (fram med höften, lätte lite i inner, bak med ytter skänkel) och smackar lite samtidigt. Han fattar galopp, men fel! Så fort han gör det saktar jag av och tar ner honom i tempo igen... Fåtal gången har han fattat rätt, men saktar av till trav av sig själv även om jag håller mina hjälper.

Någon som har lite tips?
 
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Personligen föredrar jag att man petar in baken en liten aning så hästen automatiskt kommer under sig med ytter bak och då är det lättare för den att fatta rätt galopp.
Halsen ska däremot vara rakställd annars kanske man får en häst som vill felställa sig i halsen i varje fattning.
 
Senast ändrad:
Sv: galoppfattning, men fattar fel.

Håller med Lenita där med arslet..

men ett litet allmänt mysko tips som ni kanske kan ha nytta av... Lär in Ett kommando som betyder galopp vid longeringen - ex "pussljudet" .. använd det även när unghästen fattar fel galopp på volten - när den byter Beröm! Då lär man in "puss" en gång blir galopp, andra "pussen" blir Byt. Det kan man ha nytta av senare i utbildningen med.. funkar inte på alla hästar, men kan kanske hjälpa till att tänka lite utanför lådan, för det är lätt att man fastnar...

håll ordentlig koll på era egna kroppar så ni verkligen sitter rakt och balanserat i sadeln... många gånger sitter "svåra" galoppen i vår kropp och inte i hästens.

Öppnor och slutor är jättebra.. vet även en del som fattar galoppen från skänkelvikning, just för bakkärrans skull.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 215
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 103
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 419
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp