galoppfattning

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fazer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 9 130
Sv: galoppfattning

När jag läser ditt inlägg så påminner det om att jag först rider en halvhalt med sätet innan fattning.

Fortsätter lite på sidospåret om det inte misstycks...?

Sedan kan det ju vara en kul och praktisk idé att lära hästen en i alla fall hyfsat gängse modell för att fatta galopp (vilket jag visserligen tycker det låter som "zanzan" gjort) eftersom det kan hända att det är fler än man själv som ska rida hästen och det kan bli knepigt att sälja den annars...

Hur menar du nu??:confused: Vet inte om jag ska ta det positivt eller negativt? Jag är lite trög nu för jag har ridit alla hästarna utan att ha mat i magen:smirk:

vad roligt höll jag på att säga, men jag hade en häst för försäljning och han hade jag gjort jättekänslig att fatta för inresittbenet. men nästan ingen spekulant kunde fatta galopp på honom - blev ju riktigt pinsamt! Fick sätta upp ägaren till hästen tillslut för att se om hon kunde - och det kunde hon! *PUH*:rofl:

Sorry att jag föll utanför ramen för diskutionen(eller hur man nu stavar:p )

har också varit där:angel: :angel:

c-ponnyn när han skulle säljas bara kutade iväg och skulle inte fatta galopp, pinsmat värre. och han som aldrig hade några problem med galoppen :o och nu när jag varit sjuk så har två tjejer ridit min ahästar och båda har haft problem med galoppen på båda hästarna en d-ponny och en storhäst) och jag fattar inget, säger bara = tryck med höften inte med benen, men men,, är bättre nu iaf..

men de är pinsamt värre när man har spekulanter :rofl:

haha, skönt att det är fler än jag=) För det låter ju egentligen inte så troligt "anledningen till att han inte fttar galopp när du rider är för att han är så känslig för fina hjälper":p

Men det är klart är dom vana vid att nån lotsar dom in i galoppen med inre sittbenet och sen sitter det upp en svenne som svingar upp ytterskänkel i ljumsken på dom då skulle jag nog oxå springa fort och lägga öronen bakåt:D

haha, skönt att det är fler än jag=) För det låter ju egentligen inte så troligt "anledningen till att han inte fttar galopp när du rider är för att han är så känslig för fina hjälper":p

Men det är klart är dom vana vid att nån lotsar dom in i galoppen med inre sittbenet och sen sitter det upp en svenne som svingar upp ytterskänkel i ljumsken på dom då skulle jag nog oxå springa fort och lägga öronen bakåt:D

haha, det hade jag med gjort ;)

Hästar som bara rids av en i flera år blir programmerade efter sin ryttare.
mina tränare har inte kunnat byta på min val. i början, men Lussan kunde å andra sidan inte byta på deras.
Det tar ett tag för att antingen ryttaren eller hästen att lära sig var knapparna sitter.

På ett ställe där jag skodde i mitten på åttiotalet, så startade två tjejjer handelstall med Irländska importponnies.

Dessa var välutbildade ponnies, men när de såldes så fick ryttarna stora problem då hästarna inte vara vana vid att INTE ridas på vikthjälper, och därför skenade skräckslaget runt ridhuset.

Köparna fick ta lektioner :angel:

Det tog lång tid att hitta rätt köpare till vår irländska ponny, så fort spekulanterna kom upp på ryggen såg hon jagad ut och for iväg.
De red inte med sätet utan med händer och ben.:crazy:

180 redan på framridningen och att ens tänka på att rida mot ett hinder:eek:

*kl*
Intressant, det här. Jag fattar för inner höft och ytter skänkel, har det med mitt hoppintresse att göra? :S Tycker det blir lättare när man kommer tiill seriebyten då. Har aldrig haft några problem att fatta galopp på nån häst.

Gör nog som du, men gör det slutgiltiga med sätet.
Om man tänker lite öppna kan man få mer rund energi.

Senast ändrad:

Hur menar du nu??:confused: Vet inte om jag ska ta det positivt eller negativt? Jag är lite trög nu för jag har ridit alla hästarna utan att ha mat i magen:smirk:

Jag menade bara att det inte lät som om du lärt hästen något särskilt udda sätt att fatta galopp, var alltså ingen kritik. Men däremot är det alltid bra att ta med i beräkningarna att det är andra kriterier som gäller när man rider en häst för försäljning än när man ska ha den själv. Jobbet går ju då, till viss del, ut på att få hästen att kunna visa sig från sin bästa sida även med en potentiell köpare på ryggen, inte bara när man själv sitter på. Det är ju det ägaren betalar en för i grund och botten.

Men nu har sidospåret börjat spåra ur lite väl mycket känner jag. Ber om ursäkt för det...

I dagsläget med en genomriden häst, så fattar jag med inner höft. Tror inte jag använder mig av skänklarna....jag blir lite fundersam där, då jag inte direkt "tänker på" vad jag gör i fattningarna utan bara fattar galopp...(väldigt långsökt förklaring, jag vet...)

jag fattar med inner, (mest höft) gör jag med ytter blir det sluta istället

jag fattar med inner, (mest höft) gör jag med ytter blir det sluta istället

Intressant, det du sa där om att det blir sluta för då kan man dra en slutsatts till om varför det kan vara bra att lära hästen att fatta för inre (höft) - när man rider sluta sen minimerar man risken för att hästen ska tro att det är galopp man vill. Har faktiskt sett en del sånna exempel genom åren där hästarna går in på diagonalen (eller vart nu slutan är och fattar galopp i stället!

Hur gör du när du fattar galopp?

Fattar du för inner eller ytter?

Ren undersökningstråd, men vill ni diskutera så varsågoda flickor!

Fattar för inner

När jag försöker mig på enkla byten, byter jag också för inner, men kan förtydliga med ytter, vid behov.

jag fattar mest med ytterskänkeln,hästen börjar ju galoppera med ytter bak,så jag tycker att d e självklart då:smirk: men d e ju jag!

Inre höft/sittben understött av inner skänkel.

Nu ska jag sticka till Barock-forumet och se vad som händer där! :)

jag fattar genom att trycka till med innerhöft..

Många har stora problem med att fatta galopp på mina hästar då de använde underskänklarna för att trycka till o då fattar hästarna inget..

Det måste vara därför som jag inte kan fatta galopp på nya "medryttar"hästen. Jag har aldrig haft en blekaste aning om någon innerhöft faktiskt. + att jag inte får hästen till någon bra eftergift osv osv..

Kan ingen förklara mer, ska man bara trycka till med innerhöft, jag lyckas aldrig göra det.

Men ändå, när jag fattar så blir det skänklarna, för jag är inte tillräckligt skicklig för att kunna göra en galoppfattning med en höft liksom. Iallafall inte på denna hästen. :o

Även fattningarna är beroende av hur pass man har förberett hästen.
Om man överrumplar o inte har hästen i "paketet" innan, så blir det sällan en rund fattning på tygeln -med hästen rak.
Den ramlar iväg eller skjuter som en kanon framåt.

Liknande trådar

Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 612
Senast: skiesabove
·
Dressyr Forskargruppen som skrev brevet till FEI med ”concerns” om dressyren har nu gjort en YT presentation med bilder, hänvisningar till...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: Badger
·
Ridning Jag har sedan drygt en månad ridit på ett trevligt sto på 15 år. Innan detta reds hon nog ganska sporadiskt, men är inte helt hundra på...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Sirap
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 080
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka