Galopphastighet

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Madde71
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 761
M

Madde71

Läste DR om fransmannens föreläsning och fastnade för detta att de tränar sina hästar på galoppbanor... 300-350meter på en minut. Blir kring 18km/h eller på "svenskt galoppspråk" 40tempo dvs 40s/200meter. Det är ju extrem slow canter!!! Jag tror tyvärr inte vi skulle vara välkomna på en svensk galoppbana (som täby eller jägers) och cantra runt i den hastigheten varv efter varv...

Det verkar som om travet är utbytt mot lååångsam galopp i distansträningens "long slow distance".

Hur ser ni andra distansryttare med insikt i galoppträning (CK;) ) på att träna i 40 tempo...är det ens möjligt att galoppera så långsamt och hålla en riktig galopp?? Kan det vara rätt att de tränar såå långsamt eller har det blivit ett fel i artikeln?? vad tror och tycker ni?

Sv: Galopphastighet

Läste DR om fransmannens föreläsning och fastnade för detta att de tränar sina hästar på galoppbanor... 300-350meter på en minut. Blir kring 18km/h eller på "svenskt galoppspråk" 40tempo dvs 40s/200meter. Det är ju extrem slow canter!!! Jag tror tyvärr inte vi skulle vara välkomna på en svensk galoppbana (som täby eller jägers) och cantra runt i den hastigheten varv efter varv...

Det verkar som om travet är utbytt mot lååångsam galopp i distansträningens "long slow distance".

Hur ser ni andra distansryttare med insikt i galoppträning (CK;) ) på att träna i 40 tempo...är det ens möjligt att galoppera så långsamt och hålla en riktig galopp?? Kan det vara rätt att de tränar såå långsamt eller har det blivit ett fel i artikeln?? vad tror och tycker ni?

På Täby galopps öppna kväll är du välkommen att cantra runt i vilken galopphastighet du vill... Har varit där med flera hästar och bara man håller sig i "långsamma filen" så är det inget problem.
För min del tycker jag inte at 18 km/t är speciellt långsamt även om det givetvis inte är jättesnabbt.

Jag har svårt att få min häst att gå trevligt i 18 km/h.
Han trivs bäst i 22-23, sen om det beror på hans tråkiga kors, min usla ridning eller nåt annat vet jag inte.

Däremot tror jag det är betydigt skonsammare för många hästar att gå i långsam canter, än i samma tempo i trav.

Jag skulle gärna vilja veta om "fransmannen" tycker alla hästar ska lära sig gå i så sakta galopp, eller om det är så att "bara" de flesta hästar klarar det.
Bra att veta, om man måste fortsätta traggla med 18, när hästen uppenbarligen inte trivs i det tempot, vare sig kroppsligt eller mentalt.

Senast ändrad:

Det är rätt i artikeln med 300-350.

Har ingen aning om din egentliga fråga, men konstaterar hemma att tom El Waldo kan gå 18-tempo i galopp. (När han är ensam..) Jag red en ritt för några år sedan med Johanne Hvid och hon galopperade sin häst hela ritten, men så långsamt så att jag inte klarade att galoppera så sakta och det var för fort att trava. Hon berättade att de tränat akitvt för att klara just detta tempo för det var mest "bränsleekonomiskt" och skonsammast. (Minns inte vilken häst det var, men den hade en mcket lång rehab bakom sig och det var det skonsammaste hon kunde göra för hästen.)

Just den frågeställningen kom inte upp, men han sade uttryckligen flera gånger att hästarnas långa galoppträningspass som det var tal om här (inte fartlek) aldrig gick fortare än 350 - för då ökade skaderisken alldeles för mycket. Dock inte detsamma som att hästarna aldrig fick gå fortare - de tränade även fartlek. Det man prtade om här var när man lade hästarna i de riktigt långa träningspassen i galopp.

Min veterinär har också uppmanat mig att sluta trava min häst, han tycker han har för hårt nedslag i traven, vilket jag håller med om. Så där är vi nog överens.

Jag får fortsätta träna galoppen,och gärna försöka få ner den ett par km/timme till.
(Givetvis KAN han galoppera riktigt sakta, men det känns spänt.)

För ganska många år sedan, tror att det var något av de första numren av Distansryttaren som jag gjorde, så hade jag med en artikel om en bekants häst. Han hade också en trav som inte var särskilt energibesparande samt ett nedslag som inte heller var skonsamt och då uppmanade veterinären henne att galoppera hästen på distanser. Så helt nytt är ju inte konceptet.
Det knepiga är bara att många lätt uppfattar att det handlar om galoppträning i högre hastighet vilket nog ingen veterinär eller distanstränare förordar som grundträning för hållbarhet.
Som alltid är det nog fråga om att just träna sin häst. För att gå långsamt behövs nog både muskler och att meddelandet "gått hem" hos hästen om att det inte är fullt fräs som gäller.

På Täby galopps öppna kväll är du välkommen att cantra runt i vilken galopphastighet du vill... Har varit där med flera hästar och bara man håller sig i "långsamma filen" så är det inget problem.
För min del tycker jag inte at 18 km/t är speciellt långsamt även om det givetvis inte är jättesnabbt.

Jag vet att du kan se det så men snacket jag hört är inte positivt till att rida sååå många varv typ 15-30. Tanken med ridträningen är att "vanliga" ryttare kan komma in och rida inte för elitdistansekipage att träna långpass på. Blir det vanligt trot jag kostanden kommer bli högre än den för ridträningen eftersom banan slits mer...

Självklart kan det gå att galoppera i 18km/h hyfsat. Men man kan ju utläsa i era svar att CKs häst har svårt för det, Waldo kan det ensam men inte i grupp? och då blir det ju svårt på tävling där man ju vill ha hästen i en avslappnad form.

Jag har inte sett så många hästar som galopperas sakta på distsnastävlingar i Sverige oftast håller de ett högre tempo... OM snitthastigheten inkl inpulsning, skritt och trav är på 16km/h eller mer så kan de omöjligt galoppera så pass långsamt några längre sträckor.

Intressant iallafall med nya tankar eller gamla beroende på hur man ser det.
Jag läser och jämför massa olika galopp och distanstränares fartrekommendationer och kan konstatera att det är VÄLDIGT olika vad de anser vara långsamt eller snabbt!!!

Jag vet att du kan se det så men snacket jag hört är inte positivt till att rida sååå många varv typ 15-30. Tanken med ridträningen är att "vanliga" ryttare kan komma in och rida inte för elitdistansekipage att träna långpass på. Blir det vanligt trot jag kostanden kommer bli högre än den för ridträningen eftersom banan slits mer...

Jo, det kan jag tänka mig, att det skulle bli annorlunda om många ekipage ligger och nöter i långsam galopp i väldigt många varv. Fast visst måste väl snacket främst handla om att de inte fattar varför man ligger och cantrar så länge snarare än slitage av banan? Jag är inte säker på saken, men jag tänker mig att full-fräs-galopp borde göra större hål och därmed större slitage på banan än lite mer sansad galopp?
I slutändan är det ändå galoppfolket som bestämmer hur det ska vara och hur dyrt det ska bli att träna där så visst kan det bli negativa konsekvenser om det blir många som gör så.

Pamiros ligger bra på 18 km/h galopp- då vilar han i galoppen. Han har lätt att galoppera långsamt. Kanske hästarna behöver mer styrketräning för att orka bära upp sig i så långsam galopp? Ingen av de andra hästarna här hemma orkar galoppera så långsamt.

Jag tror det mer hänger på exteriören än på styrka.

Och ålder?

Jag cantrar långsamt med min 4-åring och då går det inte att komma under 20km/h. Utan hon gör kilomtern på 2min 30 s istället för 3min och 30s som fransmannen förespråkade. Bromsar jag upp mer så går hon över i trav. Nu tränas hon främst för galopp så jag ser det inte som för snabbt att cantra i ett högre tempo. Det rör sig ju inte om flera mil heller, men om hon skulle tränas enbart mot distans och jag ville lära henne långsam galopp direkt skulle hon inte orka bära sig än. Hon behöver mer fart för att orka galoppera helt enkelt. (Trots att jag tycker hennes exteriör är sådan att hon skulle passa att galoppera långsamt också.)

Ja, man ser ju inte unghästarna jogga runt i hagen i hackecanter precis.

Ja, man ser ju inte unghästarna jogga runt i hagen i hackecanter precis.

Haha tyvärr inte gammelgubben heller...de håller sig tyvärr inte till snabb canter heller utan mer snabbjobb så skorna flyger all världens väg i lera:devil:n...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka