Bukefalos 28 år!

Galoppombyten

Jag orkade inte läsa allt,men själv brukar jag ha bra hjälp av Kyras och Lussans böcker :)
 
Okej.. Kan kanske köpa en av dom när jag får pengar.. nångång i september =/..
 
O.k. när jag orkar ska jag skriva av tips till dig!
Det är verkligen bra böcker! :banana:
Fyller du inte år snart,eller kan låna på bibblan? :)
 
va snällt =d.. de hjar janog.. fyllde år för vå månader sen ;)
 
Prova med att rida i seprentin över medellinjen. Bryt av på mitten och byt galopp - gör enkla galoppombyten. "Tjata" in detta och sedan kanske det går bättre på volten.
 
Hej!
jag brukar alltid rida en galoppsluta på diagonalen, vid kvartslinjen rider jag rakt fram mot kortsidan och byter precis när jag rakställer. Då har hästen inte så bra balans och är rätt lätt att påverka i bytet. Om den inte byter bak eller byter efter bak, prova att smacka när ni är i luften eller peta till den med piskan på rumpan. Se till att inte fastna i bytesjobebt bara!det är bra att låta det "vila" några pass så man inte lär in fel hjälper om man börjar bli okoncentrerad!Lycka Till!
 
Det finns så otroligt många sätt att lära hästar att byta galopp... Allt från att helt plötsligt slita över hästen i det andra varvet på en liten volt så den MÅSTE slänga om benen för att klara balansen osv. De jag har lärt mig av anser att man aldrig ska hålla på och böja och bända på huvudet och försöka få hästen att flytta sin vikt genom drastiska lr inte drastiska vändningar. Två av de övningarna jag haft mest framgång med är:
a, rid sluta från hörnet t inåt mot mitten, gör ett enkelt byt och fortsätt utåt mot spåret igen i förvänd galopp. Sen ska det enkla bytet bli kortare och kortare tills hästen själv bjuder upp till ett byte. (en sax så att säga). Det handlar inte om att rida en kvalitativ sluta eller en sluta enligt boken, alla kan prova även om man inte är på den nivån när man tävlar. Sluta i utbildningssyfte och sluta i uppbyggnings/tävlingssyfte är olika.
b, rid snett igenom, lägg ett enkelt byte precis innan hörnet, det enkla bytet ska bli kortare och kortare å när hästen är med på noterna så testar man att lägga byteshjälp och rider samtidigt lite framåt (i samma moment).

Men alla ha egna sätt att se hur ett byte kommer till, men lycka till iallafall!
 
Okej.. Kan testa de där med snett igenom då våra slutor inte heller sitter riktigt som de ska än..
 
Hejsan! som vanlig så är det alltid lika svårt att förklara över dator o när man inte ser ekipaget själv.
Men det låter som om din häst e svagare i ena bak (minns ej vilken isda han hade svrt för) Men när de ska byta från tex vä till höger så ska han juh dubbeltrampa med sitt ytter bakben o då kan han känna obehag antigne som sagt han är svag o orkar inte eller så känner han obehag. Bra sätt att öva kan vara att man går in i en sluta i galopp på diagonalen så man känner att man får lite tryck i hästen sedan rätar man försiktigt ut o ger hjälpen. MEN det är bara bytande skänkeln dvs från vä t hö så är det vä skänkel som skall föras bakåt, för att komam åt bakbenen, den andra skänkeln ska ligga stadigt vid sadelgjorde typ. Man Bör heller allra träna byten om man känner att man inte har hästen i riktig balans eller kan samla den med halvhalter, inget dragande i munnen. Rid lite efter långsidorna i glp innanför spåret, känn att du kan motställa/kontraställa glp sidan o hästen forstätter spåra, öka på lite o minska upp lite. När du försöker byta oxå känn efter innan bytet så hästen inte har lagt sin tyngdpunkt för mycket på glp sidan..då blir det extra jobbigt att ta det där dubbeltrampet o glida över i nsta glp. Som jag sa så är det svårt över en dator känner att det var lite osammanhängande kanske =) Förretsen varför överösa med beröm om det inte är rätt?!manbehöver inte bestaffa heller men göra om.

MVH // Patricia
 
Tack så mycket för hjälpen, men jag tror att jag ska ta hjälp av en tränare, så att jag inte förstör någonting :)..
 
Låter som den absolut bästa lösningen just nu :D
Hoppas det går bra för er!!
Lycka till!! :bump:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 069
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 513
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: attheedge
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
408
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp