Gamasher bak på ridhäst?

mackan

Trådstartare
Är det ngn som använder gamasher istället för vanliga strykappor bak när de rider? Vad är fördelar/nackdelar?

Sv: Gamasher bak på ridhäst?

Gamascherna har en så kallad läpp längst ner som skyddar kotbenets insida mot eventuella slag. Det är de som är enda skillnaden plus att gamascher finns i 3 olika storlekar; låga, mellan, höga. De höga kallas även för spattgamascher och skyddar hästen om den skulle slå på sig högt (strax under insida has typ).

Jag ser inget fel på att använda gamascher till ridhästar, men de är fruktansvärt dyra och skulle hellre satsa på att köpa ett par vanliga strykkappor för ridhästar. Gamascher går på mellan 400-900 spänn beroende på märke, storlek och om det är träning/tävling. Har du dock ett par gamascher liggandes hemma, så varför inte använda dom? Jag tycker dock att det ser lite fånigt ut att ha gamascher på ridhästar ;)

Jo tack, ,jag vet hur de funkar och hur de ser ut, det är just det att de finns i olika längder som intresserar mig.
Jag har sett folk använda dom och jag tycker det finns en massa fina modeller faktiskt som inte alls ser konstiga ut? Stilrent och fint med läder dessutom. Men jag hoppades att ngn som använder dom ville svara.

Jag är medveten om priset. :D

Jag har för mig jag sett/hört folk som använder "travskydd" på bakbenen i fälttävlan. Jag vet inte mer om "travskydd" än att de är större på olika håll så jag bara antar det var någon typ av gamasher (därav min benämning "travskydd" - jag vet inte mer än att det inte var flt/"rid"skydd). Men mitt tips är alltså att kolla lite i fälttävlanskretsar om du vill ha mer info om skydden under ridning :)

Jo tack, ,jag vet hur de funkar och hur de ser ut, det är just det att de finns i olika längder som intresserar mig.
Jag har sett folk använda dom och jag tycker det finns en massa fina modeller faktiskt som inte alls ser konstiga ut? Stilrent och fint med läder dessutom. Men jag hoppades att ngn som använder dom ville svara.

Jag är medveten om priset. :D

Läder vettetusan om det finns fortfarande, jag har nog inte sett några i helläder sen 80-talet, de flesta är gjorda i neopren + någon slags plast. Däremot är spännet nertill i läder (finns ju även utan det spännet och bara med kardborre).
Jag är ju partisk eftersom jag håller på med trav, och det är väldigt flexibla och bra skydd, och det finns otroligt många olika modeller, så det finns någon variant till alla hästar.

Tack! De jag sett har varit i läder, jättefina och mjuka i kvaliteten. va synd om det är mera konstmaterial nu :(. Tack dock igen för din input - uppskattat!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 503
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka