Game of Thrones säsong 8

Alltså - jag har inte skrivit på nån lista på att säsongen ska göras om. Mest för att jag inte ser poängen, och är mer engagerad i EU-valet än i GoT.

Men om folk vill uttrycka sitt missnöje genom en lista så gör det då? Så tänker jag mer. Att Sofie Hunter gått ut och sagt att det är respektlöst får stå för henne och det får hon såklart tycka. Precis som alla ilska fans får lov att vara missnöjda och skriva på listor om de vill.

Ja, nu skrev jag ju inget om vad man skulle få eller inte få göra. Men poängen går mig fullständigt förbi, eftersom chansen att det skulle ske är minimal. Skulle man göra en ny avslutning blir det väl en ny lista efter det. Dessutom är jag nog benägen att hålla med skådisen - det känns respektlöst. De diskussioner som pågår just nu och allt hat som riktas mot GoT är ju bara fullständigt makabert. :down:

Jag tycker att det förtar glädjen över det fantastiska som faktiskt var GoT. Oavsett om man är nöjd över slutet eller ej.
 
Jag tänkte på att inte ett enda kärlekspar fick ett romantiskt tvåsamhetsslut där de levde lyckliga i alla sina dagar. Jag hade inte väntat mig att alla skulle få det, det är ju trots allt GoT, men INGEN fick det är lite oväntat för en serie som ändå kretsat så mycket kring relationer. Det är lite vemodigt men bra tycker jag.

Jag tänkte också på det men tycker det var det bästa med avslutningen :p
 
Du är nog den enda som jag hört säga att de gillade säsongen, och rentav bättre än de två tidigare :D
Mm vilket känns väldigt märkligt eftersom det var de två säsongerna innan som bröt mot tidigare säsonger i tempo och stil och det var här som plotten från böckerna släppte, dvs böckerna tog slut. Säsong 7 var riktigt hemsk. Sedan nu har de då skärpt till sig rejält, tagit mycket hjälp av GRR Martin och bortsett från att de inte öppnar nya karaktärer och trådar gått tillbaka mot ursprunglig berättarstil där tex slagen aldrig varit det viktiga och folk faktiskt är inkompetenta. Nya karaktärer kunde de inte gärna hitta på själva ur luften så.

Helt ärligt var Bran aldrig speciellt intressant och GRR Martin har inte gett intryck av att älska och vörda den enväldige kloke konungen eller haft någon egentlig feministisk agenda, verkat fokusera på det romantiska äktenskapet osv (om än resultatet med 5-6 kvinnliga karaktärer som är människor och lika idiotiska som männen är imponerande). :D Så jag är som sagt väldigt glad över att de inte kladdade ut det här till en förfärlig amerikansk actionserie med fåniga krig (battle of bastards) som förra säsongen.
 
Senast ändrad:
Mm vilket känns väldigt märkligt eftersom det var de två säsongerna innan som bröt mot tidigare säsonger i tempo och stil och det var här som plotten från böckerna släppte, dvs böckerna tog slut. Säsong 7 var riktigt hemsk. Sedan nu har de då skärpt till sig rejält, tagit mycket hjälp av GRR Martin och bortsett från att de inte öppnar nya karaktärer och trådar gått tillbaka mot ursprunglig berättarstil där tex slagen aldrig varit det viktiga och folk faktiskt är inkompetenta. Nya karaktärer kunde de inte gärna hitta på själva ur luften så.

Helt ärligt var Bran aldrig speciellt intressant och GRR Martin har inte gett intryck av att älska och vörda den enväldige kloke konungen eller haft någon egentlig feministisk agenda, verkat fokusera på det romantiska äktenskapet osv (om än resultatet med 5-6 kvinnliga karaktärer som är människor och lika idiotiska som männen är imponerande). :D Så jag är som sagt väldigt glad över att de inte kladdade ut det här till en förfärlig amerikansk actionserie med fåniga krig (battle of bastards) som förra säsongen.
Oj, vi har verkligen olika uppfattningar om senaste säsongen. Jag tycker tvärtom - att de har lagt för mycket fokus på slagen (exempelvis att de tillägnar ett helt avsnitt åt att bekämpa de döda med händelser som egentligen inte spelar någon roll för den fortsatta handlingen.) Även Danys slakt av Kings Landing var fullproppad med scener från den raserade staden, men det var egentligen inte så mycket som hände hos karaktärerna som fick betydelse sedan. Battle of the bastards tycker jag är den absolut snyggaste striden i hela GoT. Däremot håller jag med om att avslutet var lite väl amerikansk actionserie (när riddarna från the Vale helt oväntat dyker upp och räddar dagen, och att Sansa dessutom hållt tyst om det övergår mitt förstånd), men på det stora hela en mycket snygg stridsscen, som även för historien framåt.
 
Oj, vi har verkligen olika uppfattningar om senaste säsongen. Jag tycker tvärtom - att de har lagt för mycket fokus på slagen (exempelvis att de tillägnar ett helt avsnitt åt att bekämpa de döda med händelser som egentligen inte spelar någon roll för den fortsatta handlingen.) Även Danys slakt av Kings Landing var fullproppad med scener från den raserade staden, men det var egentligen inte så mycket som hände hos karaktärerna som fick betydelse sedan. Battle of the bastards tycker jag är den absolut snyggaste striden i hela GoT. Däremot håller jag med om att avslutet var lite väl amerikansk actionserie (när riddarna från the Vale helt oväntat dyker upp och räddar dagen, och att Sansa dessutom hållt tyst om det övergår mitt förstånd), men på det stora hela en mycket snygg stridsscen, som även för historien framåt.
haha jag tyckte den var jättetråkig och standard men att det var fina nu. Men det är olika! :laugh:
 
FB_IMG_1558618412619.jpg
 
Kan de som vill diskutera våldtäkter i film/serier generellt vara snälla och göra en egen tråd på det?


På spåret våldtäkter fattar jag inte grejen med att Jamie skulle bli en bättre person under typ alla säsonger efter att ha knuffat Bran. Han våldtog sin egen syster bredvid deras döde sons kropp långt efter det ffs, wtf liksom?! Klassiskt "men han är ju en schysst snubbe!"-syndrom.

Ingen människa är enbart "bra" eller "dålig". Jamie har både bra och dåliga sidor, det är en av de saker jag gillar med honom, och serien.
 
Ingen människa är enbart "bra" eller "dålig". Jamie har både bra och dåliga sidor, det är en av de saker jag gillar med honom, och serien.
Självklart inte, men våldtar man sin syster bredvid sin gemensamma döde son så är man rätt jäkla rutten imo. Det jag vänder mig emot är att det påstås att han sen han puttade Bran haft en arc som skulle göra honom bättre och bättre men det har han ju inte. Våldtäkten är liksom bortglömd, den bara upphörde att existera, vilket väl får påstås är rätt typiskt när en "schysst snubbe" våldtar någon generellt. Det stör mig att inte ens när tittare SER våldtäkten så ser de våldtäktsmannen som en våldtäktsman.
 
Självklart inte, men våldtar man sin syster bredvid sin gemensamma döde son så är man rätt jäkla rutten imo. Det jag vänder mig emot är att det påstås att han sen han puttade Bran haft en arc som skulle göra honom bättre och bättre men det har han ju inte. Våldtäkten är liksom bortglömd, den bara upphörde att existera, vilket väl får påstås är rätt typiskt när en "schysst snubbe" våldtar någon generellt. Det stör mig att inte ens när tittare SER våldtäkten så ser de våldtäktsmannen som en våldtäktsman.
Kanske för att Cersei fortfarande älskade och ville ha honom trots våldtäkten ? I annat fall hade hon ju kunnat bränna honom på bål . Men det gjorde hon ju inte...
 
Kanske för att Cersei fortfarande älskade och ville ha honom trots våldtäkten ? I annat fall hade hon ju kunnat bränna honom på bål . Men det gjorde hon ju inte...
Nu menar jag alltså inte folk i serien utan tittare. Att tittare skulle låta bli att reagera för att hon älskade honom och inte för att folk i allmänhet är jävligt dåliga på att begripa att även "schyssta killar" våldtar köper jag inte. Däremot finns det givetvis problem även med att våldtäkter ursäktas om det sker under "rätt" förutsättningar så sett (som när mannen anses ha rätt till sex av sin partner, exempelvis).

Om nånting så lyckas GoT jävligt bra med att illustrera hur blinda folk är inför att även "schyssta killar" våldtar. Men tyvärr är ju folk just blinda så Jamie kommer undan med att han är just schysst.
 
Nu menar jag alltså inte folk i serien utan tittare. Att tittare skulle låta bli att reagera för att hon älskade honom och inte för att folk i allmänhet är jävligt dåliga på att begripa att även "schyssta killar" våldtar köper jag inte. Däremot finns det givetvis problem även med att våldtäkter ursäktas om det sker under "rätt" förutsättningar så sett (som när mannen anses ha rätt till sex av sin partner, exempelvis).

Om nånting så lyckas GoT jävligt bra med att illustrera hur blinda folk är inför att även "schyssta killar" våldtar. Men tyvärr är ju folk just blinda så Jamie kommer undan med att han är just schysst.
Skulle inte klassa honom som en schysst kille.
Han kommer undan för att han ser bra ut och är charmig mot alla.

Schyssta killar skulle jag säga att Jon Snow, Gendry och Sam är...
 
Frågan om det hade hänt om Jorah hade funnits där som stöd när hon stängde in sig själv och kände sig ensam , ledsen och sviken...
Vad jag förstår så spelades ett alternativt slut in, som byggde på att Jorah inte dog men istället också blev skeptisk till sidor som Dany visade upp.
 
Skulle inte klassa honom som en schysst kille.
Han kommer undan för att han ser bra ut och är charmig mot alla.

Schyssta killar skulle jag säga att Jon Snow, Gendry och Sam är...
Att han ser bra ut och är charmig tar inte bort schysst kille-faktorn, precis som att det inte gör det hos Jon, Gendry eller Sam heller.
 
Vad ska man göra nu? Visst, GoT var ganska ojämn i kvalitet men det känns ändå tomt. Den har ändå varit med oss tittare i tio år.

Inget att se fram emot, ha vilda diskussioner på nätet om och läsa floder av fanfic. Jag vet att det ska spelas in prequels och en massa annat, men dels kommer det ta år, jag är tveksam till kvaliteten, och det kommer aldrig bli den där pirriga förväntan och kulturella fenomen som GoT blev.
 
Vad ska man göra nu? Visst, GoT var ganska ojämn i kvalitet men det känns ändå tomt. Den har ändå varit med oss tittare i tio år.

Inget att se fram emot, ha vilda diskussioner på nätet om och läsa floder av fanfic. Jag vet att det ska spelas in prequels och en massa annat, men dels kommer det ta år, jag är tveksam till kvaliteten, och det kommer aldrig bli den där pirriga förväntan och kulturella fenomen som GoT blev.

Titta på Vinings om du inte redan gjort det. Lite liknande serie som handlar om norden under den tiden asa-tron var aktuell.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 879
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 746
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 809
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp