Game of thrones

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Isituss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 881
Sv: Game of thrones

Däremot så anser jag att kvinnosynen är negativ och uppmuntrande eftersom det inte ifrågasätts. Det är normalt att det våldtas och köps sex. Varför?

Jag tycker att det är en spegling av dagens samhälle.
Världen i Game of thrones är lika patriarkalisk som vår värld, och det är samma barbariska sätt att våldföra och förtrycka kvinnor - skillnaden är att det lyfts fram i serien i stället för att gömmas undan som det gör i *verkligheten*.

Jag mår dåligt av att se det, och hoppas att fler (alla?) mår dåligt av att se det och att det på så sätt kan skapa reflektion över hur det här fortfarande kan pågå i dagens samhälle.

Jag tycker också att det är bra att serien lyfter kvinnor med makt, och kvinnor med sexuell makt. Det är uppfriskande att se.

http://www.youtube.com/watch?v=5UdMunAnTLs

http://www.youtube.com/watch?v=pHXON61prmg

Håller med niphredil, VAD BRA DU ÄR! Du sätter ord på det jag tänker, men inte kan formulera och bara trasslar in mig i.:bow:

niphredil - Nu rodnar jag ju nästan, speciellt när du skriver det. Jag tycker du verkar så ball :o

mammas - ja men verkligen! Speciellt eftersom det normaliseras :wtf:

Blueberry - Jag håller med om att det är bra att sexism lyfts fram, men jag kan tycka att det inte gäller just i detta fallet eftersom det normaliseras istället för att kritiseras. Risken är att folk inte reagerar med avsmak som du och jag, utan istället (omedvetet) ser det som att godkännande. Att det är ok att se ner på kvinnor.

KL Som så många nämner så tycker jag också att det är bra med de starka kvinnliga karaktärerna! :)

Inte vita? Grå känns som för sexuellt.

kl
Om jag nu ska vara ärlig har jag inte orkat följa serien, mycket pga det som nämns här.
Jag förstår inte riktigt dyrkan av den, folk vill kanske se på porr utan att skämmas?

Men du om nån måste väl vara medveten om hur man kan vinkla något? Hur en film kan frossa i, glorifiera och sexualisera något medan det andra lyfter fram något utan att promota det?

Det känns som att de flesta tror att en film som lyfter en fråga automatiskt gör det på ett bra sätt, baraföratt. Herregud, finns ju hur många filmer som helst som gör fullkomlig porr av våldtäkter. Vakna liksom.

Isituss: Tack, vad rar du är! :) Fortsätt ifrågasätt!

kl

Kan det inte också vara så att han vill ha med sånt i böckerna för att "fördjupa" karaktärerna? Missförstå mig rätt, men är det någon författaren är bra på är det att skriva karaktärer. Karaktärerna i hans böcker är väldigt levande.

Visst är det en fiktiv värld och han hade kunnat välja bort detta. Borde vi också ändra på filmer som utspelar sig i nutiden som är liknande? Jag personligen tror att det handlar om att visa upp en äcklig och smutsig värld där det finns mycket våld och prostitution, där allt inte är guld och gröna skogar.

Men jag diskuterar gärna!

Jag mår dåligt av att se det, och hoppas att fler (alla?) mår dåligt av att se det och att det på så sätt kan skapa reflektion över hur det här fortfarande kan pågå i dagens samhälle.

Jag tycker också att det är bra att serien lyfter kvinnor med makt, och kvinnor med sexuell makt. Det är uppfriskande att se.

Det kan ju också vara just detta som serieskapare/författaren velat åstadkomma.

(Och lite till Niffe också)

Precis :)

Här kommer en intressant länk:
http://www.telegraph.co.uk/women/wo...-Throness-George-RR-Martin-Im-a-feminist.html

Och en till:

http://www.policymic.com/articles/3...or-george-r-r-martin-calls-himself-a-feminist

Most importantly, the women in Game of Thrones are subjected to the various abuses of misogyny, but they are not victims: they persevere, and they survive. They are confronted with the sexism of the age in many different ways, and some face adversity due to their gender more than others. Despite this, they refuse to give into their abusers and instead continue to show mental (and even physical) strength that should be admired by anyone, regardless of gender. And even though the excessive showcasing of boobs shows how these women are sexualized within the context of the show, they refuse to let that sexuality define and objectify them.

It should not be surprising at all that Martin self-identifies as a feminist. He predicts that women make up more than half of his fan base, and for good reason. The women in his books and on the adapted TV series empower female fans, and serve as a reminder of how strong women can be.

Håller med niphredil, VAD BRA DU ÄR! Du sätter ord på det jag tänker, men inte kan formulera och bara trasslar in mig i.:bow:
Tack! Jag håller också med niphredil om att det är bra att du ifrågasätter. Det är ett viktigt ämne som bör diskuteras mer än det vanligtvis görs.

Jag tycker att det är en spegling av dagens samhälle.
Världen i Game of thrones är lika patriarkalisk som vår värld, och det är samma barbariska sätt att våldföra och förtrycka kvinnor - skillnaden är att det lyfts fram i serien i stället för att gömmas undan som det gör i *verkligheten*.

Jag både håller med och inte håller med.

Det finns självklart fördelar med att dra paralleller till vår egen värld, människor relaterar lättare, blir mer engagerade när de ser något de kan förstå och känna igen sig i. Om maktförhållandet varit det omvända tex, hade serien hyllats? Hade den övh sänts?

Men det faktum att man skildrar patriarkatet betyder som andra påpekat inte nödvändigtvis att man gör det på rätt sätt - utan den manliga blicken, utan att själv falla offer för de värderingar man skildrar. Att författaren beskriver sig som feminist förvånar mig inte alls, och han kan mycket väl ha en grundsyn som är feministisk, men det betyder inte nödvändigtvis att hans verk alltid är feministiska. Jag är också feminist, men allt jag gör och gillar är inte feministiskt, att hävda det vore att ha total brist på självinsikt och kunskap om hur normer verkar.

Det är intressant att du nämner den sexuella makten, för det är en flyktig makt. Det är den typen av makt som snabbt kan tas ifrån dig eftersom den spelar patriarkatet i händerna. Om din makt ligger i att andra anser dig attraktiv så ligger din makt alltså i att tillfredsställa den med verklig makt. Det handlar om att få smulor av andras makt, ingen egen sådan. Eller vilken typ av sexuell makt menar du? Sexuell makt som i att ligga med vem man vill och slippa bli våldtagen? Jag tolkar sexuell makt som makt som fås genom sex. Genom att ha sex med män som har makt, genom att få söner som når makt. Det gamla klassiska sättet för kvinnor att nå makt - genom män på mäns villkor. Eller hur många lesbiska kvinnor i GoT når toppen genom att ligga med andra kvinnor?

Jag tror inte alls att alla mår dåligt av att se när sexismen skildras explicit, just eftersom vi som du nämnde fortfarande lever i en sexistisk värld. Oavsett vad man skildrar kan man välja att göra det med fokus på underhållning, "vad vill folk se, hur får vi deras uppmärksamhet", eller med fokus på djup. Är det en skildring av ett sexistiskt samhälle eller är det en sexistisk skildring, när nakna kvinnokroppar varvas med män som sitter påklädda och diskuterar krigsstrategier? Ofta är det både och skulle jag säga.
Man använder sig tyvärr av den manliga blicken också i sitt berättande, inte bara i sin historia.

Jag håller med om att de starka kvinnoporträtten är uppfriskande, men det är ju som författaren säger i intervjun helt enkelt så att han skildrar kvinnorna som människor, i hans berättelse får de ta plats med både bra och dåliga sidor. Att vi blir förälskade i hans starka kvinnliga karaktärer beror på att vi inte är vana att se kvinnor skildras som just människor, med egna historier och egen tid i rutan, utan oftare som objekt någonstans i bakgrunden vid sidan av den manliga hjälten.

Men tack!:o

I övrigt skriver jag under på ditt sista inlägg och hoppas på att jag en dag ska ha utvecklats så pass mycket att jag kan formulera mina tankar och argument med liknande skicklighet:D

KL

Vilken intressant diskussion! Jag har inte sett mer än större delen av säsong ett, och läst en fyra böcker eller så, men jag störde mig som fan på att Martin hade utrymme att utforma världen precis hur han ville, tog medeltiden, la till magi, drakar och en massa helt orealistiskt, men valde att behålla den mest kvinnohatande synen i vår historia oförändrad. Så jäkla mossigt! Är det verkligen mer orealistiskt att kvinnor och män ska ha lika värde än att ha med drakar?

Hoppar in från senior. Det finns ju författare som hanterar samma möjligheter på ett bättre sätt, mängder. Rekommenderar dem. Elisabeth Moon, Garth Nix till exempel (dåligt översatt och inte översatt). Men Game of Thrones kanske är ganska hemsk på sexbiten, men definitivt inte hopplös på feministbiten. Det är inte en aktiv kvinna på banan utan flera stycken samtidigt och de är effektiva (o i vissa fall, Cersei, ganska effektiv och dum och gråond, vilket är fantastiskt!) men kan göra fel och har olika personlighet. Det slår standard 1a deckare med ett team av män och en ofelbar kvinna (som få klagar över).

Själv ser jag serien, stör mig en del på sexbiten men HBO är hopplösa, det finns spaltmeter kritik överallt. Bla någon ganska kul på youtube om mer dongs. Och en annan extra elak (gjord av män tror jag) om den dumsexistiska tonårspojken HBO måste ha anställt som konsult för att få in mer bröst.

(Å tredje sidan har jag sett alla säsonger, om inte en ny startat precis)

Håller förresten mer Blueberry om att lyfta fram. Hade han gjort en vanlig medeltidsliknande serie där en kvinna hade lite makt och knappt syntes i rutan och en person ägde bordeller men det aldrig syntes så skulle nog folk tyvärr inte klagat (för folk tror inte kvinnor hade makt under medeltiden...). Han lyfter onekligen fram det vidriga. (men jag stör mig väldigt på onödiga tortyrscener av män också i serien och all omotiverad bröstvisning. Tydligen måste de visa bifigurer numera när de vill visa bröst eftersom kvinnliga huvudkaraktärerna vägrade klä av sig efter första säsongerna... :D )

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Annonsera Mera VIII
  • Födda-24
Tillbaka