Gamla Marsvin och Marsvins Diet

H

Havok

Jag har ett marsvin som fyller 3 om några dagar. Hon är ganska tjock och har på senare tid börjar bli mer och mer stillsam. Hon rör sig inte så mycket, blir lätt flåsig och vilar jämt.
Tjock har hon altid varit, men förr var hon piggare.
Jag har en annan marsvinshona som är lika gammal som Majsan, men smalare och piggare.

Nu undrar jag om någon vet om det är mest troligt att hon är trött för att hon är överviktig eller gammal?
Om det hänger på vikten eller ej, jag måste ändå banta henne, har någon bra bantningsknep?
 
Tycker inte 3 år är speciellt gammalt! Att hon inte rör sig beror nog på övervikten, Fodra henne men fri tillgång på hö och ge mycket grönsaker. Ge bara pyttelite pellets. Lycka till!
 
Tilla, hon har alltid varit stillsam, bara det att hon ligger å halvdåsar hela tiden nu. Hon är ej särskilt gamal, utan hon har antalgigen proglem med fettman och hjärtat sviktar säkert. Banta betyder sluta upp med att smussla godis frön till henne, sluta lydda hennes ynkliga små rop.
 
Tack. Jag tycker att det är det jag gör. eller... gnagarstång har de ju, men den är dom inte så intresserade av. ska nog ta bort den.
 
men hon är ju så söt när hon sätter tassarna på luckan och piper samtidigt som hon kastar besvikna blickar mot matskålen... och soda är ju mager, hon behöver ju lite hull...
 
Marsvin blir ofta soffpotatisar när dom blir lite äldre (fullt av ös som yngre) :D
Andra lite väl mycket kanske :crazy:
jag har också en liten väl rund gris på 4,5 som fått sitt kraftfoder indraget till pytte som jag häller ut i spånet så hon måste röra på sig :devil:
Gurka och sallad kan du ju ge henne om hon har sådana blickar och visst är det livat när jag fodrar kraften men när jag kommer med gurka och sallad (fredagsgodis) så kan dom nästan slå knut på sig så det slår kraftfodert med hästlängder (eller kanske marsvinslängder :D)
Dessutom man man lägga det på ställen som gör att dom måste kämpa för att få lite, tex ställa sig på baktassar, gå över hela buren för att få en bit.
Marsvin rör sig bättre om dom bor i en riktigt stor bur och en liten större flock i olika åldrar :cool: absolut ideal för ett marsvin om det går att ha det så.
Vill du så sära på dom en timme 2 gånger om dagen då du ger din magra gris kraftfoder och din lilla väl "harkel" runda lite sallad odyl som hon får jobba för.
Tvinga henne att röra på sig lite helt enkelt ;)
Hon är för bekväm och skulle nog inte göra allt för många knop även om det försvann en del runt magen :D
 
Det låter bra. Ska nog börja kräva lite mer av henne om hon ska ha nån mat. Tack för tippsen!
 
Majsan hade aldrig fult ös som yngre heller tyvärr...
 
livlig? du menar den gången hon rymde? - enda gången i majsans liv som hon ansträngt sig och sprungit säkerligen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 331
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 314
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp