Gamla Nikonobjektiv till en ny Nikonkamera?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Min pappa köpte någon gång på 80-talet. tror jag att det var i alla fall, en Nikon systemkamera med flera olika objektiv till. Den ligger just nu i en låda och gör ingen nytta alls efterosm han gått över till en helt vanlig tråkig digitalkamera.

Jag har länge funderat på att införskaffa mig en digital systemkamera eftersom det blir billigare i längden (slipper alla kostnader som filmrullar bär med sig). Har dock inte så mycket erfarenhet av fotograferin så hittillas har jag inte tyckt att de är värda priset.

Det jag då undrar är om de gamla objektiven till Nikonkamerorna även funkar på de nya digitala Nikon systemkamerorna? Har de alltid kört med samma "fäste" eller har de gjort nya?

Det skulle ju vara helt underbart om de fungerar för då skulle jag helt klart köpa en systemkamera!

Sv: Gamla Nikonobjektiv till en ny Nikonkamera?

Nikon har haft F-fattningen sedan 1959. Däremot är det inte säkert att du får fullt stöd såsom AF och ljusmätning. Men googlar du på kameramodell och vilka objektiv det gäller så lär du se.

I så fall kan jag rekomendera Nikon D80 där Auto Focus-motorn sitter i kamerahuset och behövs då alltså inte i objektivet. Nu får alla experter här inne rätta mig om jag har fel.
Jag har den och är väldigt nöjd överlag med det. Kostade 5000:- med ett objektiv i vintras.

D80 finns ej att köpa längre, den finns enbart begagnad. Är man nybörjare rekommenderar jag inte att köpa ett begagnat hus då det är svårt att veta vilka dolda fel man skall leta efter. Köp nytt och få garantier om något skulle krångla är mina fem ören. D90 är motsvarande hus idag, om objektiven har autofokus så får du autofkus med D90 och uppåt, om det är manuella objektiv så kan du lika gärna köpa D60 eller D5000.

D80 finns ej att köpa längre, den finns enbart begagnad. Är man nybörjare rekommenderar jag inte att köpa ett begagnat hus då det är svårt att veta vilka dolda fel man skall leta efter. Köp nytt och få garantier om något skulle krångla är mina fem ören. D90 är motsvarande hus idag, om objektiven har autofokus så får du autofkus med D90 och uppåt, om det är manuella objektiv så kan du lika gärna köpa D60 eller D5000.

Om du köper något billigare än en D300 får du inte fungeranade ljusmätning om gluggarna är äldre än "Generation D" (90-tal).

Edit: de funkar även på ex D200 som du får för ca 5000 begagnad i bra skick.

Senast ändrad av en moderator:

Varför har dom tagit bort D80? själv köpte jag mitt i dec-08 och säljaren sa inget om att den skulle försvinna från marknaden.

På min D200 och D300 fungerar spot och centrummätning på min gamla 105mm AI.

På min D200 och D300 fungerar spot och centrummätning på min gamla 105mm AI.

Men inte matris mätning? Spot och centrumvägd är iaf bättre än ingen alls som du får med d80/d90/d5000/d40/d60 osv

Varför har dom tagit bort D80? själv köpte jag mitt i dec-08 och säljaren sa inget om att den skulle försvinna från marknaden.

D80 har säkerligen inte tillverkats på länge utan de sålde enbart ut resterande lagret. Inom kamera industrin tillverkar man ofta stora batchar av produkter för att sedan lägga ned tillverkningen och enbart sälja det lagret. Är det objektiv det handlar om, så återupptas produkten ofta när den börjar bli slutsåld.

Precis, ingen matrix mätning.

Om du köper något billigare än en D300 får du inte fungeranade ljusmätning om gluggarna är äldre än "Generation D" (90-tal).

Edit: de funkar även på ex D200 som du får för ca 5000 begagnad i bra skick.

Jag har ett gammalt AI 85mm/f1.8 till min D80, men jag tycker inte att det gör så himla mycket att ljusmätningen inte fungerar. Oftast går det ju ganska bra att gissa. Det beror ju lite på vad det är man fotar förstås, lite begränsad blir man ju. Men samtidigt så kan man ju få en mycket bra optik för en spottstyver om man kan tänka sig att tulla lite på ljusmätning och AF. :) Jag betalade inte mer än 500 kr för mitt 85mm/f1.8.

Men samtidigt så kan man ju få en mycket bra optik för en spottstyver om man kan tänka sig att tulla lite på ljusmätning och AF. :)

Visst, men för att jag skall skriva under på det så får du lägga till att du även får tulla på skärpa, CA och motljus egenskaper.

Dock skall jag tillägga om du kör med blixt inom hus spelar ljusmätningen ingen roll om du kör "gammeldags" automatik (mätning genom fotocell) på blixten.

Min pappa köpte någon gång på 80-talet. tror jag att det var i alla fall, en Nikon systemkamera med flera olika objektiv till. Den ligger just nu i en låda och gör ingen nytta alls efterosm han gått över till en helt vanlig tråkig digitalkamera.

Jag har länge funderat på att införskaffa mig en digital systemkamera eftersom det blir billigare i längden (slipper alla kostnader som filmrullar bär med sig). Har dock inte så mycket erfarenhet av fotograferin så hittillas har jag inte tyckt att de är värda priset.

Det jag då undrar är om de gamla objektiven till Nikonkamerorna även funkar på de nya digitala Nikon systemkamerorna? Har de alltid kört med samma "fäste" eller har de gjort nya?

Det skulle ju vara helt underbart om de fungerar för då skulle jag helt klart köpa en systemkamera!

Oops, glömde svara på orginal frågan, är det fast optik kan det vara värt att använda idag. Är det zoom optik får jag gratulera till en komplett matchand uppsättning pappers vikter.:cool:

de har haft samma fattning på objektiv i över 30år så passar på huset gör de. fast bekymret är som sagt att autofokus inte fungerar på objektiv som inte är gjorda för det (även om du har AFmotor på huset).

att köpa digital systemkamera är klart värt det idag, man fotar mer då också pga möjligheterna till snabb granskning, editering och liten driftkostnad (framkallning).

d80 finns att köpa idag, men man får leta lite efter de som har i lager.

KL

Glömde en sak, att ställa in fokus manuellt utan en "delad" mattskiva är snudd på omöjligt (Om du vill få ett bra resultat). På D300 och uppåt kan man relativt enkelt byta till en delad mattskiva, vilket är väldigt svårt att göra själv på D80/D90 .

kl

Tack för alla svar! Tyvärr fattar jag som nybörjare ungefär hälften av det ni pratar om, men vad jag förstått så är det alltså så att objektiven passar men att det kan bli svårt att få till det här med autofokus funktionen och så?

Det fungerar utmärkt för mig.

Det fungerar utmärkt för mig.

"Green-dot-focusing" är snudd på omöjligt med kort skärpedjup utan delad mattskiva, du är faktiskt den första som säger att det inte är några större problem. Upp till bevis kanske?

Jag kör inte efter den gröna pricken, utan efter ögat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka