Gamla objektiv - adapterring?

NagelacksBeroende

Trådstartare
Jag har nu fått fyra stycken gamla objektiv av min pappa (macro, normal, tele, vidvinkel), och det vore ju superkul om man fick det att passa... Och så slipper man ju köpa massa själv (har nu två egna).

Vart kan man köpa några ringar eller något för att få rätt fäste? Jag har en canon eos 350D.

:bump:

Sv: Gamla objektiv - adapterring?

Beroende på märke är det inte säkert att de passar ens med adapterring. Annars kan du kolla på t.ex. kaffebrus och liknande ställen, de brukar ha billiga adapterringar. Däremot är det rätt säkert att du varken får ljusmätning eller autofokus, så du får köra HELT manuellt.

Lycka till!

Har du prövat dom på din canon?

Min bror sa i fredags att det som är bra med canon är att du kan använda riktigt gamla objektiv på dom, vet dock inte hur pass det stämmer.

Nya Canons går bara att använda objektiv från typ 80 talet utan adapterring. Däremot har Nikon samma fattning sedan 1959 och alla objektiv gjorda då och efter går att använda även idag!

Nu har jag fått objektiven och kollat lite på dom. Men hur vet man vilken adapterring man ska ha?
Var bl a ett tamronobjektiv...

Har hittat sånna som det står te x "om det är en FD-bajonett blabla så använd den här ringen". Vad är det? Ska det stå FD på, och vilka objektiv är det, är det bara canons gamla eller är det alla?

Eller hur ska jag göra? :rofl:

Attans. :(
Det var tre stycken konica-objektiv, och det finns ingen adapter till för sånna. Så tråååååkigt. Uppfinn en sån tack!

Nästa gång du skall köpa systemkamera så får du göra som jag skall göra när jag köper min....

Först tar man reda på vad det finns för bra objektiv och sedan utifrån det tar man reda på vilken kamera man kan använda dem på... ;) ;) ;)

Jag har tillgång till objektiv som tillhör analogt Nikonhus så jag skall se till att köpa digital nikon hus... :D :D

Jag köpte ju min kamera för ett halvår sen typ, hade ingen tanke på att pappa hade gamla objektiv liggandes. ;)

Och jag ska nog fortsätta med canon, så det är kört :D.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka