Gamla SWB-hingstars avkommor

Den boken har jag!
Herr Hildeberg, fux valack e.Hildebert - Salvator. Hildebert och Herzog tillhörde samma årgång och var båda efter Heristal (Trak.) Troligen född 1955 - 1957, Renata Wrede skriver att han "är 19 år nu". Boken utgavs 1976. Då var Herr Hildeberg ridskolehäst och gick också som handikapphäst. Var står det ej. Herr Hildeberg tävlades av Renata Wrede.
Lustigt nog fanns det på "min" gamla ridskola ett fux sto f.57 e.Hildebert u. Sonica 5423 e. Salvator
Sonica hade ytterligare två avkommor efter Hildebert
1958 H. fx, exp. 1961 t. England
1959 H. fx rem. 68.62
Uppf. Erik Nilsson, Hörr nr 4, Sjöbo
Det finns flera Hildebert - Salvator från Sjöbo trakten som inte kommer ur samma möderne linje, förr var det ju ganska lätt att se var hästarna kom från om man hade ungefärlig ålder och stam.

Tack, tack, tack! :bow: :)
Jag hade på känn att det kunde vara Hildebert som var pappa (han och Herr Hildeberg har ju nästan samma namn om inte annat), men flera personer hävdade att det var Herzog. Dessutom var ju Hildebert fux och den bild jag har framför mig nu på honom så är han och Herr Hildeberg ganska lika varandra.
Om jag förstod rätt så var Renata Wrede släkt med Boëthius och de fick låna Herr Hildeberg som tävlingshäst och/eller privathäst, för han gick nog inga lektioner.
 
Men avkommor finns väl på blup? Det efterfrågades också och fick för mig att det finns där`?
Blup är inte helt komplett så alla avkommor finns inte där, speciellt inte på de äldre hingstarna. Sen finns det många som det står "namn okänt" och inget födelseår.
Finns t.o.m. stamboksförda hingstar där inte hela stammen är ifylld.
 
Men avkommor finns väl på blup? Det efterfrågades också och fick för mig att det finns där`?

BLUP är en bra idé i grunden, men är idag rätt missvisande för som tidigare nämnts så saknas det massor av hästar, stammar och uppgifter.
Det är ett jättejobb att skriva in alla hästar och deras uppgifter, om det någonsin blir gjort. Och det kommer aldrig att bli komplett, för det kommer alltid att saknas någon häst.

WS6, jag söker avkommor till hingstar som levde på 1950-talet och har jag tur så nämns kanske någon dotter med namn och stam på BLUP eller om hingsten hade någon godkänd son. De jag söker har i bästa fall varit tävlingshästar som nämns någonstans i någon tidning - jag hade tur att Herr Hildeberg nämndes i hans fd ägares bok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp