Gamla tävlingshästar

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 987
W

Wilden

Hej!
Hur gammal tycker ni hästen är när det är dags för pensionering?
Har ett 20-årigt halvblod :)
Han får hänga med ett tag till ialla fall.
/W

Sv: Gamla tävlingshästar

Jag tycker inte man kan sätta en ålder på det, utan varför inte låta hästen vara med så länge han känns pigg, fräsch och tycker det är kul.

Om hästen är frisk och tycker det är kul att den rids, så tycker jag iallafall att man kan fortsätta väldigt länge till(se bara på For Pleasure eller John Whitakers hästar:) )

Det är bra att man inte bara ställer av gammlingar. De är när dom får stå som dom blir sjuka (oftast). Så länge den är fräsch så ska den gå, helt klart!

Det är så jag också tänkt, förra året fick jag kommentar av domaren
"...en häst som tycker det är kul"
/W

jätte bra ju :D

Kompisen här hemma tävlade lokala på sin 25 åring :smirk:

Med vinster och placeringer i både dressyr och hopp. död nu pga hjärntumör. veterinären sa att om han inte hade varit i så bra konition skulla han varit död för tre år sedan :)

Min blir 21 och gick MsvB dressyr med mig förra året :)
Nu ska han få slippa tävlingsbanorna i alla fall, men tränas fortfarande på MsvB-MsvA nivå, plus att han har börjat hoppträna på gamla dar ;)

Så länge de bara är pigga och fräscha så tror jag bara de mår bra av att gå så mycket som möjligt, så att man håller igång dem.
Att ställa av en gammal häst är en dödssynd! :eek:

Så länge hästen är fräsch och tycker att det är kul finns ingen anledning att ställa av den tycker jag.

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: fio
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 561
Senast: Mirtai
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 994
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner