Gamla Thorowgood T4 vs. dom nyare modellerna?

Ms_Antrop

Trådstartare
På ena pållen har vi nu en gammal T4, dressyrmodellen, den som kallades "Haflingersadeln" (den som ej går att byta koppjärn på).

Den har suttit bra, men nu har den blivit för smal (vi har inga fish-inlägg i), så jag undrar nu hur dom nyare modellerna står sig i jämförelse? Menar då speciellt på bredden, men även passformen såklart, även om jag har förstått att det ska va ganska lika (?)
Modellerna jag tänker mest på är:
T6 Showjumper
och
T4 Allround, låg manke

Sv: Gamla Thorowgood T4 vs. dom nyare modellerna?

T6 hopp i xxvid upplever jag ungefär ha samma vid som min gamla haflinger/cob jag hade. Dock tror jag haflinger/cob fanns i antingen xvid eller xxvid va? Osäker på vilken jag hade. T6 hopp blir ju mer svängd ju vidare järn man har i också, så den kan nog bli för sväng om man ska ha lika vid som haflinger/cob.

T4 ska vara ännu mer svängd om jag förstått det hela rätt.

Hmm, okej... Jag tror att det är xxvid på den vi har. Längesen den köptes dock, så jag kan minnas fel :angel:

Jag ska försöka kolla nu när jag drar ut till stallet idag :)

Jag tror dom är jämförbara i vidd.. Haflinger/cob började bli för smal, låg lite ovanpå samt hade ruggad päls. Köpte hem en T6hopp med xxvid järn. När jag provade sadeln såg den ut att vara för vid då den låg i lite framvikt och hemskt nära manken. Men när jag provat järnet "naket" så var det för smalt, samt att pälsen ruggades som om den var för smal. Blev inte riktigt klok på den sadeln. Synd, för den var mycket bekvämare än haflinger/cob (hemsk sadel enligt mitt tycke). Jag har självfallet inte kvar någon av dom.

haflinger/cob
32831859.jpg

32877813.jpg

Här är t6an. Visst ser den för vid ut, ändå var järnet för smalt naket :confused:
33142241.jpg

33142244.jpg

Förresten, här är haflinger/cob närmast kameran och t4 dressyr med ett vidjat xvid järn (så det var lika brett som xxvid) överst.
32834108.jpg

Vet inte om du blev något klokare men ;)

Hmm, ja, det va ju väldigt knasigt att den ser ut att vara för vid men är för smal :confused:

Sadeln vi har nu ligger still, ingen ruggad päls eller så, men den ligger i bakvikt... Nu har det blivit riktigt tydligt. Halvfodervärden la upp en bild på fb igår där det syns väldigt bra, men jag kollade nyss och hon har den inte delad publikt, så jag kan inte visa den här... Ska se om jag kan fixa det ;)

Nu så :D

532293_10150971965719699_309312081_n.jpg

Som synes så ligger den väldans i bakvikt nu... Behöver jag säga att halvfodervärden mest rider barbacka just för tillfället? ;)

Ja, den skulle jag absolut inte rida i. Lutar nått fruktansvärt och gör säkert väldigt ont på hästen.. Samt att ryttaren måste få en hemskt sits.

I know :crazy:

Anledningen till att vi inte har märkt det föräns nu är som sagt att hon rider honom barbacka nästan jämt, så nu får hon fortsätta med det tills vi har hittat nått nytt ;)

Jag har iaf forskat lite (här på Buke), och det verkar som att T6 är 120 grader i strl xxvid. Jag har dock haft lite svårt att utröna vilka grader det är på dom andra modellerna....

På ena pållen har vi nu en gammal T4, dressyrmodellen, den som kallades "Haflingersadeln" (den som ej går att byta koppjärn på).

Den har suttit bra, men nu har den blivit för smal (vi har inga fish-inlägg i), så jag undrar nu hur dom nyare modellerna står sig i jämförelse? Menar då speciellt på bredden, men även passformen såklart, även om jag har förstått att det ska va ganska lika (?)
Modellerna jag tänker mest på är:
T6 Showjumper
och
T4 Allround, låg manke

Jag har läst att den gamla cob-modellen, med fishinlägg är rakare än den nya cobmodellen. Detta stämmer med vad jag sett idag. Stallägaren har en fish-variant och jag fick precis hem min Cob-Plus. Sadeln är absolut inte jättesvängd men mer än den gamla.

Enl Thorowgood, som jag mailat med, är T4 låg manke = T4 Cob. Cob Plus går bara att specialbeställa. Jag köpte min direkt fr GB.

Fast en sadel kan ju ligga i framvikt trots att järnet är i rätt storlek, eller för smalt, det beror ju på formen på sadel/häst.

Min ponny är rejält överbyggd men tack och lov ganska rak i ryggen ändå på nåt sätt, och sen sticker rumpan upp. Min cob-plus ligger aningen i framvikt men det räckte med en tunn dubbelvikt benpadd för att få bättre balans. Man ska ju helst inte behöva ha pad alls men i mitt fall är det en extrasadel som ska användas nån dag eller två i veckan så det känns okej att det krävs en liten justering. Dock när jag känner på stoppningen så tycker jag att den är lite tunn från mitten och framåt så det skulle säkert gå att göra denna justering med en tilläggsstoppning av en sadelmakare men jag vill först se hur stoppningen sätter sig.¨

Jag är förövrigt van att rida i en bomlös sadel (visserligen inte soffkuddemodell) så jag tyckte inte att T4 Cob var så förfärligt bred att sitta i. En helt ok sadel för pengarna Med frakt + ett extra koppjärn betalade jag 4500 kr fr GB. Ffa tyckte jag inte att den gled fram speciellt mkt vilket jag hade oroat mig för, med tanke på att ponnyn är överbyggd.

Jag undrar jag om man inte ska prova att köpa en T6:a ändå och kolla om det passar... finns ju begagnade för typ 3000 i bra skick, passar det inte får man väll sälja igen :angel:

Jag vet inte, men nått var inte rätt iaf så jag sålde vidare sadeln. Med järnet smalare låg den på i bra balans, men var ju fortfarande för smal så jag vet inte.

Jag tror inte att den gamla haflinger/cob modellen är likadan att sitta i som dom nya modellerna, så dom har jag inte uttalat mig om. Hade en T4 dressyr som jag tyckte vad sjukt skön, men dock alldeles för svängd för hästen.

Nu har vi mätt honom lite, och vi kollade Thorowgoods måttabell (den som finns att skriva ut på hemsidan) och enligt den så kommer deras sadlar va för smala... Så nu vet vi det, då kan vi kolla på annat :p

Vi ska räkna ut hur många grader han är också, men om jag ska gissa så... Well, TG's bredaste är, vad jag har fattat, 120 grader. Så då skulle jag gissa att Ikaros är kanske 130-140 grader.

Du kanske skulle kolla lite på Globus sadlar då, dom finns i väldigt vida vidder. Jag har själv en Globus clic dressyr till min häst i vidd 36 (näst vidast) och hon är ju en aning för bred för thorowgoods vidaste järn.

Tack för tipset :) jag har ingen vidare koll på Globus ^^

Nån som vet hur bred Globus bomvidder är i grader? Tänkte på dom bredaste...

Liknande trådar

Utrustning Är dom lika varandra i bommen? Verkar som att pålle trivs bäst i sin thorowgood youngrider men dom finns ju dessvärre bara i 16,5"...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Häromdagen testade jag stallkompisens Thorowgood T4 allround, och var väldigt imponerad över den enormt breda kanalen (en full...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: mooi
·
Utrustning Har haft en Maxam Young Rider hemma på prov som låg jättebra på hästen, o jag gillade den också, enda problemet är att den är för vid...
Svar
10
· Visningar
4 079
Senast: sissu
·
Utrustning Det är så att jag har letat dressyrsadel till min varmblodstjej ända sen jag fick henne, dvs över 1 år. Jag har äntligen (för ett halvår... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka