Gamla träns

Fiorano

Trådstartare
Efter att ha varit här på Buke ett tag kan man nästan tro att folk köper nya träns nästan varje dag till sina pållar ;) Men nu vill jag veta vilka det är som egentligen håller? Hur länge har ni era träns och vilka håller bäst?

Mitt äldsta är ett gammalt Börjes kandar som är i jättefint läder, är typ åtta år och är mycket bra i lädret!

Sv: Gamla träns

jag köper en del träns, mer än va jag behöver.

men mitt bästa är ett jag köpte för 150 kr för 11 års sen.

Själv så har jag inte haft min nuvarande häst mer än i 10 månader och jag har köpt träns till henne som jag hoppas håller, för köpa något nytt vet jag inte om jag känner för, fast man blir ju sugen när man är på olika mässor :angel:
Jag har ett stübbenträns som jag älskar, fick det i julklapp och så har jag ett pullarträns från Börjes, exelent eller nåt sånt heter det.

Pullrtränset köpte jag själv, men sen så fick jag ett träns till hästen som tyvärr har töjt sig och blivit jättestort :o

Hade dock velat ha ett "nättare" svart träns med silver eller mässingsnitar på både pannband och nosrem. :love:

Jag har ett träns som jag fick i julklapp 1981!

I perioder har det blivit använt dagligen. Jag har varit noga med att smörja det, och det har inga skavanker förutom att lädret har mörknat.

Kommer inte ihåg märkena på mina träns :crazy:
1. Ponny träns fick i present Fortrarande Ok 24 år
2, Billigt på mässa. 100kr 15 år. Gick nyligen sönder i käkremmen pga av klantig hästskötare.
3. Billigt mässträns 75 kr. Används fortfarande 13 år
4. Rea cheetak 150kr endast 1 år gammalt.
Diverse andra tränsdelar av obestämd ålder :angel: ;)

Jag köpte ett Hubertusträns till min förra häst -98(?). Det är hur fint som helst fortfarande hos hästens nuvarande ägare.

Eftersom jag är en snål smålänning så vägrar jag köpa dyra träns... :rofl:
Köper istället en mängd billigare träns :angel:
Har nog 7 kompletta träns i olika former och färger och det dyraste kostade runt 300 med tyglar :o
Å de flesta är äldre än hästen (född -95) hi hi
Men hade jag varit rik så hade jag genast gått å köpt ett Zaldi träns, svart till dressyrsadeln och ett londonfärgat till hoppsadeln :love: (in my dreams)

Äldsta är ett BILLIGT Hökkskandar (299 kr 2001) som är som nytt än. Jag har ett träns/häst så när jag hittade det (som var precis det jag sökt) sålde ja av de andra, och unghästens träns är från i år.

Mina förra ponnyer hade samma träns i över 25 år och det var fint än, minns dock inte märket-

nu har jag inte ridit så länge så jag kan inte ha så gamla träns ;)
dock har jag köpt ett beg. rundsytt träns som har många år på nacken, betalade 100kr för det! =)

Om man borträknar mina gamla militärträns.....så är mina äldsta träns från tidigt 70-tal....
Kandaret köpte jag nytt 1978, märket är engelska Blue Ribbon, färgen var från början ljus-ljus brun nästan som londonfärgat numera är det mer gyllene....

Jag har ett träns jag köpte på grangården (då odal) för 4 eller 5 år sen. Väldigt mycket använt sen dess men ser fortfarande nästan oanvänt ut förutom att någon :devil:-mus har gnagt lite på nackstycket . Jättemjukt och bra läder! Köpte det på rea för 400 kr (halva priset) och det ångrar jag absolut inte. Skulle köpa fler bums om jag hittade någonstans :D !

mitt bästa träns är ett hubertus, köpt för 10 år sedan för nästan 700 kr. Det var mycket pengar för ett träns då... det är superskönt och bra passform, men det har svårt för att hålla sig svart nu för tiden, blir smutsigt fort...

Jag har enorma mängder träns.. Men det jag använder dagligen är över 5 år gammalt iaf och kostade ca 500 kr på Hööks.
Har flera äldre ändå, men de vet jag inte vad de kostade då jag fick dem med en häst jag köpte.

Jag köpte ett träns på Hööks för fem år sedan som är kanon bra, har även ett gammal travträns som är ca. 10 år gammalt, dunder bra!

Har ett eget träns, det från hööks, ni9vet, med runda mässingspännen. Kostade typ 300 spänn. Minns inte ens när jag köpte det. 4-5 år sen kanske? Det är helt och jättemjukt. Förutom att nosgrimman har gått sönder eftersom förra sköthästen lyckades trampa på den. :o :D

Ett träns köpte jag till mitt islandssto när jag köpte henne för 7 år sedan å det är helt nyligen hon fått ett till träns men jag använder det gamla fortfarande.
Sedan har jag oxå ett minst 20 år gammalt träns som följe med en annan häst jag hade.
Båda har kostat va 150kr/st.

Senast ändrad av en moderator:

Har ett gammalt huvudlag (sånt där enkelt med breda remmar) som vi köpte på auktion en gång, det är säkert minst 30 år men välskött och har blivit smort regelbundet så det är mjukt och fint. Det är det enda jag för tillfället använder till min häst.
har två träns till, ett rundsytt i riktigt läder och ett i "papp-läder" de följde båda med hästen när jag köpte honom och de var inte nya då så de är minst 9 år gamla. Det i papp-läder slutade jag använd för några år sen för det är av så dålig kvalité, vet inte varför jag inte slängt det...

Jag har ett träns kvar från "travartiden", köpt runt 1993 nån gång för 180:-.
Eller, egentligen är bara nosgrimman kvar från just det tränset, det gick nämligen sönder och jag fick ett nytt efter något år. Men det har jag också kvar, såklart. :D

Det är bara någon "remhållare" (eller är det den som heter sölja?) som har lossnat, annars är allt jättefint och mjukt. Synd bara att det är i fullstorlek, så Pinky kan inte ha det. Det är en bra, enkel modell med mycket smala remmar, det har inte varit lätt att hitta liknande genom åren.

Det tränset kommer aldrig att rensas ut och säljas eller kastas! :love:

Pållan har ett som hon haft sedan hon var tre år gammal, hon blir tjugo i år. Jag fick det med när jag köpte pållan.
Det är alldeles helt och fint fortfarande, inte ens slitet.
Det är ett körträns (utan nosgrimma) som matchar till hennes loksele, breda svarta remmar med någon sorts silverbeslag på sidorna (som graverade plattor vid pannbandet).
Vet inget om märke eller vart det är köpt men fint är det :)

Sedan har vi ett Chetak träns som är minst 15 år gammalt. Det är slitet och stoppningen är utnött, men det är funktionsdugligt och helt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 420
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 969
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka