Gamling o täcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 092
M

maisan

Hur gör ni andra som har känsliga gamla hästar nu när det börjar bli varmt ute? Min häst blir jätte öm o känslig så fort det blåser lite kallare eller om han blir minsta lilla blöt, men samtidigt blir det för varmt att ha täcke på oxå...:crazy:

Sv: Gamling o täcke?

ta på ett regntäcke som andas bra så är det nog ingen fara :)
Gärna i någon ljus färg om det är soligt!

Svarar åt båda. Jag har en massa olika täcken åt han, bla Horsewares Amigo sommarregntäcken (det beige o det rosa), men han blir ändå varm o svettig (han är mkt tjockpälsad trots att han varit täckad hela vintern). Jag har Bucas power turnout-det tunnare av dom som har silvrig yta som ska reflektera bort solvärmen o han har förr kunnat ha det lätt om det är +10 o varit sval under det, men inte nu! Känns konstigt att klippa han nu då insekterna precis har kommit o han är aldrig klippt heller (är 22 år) så han skulle förmodligen bli superhispig. Har ni några ex på bra täcken som andas men ändå skyddar samtidigt??

Släpper han vinterpälsen bra? Äldre hästar kan ju ha problem med det! Annars kanske en bvitaminspruta av vet. kan vara bra! För det blir ju jobbigt för honom om han är känslig och har så mycket päls nu när det börjar bli så varmt ute! Dvs svårt att täcka rätt!

då skulle jag försöka klippa. jag klipper min gammling på sommaren, annars kliar han så fruktansvärt. han fäller pälsen men sommarpälsen är ganska tjock den också.

Tveksamt om jag skulle klippa en så gammal häst som aldrig är klippt förut...endel blir ju lite känsliga där, med att hålla värmen osv.

Svarar åt båda. Jag har en massa olika täcken åt han, bla Horsewares Amigo sommarregntäcken (det beige o det rosa), men han blir ändå varm o svettig (han är mkt tjockpälsad trots att han varit täckad hela vintern). Jag har Bucas power turnout-det tunnare av dom som har silvrig yta som ska reflektera bort solvärmen o han har förr kunnat ha det lätt om det är +10 o varit sval under det, men inte nu! Känns konstigt att klippa han nu då insekterna precis har kommit o han är aldrig klippt heller (är 22 år) så han skulle förmodligen bli superhispig. Har ni några ex på bra täcken som andas men ändå skyddar samtidigt??

Bucas Sunshower är det ENDA täcke jag hittat som har fungerat i värme. Alla andra regntäcken, även ofodrade, blir alldeles för varma. Sunshower däremot är jättejättetunt, solreflekterande, andas och med nätfoder. Det har fungerat när jag behövt täcka fryslortar för regnrisk under varm årstid.

(Dock kan det blir för varmt för de som har lätt att svettas/bli varma det med, men då är de liksom inte i kategorin att de behöver ha ngt täcke ifall det blir lite regn, så inte varit problem)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
972
Senast: Sonic76
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka