Bukefalos 28 år!

Gammal Gold Medal Flatback...hur?

Ramona

Trådstartare
Jag undrar hur Gold Medal sadlarna haller sej i langden. Jag har hort allting om knogglig stoppning, sneda bommar mm, men hur ar de efter ett ar - 2-3 ar. Nar man ridit in sadeln riktigt.

Har hort att de skulle vara harda att sitta i, men nar jag kollade pa dem pa Hooks, nar jag var dar sist, sa verkade dem ganska mjuka, knavulstren ar ju jattemjuka.

Men hur haller de sej i langden??

Bara manniskor med erfarenhet av dessa sadlar behover svara...inte en massa "forstasejpaare" som enabrt rider i Jaguar eller andra sadlar for mer an 20.000:-.
 
Hej!

Min spontana reaktion är att den inte borde stå sig speciellt bra,
eftersom sadeln är riktigt usel redan när den är ny.
Därför ställer jag inget större hopp till att den skulle vara något vidare efter några år.

Hug your horses!
/Mike - Hästadelmakarna på Fredriksdal :devil:
 
Tack for svaret...men jag skrev tydligt att jag enbart ville ha svar fran de som agde eller hade direkt erfarenhet utav denna sadel. Jag har sett i tidigare tradar att du inte gillar denna sadel. Vi har alla olika kvalitetstankanden och anvandningsomraden...tank pa det innan du sager att nagonting ar daligt. Kanske nagon har jobbat jattehart med saken, och gjort det basta den kunde. Om det inte var tillrackligt bra for dej eller for nagon annan, sa koper vi inte sadeln...

Jag vill veta hur den ser ut efter ett par ar....av nagon som sett en.
 
Tränsen tycker endel har lust att tappa färgen, finns ju risk att samma sak gäller sadeln. men jag gissar.. och de fick man ju inte nej. :o :crazy:

Förlåt, detta har ej med tråden att göra egentligen..

har hört att du (mike) på en tidigare (flera tidigare) trådar skrivit att sadlar under, Vad var det nu igen,
15-20000 (?) inte var bra. Då förstår man vad du kommer att tycka om denna sadel. Det känns som att du vänder taggarna utåt dirket en billigare sadel kommer på tal och bara säger, NEJ! Allt är dåligt. :confused:
 
Hej!

Min inställning är att under 9-10000 får du inget vettigt alls, nytt alltså.
Då har du större möjlighet att hitta något riktigt bra begagnat för ca 4-5000:-

Allt under 10000:- är inte ren skit, men är mer eller mindre dåligt.
Detta är ren fakta.

Sedan finns det svindyra sadlar som inte är bra heller. :D

Det största felet med Gold medal är att stoppningen är helt kass redan från början.
Jag har fortfarande inte sett en enda ny sådan som inte har knölig stoppning.
Och den är rejält knölig.

Ett flertal exemplar jag sett i butiken har dessutom varit skeva.

Och då snackar vi om nya sadlar.

Allvarligt, jag tycker att dom suger riktigt illa.

Hug your horses!
/Mike :devil: - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Hey... Men vad rekommenderar du då?

Är på jakt efter en ny dressyrsadel, kan tänka mig att lägga runt 15000kr (Max 17.000kr tror jag). Klurar på luftstoppat - vad tror du om det?

/Sara, som ber om ursäkt för att hon stjäl tråden lite
 
Stjäl också en hörna... Förlåt!

MIKE Vad har du för åsikt om passiers sadlar. Tänker ffa på dressyrsadeln Optimum.

Mkt tacksam för svar!
 
Min inställning är att under 9-10000 får du inget vettigt alls, nytt alltså.
Då har du större möjlighet att hitta något riktigt bra begagnat för ca 4-5000:-

Da vill jag veta vad som ar "riktigt bra begagnat".

Jag har letat efter en hoppsadel, flatback, ej Stubben eller Zaldi, da jag har dalig erfarenhet fran bada. Vad kannetecknar en bra sadel?
Jag vill ha en mjuk och skon sadel, som jag kan sitta i hela dagen!! Spelar ingen roll vad det ar for farg, bara den passar manga olika hastar. Jag har inte rad att kopa en sadel till varje hast vi har. Dessutom sa kommer det och gar mycket hastar hos oss, sa jag behover en sadel som passar. Jag vill inte anvanda en massa paddar och grejer, det maste vara lattarbetat att sadla upp och rida.

En mjuk sadel som hjalper mina annars daliga skanklar att halla sej i styr - det ar vad jag vill ha.
MIN sadel ar en Olympic allround sadel, som jag trivs jattebra i. Vi har aven ett par Berney Brothers hemma, men de tycker jag inte ar nagon hojdare, aven fast det ar den storsta sadeln pa Irland. Vi har aven en Tom Wallace, och den ar skon. Men jag skulle garna vilja ha en flatback.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 370
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp