Gammal hästs proteinbehov?

T

Tuki

Hej!
Jag undrar om det är så att en äldre (läs gammal)häst har större protinbhov än en vuxen eller medelålders häst? :confused:

Ofta ser man ju äldre hästar som har insjunkna bakdelar, kan då detta bero på att hästen får lika mycket protein som då den var medelålders men att den nu som gammal behöver mer? :confused:
 
Nja, det kan ha en liten del där. Men mer troligt så arbetar inte hästarna ordentligt, eller på ett korrekt sätt.
 
Jag läste i ngn hästtidning om ngn uppfödare som tydligen var "beläst" på foder, och där påstods det att äldre hästar har ett högre proteinbehov.

Min 21-åring är lika rund över rumpan som när han var yngre.
Och jag tror som Magdalena att det beror på ridningen om de faller ur kroppsligt.

Tex om den gamla hästen skadar sig och måste vila, så är det ju mkt svårt att få tillbaka alla muskler på den igen.
 
Att gamla hästar går ner i hull och muskelmassa är ju egentligen inte så konstigt - de blir gamla! Gamla människor tappar också i vikt och orkar mindre efterhand, inte kan man begära att de ska arbeta upp större muskelmassa på gamla dagar? Däremot kan de ju hålla en fin form rätt länge med bra mat och träning - jag menar inget annat.
Men det beror förståss på vilken ålder det handlar om, en häst ska kunna hållas i fin form, både muskelmässigt och i god kondition över 20 års åldern, men jag tycker att man bör lyssna efter dess signaler på stelhet, trötthet eller minskad arbetslust och ta de på allvar.

Vanliga gammelhästproblem är dock att tänderna är dåliga och behöver ses till av tandläkare. Med dåliga tänder får hästen svårt att tugga och därmed smälta maten. Den kan behöva mer lättuggad och lättsmält mat efterhand.
Det finns faktiskt färdigfoder speciellt utformat för äldre hästars behov med hög proteinhalt (rätt hög energihalt också faktiskt) Sixteen Plus .
 
Det finns faktiskt färdigfoder speciellt utformat för äldre hästars behov med hög proteinhalt (rätt hög energihalt också faktiskt) Sixteen Plus .

Min urfallna gamling har blivit bra mycket finare på bland annat Krafft Breed. Så har vi bara ett Granngården med det sortimentet att handla på...
 
Kul att din gamling mår bra på Breed, och lite komiskt: min unghäst fick Sixteen Plus när hon behövde gå upp i vikt! De kunde kanske bytt!
Det är väl hög proteinhalt i båda antar jag.
 
Min veterinär säger att gamla hästar behöver mer protein. Om det är för att de "drar" mer eller tar upp det sämre vet jag inte...

Jag trycker i alla fall i min gamling i överkant... rund & fin häst som bär sina 21 år med värdighet. :)
 
:) artemis.
Där ser man! Egentligen borde inte fodertillverkarna "åldersdöpa" fodret - för det säger ju inte ett dugg. Behovet kan ju ändå finnas pga hö eller andra omständigheter...

Breed har 200 g smb rp har jag för mig. Tog det för att det även finns vitaminer och saker. Spöket behöver mera av allt.
 
Gamla hästar har svårare att ta upp protein. Läste på husdjurssverige tror jag att de kan behöva upp till 30% mer protein än en yngre häst.
Har själv ett par över 25, och på senaste åren har jag märkt att de behöver mer protein för att hålla samma form som tidigare, trots samma sorts ridning.
man får väl hålla koll på dem helt enkelt!
 
Då är ju frågan om det är bara protein de behöver eller är de MJ också?

mvh Jessica
 
Tack till alla er som svarat. Fick min fråga besvarad och dessutom en mängd ny kunskap. Tack! :)
 

Liknande trådar

Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 791
Senast: manda
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: FUNNY
·
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 108
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Köpte min häst i februari, helt UA på böjprov och longering etc - förutom att han har lite gallor båda bak, övre delen av senskidan...
Svar
13
· Visningar
1 979
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp