gammal häst ?

M

mynameis

hej har planerat att skaffa in en ponny som jag vill tävla med osv :D men ponnyn är född 94. Tycker ni att jag ska satsa på en lite yngre häst eller ska jag fortsätta sökningen på den ? Vill ju hålla på ett tag. Sedan när tycker ni att hästen/ponnyn börjar bli gammal ? skulla gärna vilja ha svar.. svåra beslut det här.:confused: MVH

Sv: gammal häst ?

Vår ponny är 19 år - i full tävlingskondition och tävlar en hel del, tävlar dock dressyr, hon är pigg och fräsch och torr i sina ben. Jag är inte rädd för att köpa äldre hästar men de måste vara fräscha.
jumanji

Gammal häst? Det är ju en ponny i sina bästa år om den inte är skadad eller sjuk.
Om den är fullt frisk så är det en mycket bra ålder för en ponny. Speciellt om det är första gången som ägaren ska ha egen ponny.

13 år på en ponny är ju ingenting!
Min förra foderponny var 20 när jag hade han(förra året), han var jättepigg o fräsch.(dock lite seg, men det hade inget med åldern o göra).
Jag har också en kompis vars ponny fyller 21 iår, och dom tävlar upp till la hoppning!

Född 94 är ju ingenting :) Den kan ha 10 år kvar.
Vet flera ponnyer som är runt 20 och fräscha och så :)

Jag tycker det är lite smart att köpa äldre hästar. Om de går igenom veterinärkontrollerna helt felfritt, och inte har några som helst fel på benen eller så, så är ju risken för olika benproblem i framtiden inte så stor. Det finns ingen risk för återfall (hoppas ni förstår min poäng :smirk: )

Den är väl inte särskilt gammal? Det är bara bra om sin/a första egna häst/ar är lite äldre och erfarna. Speciellt om ni nu tänkt ge er ut och tävla! Då är det ju smartare att köpa en lite äldre häst som varit med ett tag och vet vad det handlar om. Om du köper en unghäst tar det kanske några år innan den är utbildad och klar för samma klasser, och då kanske du börjar bli för gammal för att tävla ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 902
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 607
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka