Gammal hund

Suspiria

Trådstartare
Min gamling är drygt 12, schäfer/labrador.
Han är pigg och glad men kan halta till ibland, springer inte upp för trappan längre utan går lugnt. Han har börjat skälla väldigt mycket när han är själv, även om han bara är i rummet bredvid köket, bakom barngrinden. Väldigt missnöjd.

Jag undrar vilka ålderstecken era hundar fick? Vad som hände, hur snabbt det blev värre osv.
 
Min schäfer är 12,5 just nu. Jag tror han hör/ser lite sämre, men får fortfarande syn på/hör min bil på 200 meter, så jag tror det är selektivt bortfall :rofl: i övrigt så får han mindre hältor med jämna mellanrum, dock olika ben varje gång, så misstänker att han har lite sämre leder. Hoppar helst inte upp i sambons jättehöga pickup om han inte måste. (vi har byggt en ramp så det är inga problem).
 
Det där med selektiv syn och hörsel låter välbekant. 😇😅

Ger du något tillskott för lederna? Jag har börjat ge seniorpulver.
 
Har en Schäfer som blir 11 snart.
Hon hör och ser sämre men det märks inte så mycket. Hon har dragit ner på tempot och anpassat sig efter "sin ålder". Ännu så springer hon, men inte lika fort och långt. Hon kan ännu hoppa, men inte så högt osv. Hon är stel i rygg och höfter men inte värre än att hon hänger med rätt bra.

Hon har blivit vaktigare (hon har aldrig varit speciellt vaktig innan) och jag misstänker att det har att göra med en liten osäkerhet som kommit med syn och hörselnedsättningen.
Hon har blivit vänligare mot andra hundar och tröttare. Sover mycket. Hon har absolut skaffat sig en mer selektiv hörsel som INTE har med nedsatt hörsel att göra. Gamla hundar är sköna. De gör lite som det behagar dem och skiter i resten.
Sån ska jag också bli när jag blir gammal tant :p
 
Min gamling är drygt 12, schäfer/labrador.
Han är pigg och glad men kan halta till ibland, springer inte upp för trappan längre utan går lugnt. Han har börjat skälla väldigt mycket när han är själv, även om han bara är i rummet bredvid köket, bakom barngrinden. Väldigt missnöjd.

Jag undrar vilka ålderstecken era hundar fick? Vad som hände, hur snabbt det blev värre osv.

Det är inte ovanligt att gamla hundar får separationsångest. Jag tror det kan hänga ihop med att de inte känner sig lika starka och frächa som innan. Det är nog lite utlämnande att bli skruttig :heart
 
Min tant fick artros i en tå när hon var... 9-10 år någonting. Kunde då stundtals halta och ville inte hålla igång som innan. Med glucosamin från Biopet blev hon som en unghund igen. Annars märkte jag mest av tumörer, framförallt juvertumörer. Annars var hon pigg och glad fram till en vecka innan hon var tvungen att somna in. 5 dagar innan hon lämnade mig så var vi ute på en 3-4 timmar lång promenad där hon var lös hela tiden. Visst tog hon det lugnare än de unga dårarna, men hon hängde med utan problem i alla gångarter. Då var hon dock skröpplig pga tumörerna (hon hade en tumör som spruckit inåt i kroppen och spridit sig, och några månader tidigare hade hon fått UVI som krävde antibiotika och det tog kol på hennes immunförsvar).

Här som 11åring, spontant busande med sig själv eftersom det var roligt att hitta en isfläck i skogen :love:
13872782_684366291711754_8101443783266955422_n.jpg
 
Min Beauceron är 12 och han har blivit skröpligare i oroväckande takt bara det senaste året. Jag tvivlar på att han kommer att bli 13..... :cry: Han är rejält svag i bakkärran - kan gå lös i skogen flera kilometer (nä, ingen risk längre att han sticker på jakt, precis...) men ibland viker sig bakändan och han sätter sig eller typ välter. han verkar inte så brydd, mentalt, av det utan reser sig och knallar vidare som om inget hänt.

Däremot är han helt klart medveten om sin sårbarhet så vi utsätter honom inte för nya miljöer, hundmöten etc etc utan skyddar honom på ett sätt vi inte gjort tidigare - han har alltid varit en urtuff kille med fantastiska resutat på både MH och MT så det är jobbigt att se honom förändrad i det avseendet.

Han har svårt att gå uppför trappan, men VILL upp eftersom vi jobbar hemifrån och han är med oss på övervåningen hela dagarna. Han kan heller inte hoppa in i bilen utan vi får lyfta upp bakändan när han ska in.

Just nu läcker han dessutom rejält ur snoppen så han ska till veterinären på måndag. Allt som allt känns det inte bra, inte alls bra.....
 
Min Beauceron är 12 och han har blivit skröpligare i oroväckande takt bara det senaste året. Jag tvivlar på att han kommer att bli 13..... :cry: Han är rejält svag i bakkärran - kan gå lös i skogen flera kilometer (nä, ingen risk längre att han sticker på jakt, precis...) men ibland viker sig bakändan och han sätter sig eller typ välter. han verkar inte så brydd, mentalt, av det utan reser sig och knallar vidare som om inget hänt.

Däremot är han helt klart medveten om sin sårbarhet så vi utsätter honom inte för nya miljöer, hundmöten etc etc utan skyddar honom på ett sätt vi inte gjort tidigare - han har alltid varit en urtuff kille med fantastiska resutat på både MH och MT så det är jobbigt att se honom förändrad i det avseendet.

Han har svårt att gå uppför trappan, men VILL upp eftersom vi jobbar hemifrån och han är med oss på övervåningen hela dagarna. Han kan heller inte hoppa in i bilen utan vi får lyfta upp bakändan när han ska in.

Just nu läcker han dessutom rejält ur snoppen så han ska till veterinären på måndag. Allt som allt känns det inte bra, inte alls bra.....
:heart
 
Jag har haft 4 gamlingar nu. De har inga av dem fått ledproblem eller smärtor i rörelseapparaten sas. Det är en liten, atletiskt och lätt ras.
Däremot har de börjat höra och se lite sämre. Den som blev äldst, 18 år, blev senil också. Hon var dock gladsenil. Allt var en rolig överraskning liksom. På promenad kunde hon gå och lukta på ngt och glömma mig. När hon såg mig igen var det: "Vad kul är du häääär!?" Såna saker skedde en del. Jag tyckte det var ok med seniliteten just iom att hon inte var otrygg i den.
De har sovit lite mer. Men när de var vakna sprang de runt obehindrat och lekte etc.
De blev akut dåliga och fick tas bort pga det akut utom en. När hennes kompis och trygga punk/ledare som hon levt med i ca 15 år togs bort blev hon helt plötsligt "gammal", hon tappade gnistan och fick sänkt allmäntillstånd öht. Det gick väldigt fort. Jag bestämde mig då för att ta bort henne med.
 
Min tantrussell är 13,5. Hon har bara under kanske det senaste året blivit ”rätt mycket äldre”. Hör dåligt, börjar se sämre (märks bara ibland och i jämförelse med den unga hunden), sover mer, börjar bli lite ostabil bak, har lite artros och är allmänt stelare och lugnare än innan. Hon är nog ändå i rätt bra form tror jag. Leker med unghunden/leksaker och får springryck då och då. Vi cyklar fortfarande med henne eftersom hon tycker om det (hon bestämmer tempot - det blir mest frisk trav med lite lugnare galopp (men om det dyker upp nån rolig lukt kan det fortfarande bli galen rus-galopp.)) Vi har också med oss en cykeltrailer som hon sitter i då och då om vi är på långtur. Långpromenader är inte något problem. Hon drar inte konstant i kopplet som tidigare, men det är ju inte som att hon sackar efter heller (om man inte går åt (enligt henne) fel håll. Hon har alltid haft klara ideer om vart man ska gå... :cautious:

Man märker ju helt klart att tiden så sakta börjar rinna ut (:cry::cry:), men ett tag till hoppas jag nog att jag kan få med min finaste prinsessa! :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp