Bukefalos 28 år!

Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

Lena Furberg

Trådstartare
Min gammelkatt Jonsey, 20 + (!!) har den senaste veckan börjat med ett konstigt beteende. Ibland skakar han på ena bakbenet, ungefär som katter gör när de trampat i nåt blött och vill skaka av sig vattnet. Men han gör det inomhus, och allt oftare. Då och då stampar han med tassen i golvet så det smattrar, som en varnande kanin ungefär! Sen slickar han på baktassen, febrilt.

Vi har kollat genom tassen och benet och där finns ingenting. han tycks inte ha ont, mest vara irriterad. jag har en känsla av att det är nåt i stil med att benet domnar bort och han försöker skaka liv i det.

Ringde veterinären idag men kom inte ens fram (!) på telefonen. Dessutom är katten som sagt över 20 år gammal och jag vet inte om jag vill söva honom för en röntgen. Han är en gammal gubbe som inte gillar främmande människor och veterinären är inte poppis.

Givetvis ska jag ringa igen efter helgen, men tills dess: Min man säger att liknande beteende kan dyka upp om en katt t.ex. har diabetes (!?) eller någon bristsjukdom. Jonsey äter som en häst och får bra mat, så isåfall har det med hans höga ålder att göra.

Undrar om han kan ha en tumör i ryggslutet, som trycker...?
 
Sv: Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

Hm, eftersom det smattrar när han stampar sådär, klipper ni hans klor regelbundet och har koll på hur de ser ut?

Är det bara den ena tassen han skakar på? I vilka situationer gör han det (vad har han gjort precis innan)?

Hur ofta händer det?
 
Sv: Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

Ja, vi klipper hans klor (han kan inte dra in dem så bra längre). Smattra säger jag i den meningen att han stampar jättefort, som ett smatter nästan.
Han stampar/skakar bara ena bakbenet. Det händer lite när som helst, inga specifika situationer. Vi hittar inget på tassen eller benet och han reagerar inte på tryck/kläm eller beröring.

Jag misstänker nåt från ryggen. Eller, som vi googlat oss till, någon slags brist, fosfor eventuellt. Ska ringa veterinäören igen efter helgen och be om blodprov, ev röntgen. Men, han är ju 21 år gammal, så jag vill heller inte utsätta honom för alltför mycket om det inte behövs. :(
 
Sv: Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

Det låter som att det gör ont någonstans och att han försöker skaka det av sig. Veterinärbesök låter nog vettigt.
 
Sv: Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

Det låter som att det gör ont någonstans och att han försöker skaka det av sig. Veterinärbesök låter nog vettigt.

Ja, jag ska ringa igen i morgon bitti. I fredags gick det inte att komma fram på telefonen hos någon av våra två kliniker!
 
Sv: Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

De kanske firade lucia lite alltför vilt ;)

Men med tanke på er misstanke om ryggen, han har inte ont i ryggen när ni trycker där?

Annars tycker jag också att det låter klokt med att ringa till veterinären.
 
Sv: Gammal katt som skakar/stampar bakbenet

Hur har det gått med din gammelkatt? Har ni fått några svar på vad det kan vara än? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Var inne hos veterinären igår med min hund för att röntga bak, hunden har börjat "sprätta" med bakbenen IBLAND efter hon legat...
Svar
11
· Visningar
2 027
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 332
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp