Gammal katt - verkar helt kring-kring

nyttnick

Trådstartare
Hej alla!
Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt långlivad. Men här är hon. 17 år fyllda. Fortfarande blank i pälsen, tidvis busig, äter och går på lådan, men kräks kanske marginellt mer än som liten. Då med lite större bitar av osmält mat. Dock inte så ofta att jag känner mig orolig.

MEN

Jag orkar snart inte mer. Hon jamar varenda liten vaken sekund. Och det är inga små jamningar, hon går omkring och skriker. Folk som hör henne när vi pratar i telefon undrar om jag har fåglar, bebisar som skriker eller konstaterar torrt att hon låter trasig. Hon jamar morgon, middag, kväll och natt, väcker mig när jag sover, spelar ingen roll om hon sover hos mig eller annanstans.
Det är inget som har ändrats över en natt, utan det har trappats upp gradvis de senaste 6-7 åren, men nu är det bedrövligt.

Hon är självklart världens sötaste, goaste, finaste gammeltant, men ska det behöva vara så här? Hon verkar se som hon ska, hon missar inte hopp och går inte in i saker. Det kan hända att hon hör lite sämre, men hon kommer närman ropar, så helt döv är hon inte.

Tidigare har hon varit blyg, såpass att andra knappt sett henne. Nu ligger, står och går hon på alla. Just i skrivande stund har hon jamat konstant i en timme och 10 minuter. Ca 3 sekunder mellan jamningarna.

Ska det behöva vara så här?

Tilläggas bör att hon är helt omöjlig att transportera. Hon slår sig nästan sönder och samman i sina panikattacker, så är det kontakt med veterinär som krävs så blir det en enkelbiljett. För hennes skull.
 
@nyttnick: Något har ju ändrats och som lekman gissar jag att hon blivit lite dement, det är ju en gammal katt :( Det är nog tyvärr dags för den sista tjänsten vi gör våra kära djur :heart

Jag tog bort min kisse som var 16 år tidigare i år. Hon gick att transportera så hon var regelbundet veterinärundersökt men efter sista tandborttagningen bestämde jag att nu räcker det. Hon fick två år till efter den vilket jag är väldigt glad för. Avlivningen var planerad, hon hade börjat gå ner i vikt så jag misstänker njurarna var på väg att säga upp sig. Hon var ändå pigg och fin in i det sista så jag är glad jag tog beslutet i tid innan hon var riktigt dålig.
 
@nyttnick: Något har ju ändrats och som lekman gissar jag att hon blivit lite dement, det är ju en gammal katt :( Det är nog tyvärr dags för den sista tjänsten vi gör våra kära djur :heart

Jag tog bort min kisse som var 16 år tidigare i år. Hon gick att transportera så hon var regelbundet veterinärundersökt men efter sista tandborttagningen bestämde jag att nu räcker det. Hon fick två år till efter den vilket jag är väldigt glad för. Avlivningen var planerad, hon hade börjat gå ner i vikt så jag misstänker njurarna var på väg att säga upp sig. Hon var ändå pigg och fin in i det sista så jag är glad jag tog beslutet i tid innan hon var riktigt dålig.
Jo, det är väl så. Jag vill inte att hon ska tyna bort i slutet såklart. Men jag tycker det är svårt att veta exakt när brytet kommer. Jag vill liksom inte ta bort henne för att jag tycker att jamandet är jobbigt, utan för att det är det bästa för henne.

Kokade fisk efter förra meddelandet och hon åt så mycket att hon somnade. Så nu ha det varit tyst ett tag i alla fall. Men hon lägger sig gärna ensam i källaren på golvvärmen :)

Får fundera på hur vi ska göra det på bästa sätt bara. Så det inte blir panik och stress in i det sista.
 
Jo, det är väl så. Jag vill inte att hon ska tyna bort i slutet såklart. Men jag tycker det är svårt att veta exakt när brytet kommer. Jag vill liksom inte ta bort henne för att jag tycker att jamandet är jobbigt, utan för att det är det bästa för henne.

Kokade fisk efter förra meddelandet och hon åt så mycket att hon somnade. Så nu ha det varit tyst ett tag i alla fall. Men hon lägger sig gärna ensam i källaren på golvvärmen :)

Får fundera på hur vi ska göra det på bästa sätt bara. Så det inte blir panik och stress in i det sista.

Hon jamar ju av en anledning. Är det demens kan det ju vara så att hon är förvirrad, inte känner igen sig och är orolig och det är väl en bra anledning att ta bort en gammal katt?

Kolla om det finns nån veterinär som kan komma hem till er och avliva. Så slipper hon stressen av resan.
 
Jo, det är väl så. Jag vill inte att hon ska tyna bort i slutet såklart. Men jag tycker det är svårt att veta exakt när brytet kommer. Jag vill liksom inte ta bort henne för att jag tycker att jamandet är jobbigt, utan för att det är det bästa för henne.

Kokade fisk efter förra meddelandet och hon åt så mycket att hon somnade. Så nu ha det varit tyst ett tag i alla fall. Men hon lägger sig gärna ensam i källaren på golvvärmen :)

Får fundera på hur vi ska göra det på bästa sätt bara. Så det inte blir panik och stress in i det sista.

När det gäller ett äldre djur skulle jag generellt säga att det är är dags eller iaf snart är dags när man börjar fundera i de banorna.

Hade katten varit transporterbar hade jag sagt ta den till vet direkt för en undersökning. Något stämmer ju inte.
 
Sonens katt blev sådär på ålderns höst. Hon kunde gå och ropa som om hon hade tappat bort en och om jag svarade fortsatte hon jama tills hon hade hittat mig. Svarade jag inte fick hon mer och mer panik i sin jamningar tills hon hittade en men det var inte så illa som du beskriver att din är utan hände då och då med dagar emellan. Att hon var dement gick inte att ta miste på och hon hade också ett par små juvertumörer så det var mest en fråga om vilket som skulle göra att hon fick gå. Tyvärr blev det sådär som det inte ska. Hon blev akut dålig. Tumörerna fullkomligt exploderade och hon fick svår diarré. Min ordinarie veterinär hade inga tider inom rimlig tidsram så vi fick åka till ett annat ställe.

Jag skulle i ditt ställe prata med någon vettig veterinär om hemavlivning och låta henne gå medans tid är.

Jag beklagar verkligen :heart
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 019
Senast: Tualma
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 868
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp