Gammal ligghall - förprövning?

I

ixit1000

jag har suttit här o läst en massa trådar om ligghallar, uteboxar, stall o dyl. Jag har förstått att man måste ansöka om förprövning om man ska bygga om eller bygga nytt. Men vad gäller om man redan har en befintlig ligghall, som är byggd för ca 20 år sen och inte ombyggd.

Den är inte kollad av någon (tror jag) eftersom det finns stall på gården också och det är det enda djurskyddet kollat och godkänt.

Man kan väl inte behöva förpröva för något så gammalt? Är det inte upp till djurskyddsinspektörerna att kolla igenom befintliga byggnader? Byggnaden har använts varje vinter bara som vindskydd, inga djur har stått ute dygnet runt.
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

En befintlig anläggning/ byggnad som används på urspungligt sätt behöver inte prövas nånstans. Tex skulle det ha varit helt OK för mig att starta mjölk/ köttproduktion i en befintlig lagård trots att den inte använts som lagård på många år.
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

Om byggnaden är godkänd för ändamålet tidigare och uppnår alla dagens bestämmelser så behöver du inte förpröva. Om den inte är använd för ändamålet innan men du bara ska ha max 4 hästar i den så behöver den inte förprövas alls - detta enligt information från min kommun sommaren -07.

Men kolla alltid med din kommun innan du nyttjar en byggnad som du är osäker på.
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

Tack för svaren, verkar ju lovande. Byggnaden är använd för ändamålet sedan många år tillbaka, men jag är tveksam om någon inspektör kollat den, därar mina funderingar.
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

Hur många hästar ska du ha i den?

Såna saker som förprövning borde ju finnas dokumenterat nånstans. Jag skulle återigen slå en signal till kommunen och fråga hur du ska gå tillväga för att ta reda på det. :) Men som sagt, ska du ha 4 hästar eller mindre behöver du inte förpröva alls. Det står även klart och tydligt på jordbruksverkets hemsida (men jag har även frågat min kommun).
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

Förprövning eller inte det beror helt på vad du ska använda den till och varför.
För tjugo år sedan ligger det på gränsen om det har behövts tillstånd eller inte för den. Så det finns säkert ingen egentlig förprövning enligt dagens normer för den. Tänker du bara ta den i bruk som den är så kommer det inte att behövas förprövning. Möjligen ett paragraf 16 tillstånd beroende på anledningen till att den ska användas. Men det tillståndet kommer från kommunen än så länge.
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

Anledningen att jag inte ringt o frågat är att jag helst inte vill ha ut en inspektör i onödan. Har haft en kille från miljö o hälsa som godkänt mitt stall tidigare, men jag vet att vissa mått inte stämmer och är rädd att jag inte får använda det. Måtten i ligghallen stämmer däremot, med råge. Jag har två hästar i den på vintrarna.

Tack så jättemycket för svaren.
 
Sv: Gammal ligghall - förprövning?

Okej, men om du ringer och rådfrågar så skickar de inte ut någon för den sakens skull. Du behöver inte ens tala om vart gården ligger eller att det är din gård det gäller. Be bara om att få svar på frågorna.

Sen vill jag bara säga att om måtten inte är regelrätta så är det ju riskabelt att ha häst i det stallet. Både för djurens egen hälsa men också så kan ju någon komma ut oinbjuden och får du då nedslag kanske du måste åtgärda det omgående eller så får du inte ha kvar hästarna som du har står där. Det skapar ju bara problem för dig själv.

Ett tips. Jag hoppas att det löser sig för dig. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 334
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 003
Senast: Efwa
·
Anläggning Äntligen har det blivit dags att flytta in på egen hästgård och köpet av gård är klart. Flyttlasset går ner till Skåne i vår. Nu är det...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp