Gångarter...?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Snerra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 406
S

Snerra

Hej!
Jag skulle behöva veta lite om gångarterna, tex hur man exakt ser villken gångart häste går i från marken, någon som vill hjälpa?
För jag känner precis hur hon rör sig när jag sitter på men inte när jag står brevid :p.
Jag skulle oxå behöva veta hur man får fram gångarten pass, för det lär man sig inte i ridskolerna och min häst är en fyrgångare men i framtiden kan det kanske bli en femgångare :D

Hoppas ni kan hjälpa!
Tack på förhand

Sv: Gångarter...?

För att hon skall bli femgångare så måste hon ju vara en femgångarem, det är ingenting man kan träna fram, men sen finns ju 4½ gångare och 5gångare som är riden som en fyrgångare och där kan man ta fram passen.

Du kan lyssna! I trav hörs ett tydligt tvåtaktsljud; ett två ett två osv! Hästen flyttar det diagonala benparet (ex. höger fram och vänster bak, sen vänster fram och höger bak).

I tölt kan man höra black and decker, black and decker ;)! Hästen flyttar tex. först höger bak, sen höger fram, sen vänster bak och sen vänster fram.

För att hon skall bli femgångare så måste hon ju vara en femgångarem, det är ingenting man kan träna fram, men sen finns ju 4½ gångare och 5gångare som är riden som en fyrgångare och där kan man ta fram passen.

Jo, men det vet jag :p
Jag menade om jag kanske skulle skaffa en 5gångare med tiden... :D
Men hur tar man fram passen oss en 5gågare?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
893
Senast: Squie
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
755
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 546
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka