"Gången" vid semin

Asa_S

Trådstartare
Jag fick höra för ett tag sedan att en av veterinärerna på den station jag planerar att använda har ett förfarande som inte är i samma ordning som normalt. Eftersom jag aldrig varit med om en inseminering vet jag inte om jag förstod rätt eller inte men det tycktes vara så att stationen beställt sperman och inseminerat först för att därefter göra ultraljud för att se om ägget var i rätt läge. Vad som skett som förberedelse vet jag inte men personen jag hörde det från hade ett senare år fått en annan veterinär där man UL:ade först och beställde sperman sedan och det blev då som jag förstod det färre skick. Jag vet inte förutsättningarna för stona, det var två olika ston och jag vet att den första fick upprepade tvillingar med misslyckade klämningar och att detta ev hade kunnat undvikas om man UL:at före inseminering.

Det är mycket möjligt att båda förfarandena är korrekta men eftersom jag har kort tid på mig att få dräktigt skulle jag vilja få ett "normalt" förfarande beskrivet för mig. Inget av stona stod på stationen vilket inte heller mitt kommer att göra, vet inte om det har någon betydelse.
 
Sv: "Gången" vid semin

Enligt seminförfattningen får man INTE seminera utan att ha ultraljudet. Man ska till och med ultraljuda innan varje enskilt semintillfälle.
Det normala är att veterinär ultraljudar mån-ons-fre, och att veterinärer delegerar seminering till utbildad personal.
Seminering sker om stoet står på hingstens station samma dag, eller morgonen efter, om det är skick.
Och sen kollas stoet igen nästa undersökningsdag, för att se om det behövs ytterligare seminering.

Tvillingar beror på att stona släpper dubbla ägg och båda blir befruktade. Vissa ston släpper ofta dubbla ägg, och det är desstutom lite ärftligt.

Sen tycker jag, som har station, att det är väldigt stressande med folk som ska köra sina ston fram och tillbaka.
Det är svårt att riktigt jobba som man vill med dessa ston, eftersom man hela tiden måste ta hänsyn till när ägaren behagar dyka upp med stoet.
Jag har inte gjort nån undersökning direkt, men har också en känsla av att man oftare får "omotiverade omlöp" på de ston som körs fram och tillbaka.
 
Sv: "Gången" vid semin

Jag har aldrig varit med om att de seminerar före ul. De måste ju veta om det är lönt så att säga.

Vad "behagar komma" kan bero på att man ofta har ett jobb att sköta så man kan betala för sig.
 
Sv: "Gången" vid semin

En nyfiken fråga (ursäkta trådkap, TS!):
Får seminering endast utföras om det finns en giltig delegering? Ja, bortsett från om veterinär utför den då förstås. Men en civil får alltså inte seminera hur som utan delegering?
 
Sv: "Gången" vid semin

Vad "behagar komma" kan bero på att man ofta har ett jobb att sköta så man kan betala för sig.

Men då är det lämpligt att ställa kvar stona. ;)

Jag vill kunna seminera direkt skicken kommer hit, och är då inte stona på plats här är det svårt. Sen kan det vara så att de ska sköljas coh sprutas med vissa intervall, och då får man inte ta det i den tid som man tror är bäst, utan anpassa sig till när stona dyker upp.
 
Sv: "Gången" vid semin

En nyfiken fråga (ursäkta trådkap, TS!):
Får seminering endast utföras om det finns en giltig delegering? Ja, bortsett från om veterinär utför den då förstås. Men en civil får alltså inte seminera hur som utan delegering?

Fattar inte vad du menar, men det måste vara utbildad personal, som är registrerad i jordbruksverkets rullor, som seminerar.
 
Sv: "Gången" vid semin

Fattar inte vad du menar, men det måste vara utbildad personal, som är registrerad i jordbruksverkets rullor, som seminerar.

Utbildad personal är ju självklart, men jag uppfattade dig som att det måste finnas en delegering av samma slag som man använder inom sjukvården?
 
Sv: "Gången" vid semin

Jag är inte insatt i sjukvården, men så tror jag inte det är.
När man söker semintillstånd på stationen uppger man ansvarig veterinär, sen namn o personnummer på de som jobbar med seminering.
 
Sv: "Gången" vid semin

Men då är det lämpligt att ställa kvar stona. ;)

Jag vill kunna seminera direkt skicken kommer hit, och är då inte stona på plats här är det svårt. Sen kan det vara så att de ska sköljas coh sprutas med vissa intervall, och då får man inte ta det i den tid som man tror är bäst, utan anpassa sig till när stona dyker upp.


Tror det handlar om tre saker som gör att märra får åka femtioelva gånger:

Antingen har ägaren separationsångest.

Eller så har ägaren kontrollbehov och litar inte på stuteripersonalen.

Eller så tror dom att märren är så knäpp att hon inte fixar att vara borta ett tag.

Det kan inte handla om ekonomi då det blir oftast dyrare att hålla på att köra så, och att dräktighetsresultatet minskar.
Med tanke på vad det kostar senare i alla fall då hon är dräktig och senare fölat...

För att återgå till ts frågan så är jag helt övertygad att det finns massor med stationer som gör så...Beställer innan stona kollas..:crazy:

AM
 
Sv: "Gången" vid semin

Att det finns ett antal stationer som beställer innan dom undersökt tror jag med men tror inte det är många som seminera utan att ha undersöt däremot.

/Camilla
 
Sv: "Gången" vid semin

Att det finns ett antal stationer som beställer innan dom undersökt tror jag med men tror inte det är många som seminera utan att ha undersöt däremot.

/Camilla

Och i de fallen gissar jag att det ofta beror på att stoet inte finns på stationen, utan de beställer för att ägaren tyckte sig se brunst, men inte har tid att åka och undersöka stoet...
 
Sv: "Gången" vid semin

Lite lustigt det här med att lämna resp köra fram och tillbaka, verkar vara lite rasbundet. För när jag ska komma med mina halvblod så verkar man förvånad över att jag vill lämna dem tills det är klart. Är det travstona så är det ingen som så mycket som lyfter på ögonbrynen när de får stanna.
 
Sv: "Gången" vid semin

Inte bara rasbundet, men det är klart vanligare att travarna stannar, ofta tills de är dräktiga på 40.
 
Sv: "Gången" vid semin

Att det finns ett antal stationer som beställer innan dom undersökt tror jag med men tror inte det är många som seminera utan att ha undersöt däremot.

/Camilla

Missade att ts även skrev seminerat. :D

I övrigt så måste ju ändå onödiga beställningar gå under klassificering "onödiga språng" vidare "onödiga skick" vidare "onödiga lådkostnader för stoägare"

Vi gör inte så...

AM
 
Sv: "Gången" vid semin

Masse..

Är helt övertygad att det beror på just dom tre punkterna jag skrev tidigare.
Där kontrollbehov är den avgörande faktorn.

Att dom sedan inte få stå kvar är för att dom skall användas eventuellt till en massa annat också, samtidigt som dom semíneras.

AM
 
Sv: "Gången" vid semin

+ CK
Tack för info, det var länge sen jag hade med avel att göra men tycker fortfarande det är himla intressant :)
 
Sv: "Gången" vid semin

KL
Jag använder Flyinge i år som ju numera är i utländsk regi och det är helt annorlunda mot "svenska" stationer. För nu finns veterinären på plats i stort sett hela tiden och seminerar alla ston som om det var med fryst. Det vill säga inte så många gånger utan när läget är optimalt.
Man är också undrande över vad vi håller på med i Sverige som seminerar så många gånger bara för att....istället för så få gånger som möjligt.
 
Sv: "Gången" vid semin

Tack för alla era svar!

Någonstans hoppas jag verkligen, och förutsätter, att UL gjordes för att kolla att stoet var i brunst innan alltihop började. Däremot är jag rätt säker på att insemineringen varannan dag (tror jag) gjordes först och UL efteråt, vill minnas att veterinären hade hygienföreskrifter som anledning till detta. Alla gånger vid tvillingdräktighet hade två ägg släppt med lite olika intervaller och som jag förstod det hade man ev kunnat undvika tvillingdräktighet genom att UL före inseminering två (eller tre, jag vet inte riktigt) eftersom man alla de gångerna konstaterat efter första tillfället att ett ägg släppt och att ägg nr 2 var på gång och efter nästa inseminering konstaterat vid UL att även det andra ägget släppt och då är det ju för sent att ändra sig ifråga om insemineringen. Idag skulle hon inte ha gått med på inseminering två alls, om jag förstod henne rätt.

Det är en veterinärstation som inseminerar och jag tror inte de har några möjligheter att behålla stona i någon större utsträckning, jag skulle själv inte vilja ha mitt sto där ens utan föl om jag inte måste. Det är bara drygt 2 mil dit så det är inte så långt.

Hur gör jag förresten rent praktiskt? Fölet får ju inte transporteras förrän tidigast dag 7 så då beställer jag UL till den dagen antar jag för att kolla hur det ser ut och hoppas att det inte är för sent att beställa då - förutsatt att jag faktiskt bestämmer mig för att försöka ta ett föl till, förstås?
 
Sv: "Gången" vid semin

Det är onödigt att seminera på fölbrunst om stoet släpper ägg före dag 10, det är himla ovanligt att de blir dräkiga då.
Jag rekommenderar dig att åka på dag 12, ungefär. Men du tänker alltså åka en dag för kontroll, sen nästa dag för semin osv?
Vilka tider på dagen handlar det om?
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Novalisa
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
794
Senast: athena
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 981
Senast: ginnies
·
Avel Vet inte om tråden blev placerad rätt! Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången...
Svar
14
· Visningar
3 092
Senast: mellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp