"Gången" vid semin

Sv: "Gången" vid semin

Förresten insåg jag precis att jag inte vet vilket ord ägaren använde om äggen, det kan ha varit något annat än att de hade släppt. Jag minns inte ordagrant vad hon sade.
 
Sv: "Gången" vid semin

Och i de fallen gissar jag att det ofta beror på att stoet inte finns på stationen, utan de beställer för att ägaren tyckte sig se brunst, men inte har tid att åka och undersöka stoet...
Jag har faktiskt ingen aning, för har inte haft med någon station att göra som gjort det av den anledningen. De lägen vi gjort det har det varit ston det varit utlandsskick till, och stona annars riskerat hamna "i kläm" pga högtidsdagar och helger och liknande.

/Camilla
 
Sv: "Gången" vid semin

Jag kör mitt sto fram och tillbaka eftersom jag inte vill lämna den andra hästen hemma själv flera dagar. Det är bara drygt 4 km till stationen så det går ju ganska snabbt.

Och jag ser till att vara ledig när jag behöver dit, så kör dit när det passar bäst. Även om jag som nu senast fick köra dit och ULa på mogonen, sedan köra och hämta sperma eftersom det inte fungerar med skick till lördag, sedan hämta stoet och tillbaks och seminera, och sedan en tur på kvällen för att skölja.
 
Sv: "Gången" vid semin

Märkligt förfarande måste jag säga att ts station verkar ha. På båda de ställen jag har jobbat togs alla ston och brunstkollades med hingst, vissa slapp dock. Men alla ston som var uppsatta för koll togs in.sen beställdes sperman senast en viss tid på morgonen.
Men hu vad en del körde sina ston, dag ut och dag även.med föl....
Jag lämnade min och hon hämtades efter ul dag 16
Lugnast för alla parter och man vet hur det är att ha ägaren stående som en nervös åskådare bredvid...
 
Sv: "Gången" vid semin

Lite lustigt det här med att lämna resp köra fram och tillbaka, verkar vara lite rasbundet. För när jag ska komma med mina halvblod så verkar man förvånad över att jag vill lämna dem tills det är klart. Är det travstona så är det ingen som så mycket som lyfter på ögonbrynen när de får stanna.

Ligger ngt i det. Själva lämnade vi bort ett varmblod för några år sedan, då hon skulle semineras på samma station som hingsten stod. Vi lämnade och hon blev kvar i 7 veckor, ngt jag ångrar förtvivlat. Vi hade ingen erfarenhet från den stationen innan, men "alla" andra lämnade ju och vi ringde och hörde hur det gick "inga problem alls", men åkte inte förbi. Vi fick hem ett magert, tovigt, sönderbitet och sönderstressat sto, som inte klarade av ngn annan häst i närheten. Hon hade blivit hackkyckling i flocken, och tagit massor av stryk. 8 månaders arbete med hjälp av shettisen tog det för henne att kunna gå med en annan häst i samma hage. En ren mardröm....

Tack och lov har vi nu hittat en station några mil ifrån oss, där vi både kan hälsa på och känna oss trygga att lämna dem, och tar allt på skick istället. Vi lämnar i år vid brunst och hämtar hem efter sista inseminering, och åker tillbaks på 17 dagars.
Med föl vid sidan lämnar vi helt, vill inte åka i onödan.

Men en anledning kan väl också vara att man kanske bara har två hästar, och inte vill lämna en ensam en längre tid?
 
Senast ändrad:
Sv: "Gången" vid semin

(halvt kl)
Haha! Vi har öppnat seminstation i år och jag har tänkt på samma sak. ;)

Halvbloden åker fram och tillbaka medan travarna kommer långt innan brunst och stannar tills dom är klar. (seminerade + och kollad om dom har släppt.)

Dessutom vill ägaren till halvblod gärna vara med för att deras lilla älskling kan vara jobbig/spänd/"rädd".


Vi brukar hänga en hink havre framför hästen och då får man göra med mesta utan protester :idea:
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Novalisa
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
794
Senast: athena
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 981
Senast: ginnies
·
Avel Vet inte om tråden blev placerad rätt! Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången...
Svar
14
· Visningar
3 092
Senast: mellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp