Gangsterrap och samhällets respons

Det spelar ingen roll att han satt på hem för 3 år sedan, jag tycker fortfarande att det är hemskt att bli mördad som 19 åring. Det värsta är väl att mördarna som vanligt knappast lär åka fast.
Han var ju på LVU hem som 16 åring, inte hamnar någon på LVU hem för att dom är drömsvärsonen direkt.
 
Om han nu var med i ett gäng, varför behövde han då fly utomlands och gå till flera olika gäng och be att få köpa skydd? Nja, känns snarare som en wanna be gangster.
Jag vet inte heller om han var med i någon gäng, men han hade ju kopplingar till. Och någon som uttalat är medlem i ett gäng kan väl behöva fly utomlands om man har ett pris på huvudet?
 
Det spelar ingen roll att han satt på hem för 3 år sedan, jag tycker fortfarande att det är hemskt att bli mördad som 19 åring. Det värsta är väl att mördarna som vanligt knappast lär åka fast.
Kan du citera ett enda inlägg här som tycker att det är ok att han blivit mördad? Det enda jag kan läsa är att den historia som nu skrivs om att han vare en oskyldig svärmorsdröm som aldrig gjort något ont inte stämmer. Att anse att någons handlingar är förkastliga är inte detsamma som att anse att någon ska dödas.
 
Jag tänker också att det främst är unga som lyssnar på den här musiken, som ser hur deras idoler hyllas och belönas för det liv de sjunger om och som de också är aktiva i. Är det då så konstigt om fler attraheras till de här miljöerna?

Inte ett dugg konstigt.
Inte ett dugg konstigt att unga killar ser upp till de äldre heller, vare sig de gör musik eller ej. Pratar ofta med typ tolvåringar som tycker de stora grabbarna är häftiga, som har pengar, häftiga kläder osv.
Att de äldre jämt behöver se sig över axeln för att de konstant är rädda för sitt liv är inget kidsen reflekterar över.

När man dessutom ser i musikvideos att det är massor med pengar, vapen och häftiga fordon som drar från polisen blir ju det livet ännu mer lockande...
 
Det spelar ingen roll att han satt på hem för 3 år sedan, jag tycker fortfarande att det är hemskt att bli mördad som 19 åring. Det värsta är väl att mördarna som vanligt knappast lär åka fast.

Men ser du någon här som JUBLAR över hans död? Vi är inte flashback. Skulle säga att det är för jävla hemskt att han blev mördad. Men det skulle jag säga om de flesta faktiskt. Sällan jag tycker någon förtjänar att dö.
 
Det spelar ingen roll att han satt på hem för 3 år sedan, jag tycker fortfarande att det är hemskt att bli mördad som 19 åring. Det värsta är väl att mördarna som vanligt knappast lär åka fast.
Jag tycker också att det är fruktansvärt tragiskt att någon som är 19 mördats, men alltså, för tre år sedan, som jag skrev misstänks han för att ha varit inblandad när en person blev knivskuren på en klubb i Stockholm i början av oktober.
 
Jag hör till en av de förmodligen ganska få som inte har hängt med på musikscenen den senaste tiden och därför inte hade en aning om vem Einar var.
Nu har det ju varit ganska mycket i media om rapartisten och hans musik, bl a har videon från låten Katten i trakten visats. Vad jag förstår har den vunnit flera officiella musikpriser. I videon förekommer maskerade personer, knark, vapen och gester som simulerar skjutningar. Låttexterna innehåller också en hel del av samma sort.

Därför undrar jag, HUR är det möjligt att samhället kan förhärliga detta genom att hylla det och belöna med priser??? :eek:Vad sänder det för signaler? Samtidigt förfasar vi oss över hur förfärligt det är med gängkriminaliteten och alla skjutningar den senaste tiden och kräver av politikerna att ta i med hårdare tag! Vad jag förstår, så är inte ens det här en enda företeelse, det finns fler aktivt gängkriminella som också fått musikpriser, för samma typ av musik.
Jag får seriösa flashbacks...

Jag gillar inte gangsterrap och hade ingen aning om vem han var, men moralpaniken över musik, ett konstnärligt uttryck, är ju bara så djeffla tramsigt.
 
1. Vi ska ha konstnärlig frihet, oavsett hudfärg, åsikter, sexuell läggning osv...

2. Begår någon ett brott ska det lagföras. Men vi ska inte hålla på och kriminalisera hela genrer av konstnärliga uttryck, som tex rapmusik. Jag är tatuerad och lyssnar på metal... det är inte så himla länge sedan båda de sakerna var ytterst suspekta och jag är så svennebanan en kan bli.

3. Jag blir så enormt äcklad och less på mänskligheten av att folk blir upprörda nu när en etniskt svensk rappare blivit skjuten. Det hade inte varit samma upprördhet om tex Yasin blivit skjuten.

Det är ALDRIG ok att att en människa skjuter en annan. Men i just den här händelsen ser jag bara offer för även de som sköt är offer. De lever i värld som nuddar en vettig tillvaro men som är stängd för dem, av olika skäl. Det gör det givetvis inte ok att begå brott och det är självklart att de ska lagföras men jag blir bara ledsen och uppgiven.
 
Jag gillar inte gangsterrap och hade ingen aning om vem han var, men moralpaniken över musik, ett konstnärligt uttryck, är ju bara så djeffla tramsigt.
Lyrics Einar / Inte Samma

Ey, din hora är en hora, mannen, säg inte nått annat
Jalla, bre, vad tror du mannen? Vi är inte samma
Ey, jag becknade i skolan tills de ringde till min mamma
Knulla orren in i toan tills jag motherfucking sarrar
Vi tog golaren till skogen, han blev rädd och börja stamma
Svärde på sin mamma tills han fucking tappa andan
Ey, vi dyker upp på dagen i en bil, den är bemannad
Ey, om aina gör kontroller, då vi kommer aldrig stanna
Ey, han fick den i sin panna
Horungen han ramlar
Snacka inte G:s om du inte som oss andra
Ey, jag meckar en och landar, den är inte standard
Lakk, du kommer märka när du kommer hit och handlar
Mina rader är fina, dina rader är mina
Har en sexig latina, det finns bra kokaina
Kom och testa en lina, det vi gör blir platina
Bara bakk hur jag streamar, dina kläder är Kina

Ger dig ett och annat hål, det klart du ramlar då
Du är tuff på tramadol, vi är inte samma våg
Ger dig ett och annat hål, det klart du ramlar då
Du är tuff på tramadol, vi är inte samma våg

Hon lyssnar på min låt när hon suger av min penis
Vi kommer till din gård med en kalle och en semi
Mannen blir det bråk, då jag ringer upp till Nemi
Eller jag och Hamko går och skriker runt "Vart är ni?"
Mannen det jag och pricken, med varsin tabbe vid dicken
Hämta heder och flicker, fast ingen av oss här dricker
Hämta enkro, fuck ficker
Free min kusse som sitter
Hämta keys utan nyckel
Coca Cola i bricker
Alla vet exakt vem jag e
Bror, min trakt den är het
Det går snabbt, ingen lek
Du blir jappt, inget ben
Vadå tur? Jag har krigat
Du är sur när jag firar
Med en brud, fin latina, på min kuk hon vill rida (Pa-pa)
Ah, går in i Gucci och jag shoppar
Hennes pussy bara droppar, hon är snuskig, gillar snoppar
Vi tar liv, vi tar kroppar
Varit G, ingen råtta
Spelar du ball, du får åka på backen
Jag går med metallen när jag går ut till trakten
Du hamnar på hall eller bro du blir jappt, län
Och trakten är kall här och krigar makten
Eyo, vem är du? Vem känner du?
Här vi går in, här vi går ut
Fem dagar, en mill, eyo, på mig debut
Och Katten i Trakten, den fuckade ur, ah

Den fucka ur, det klart du är sur (ey, ey)
Släppte en låt, jalla, njut, jalla, njut, ey ey
Om nån fucking spelar ball, jalla, skjut
Vad händer Adel, Husby, Dalen, Straynané, Einar?
Vad händer, riktiga rapparna, Dree Low och Thrife?
Mannen, vad händer? Ey ey, pa-pa-pa-pa-pa-pa
Förstår ni? Vi äger denna fucking skiten
 
Det spelar ingen roll att han satt på hem för 3 år sedan, jag tycker fortfarande att det är hemskt att bli mördad som 19 åring. Det värsta är väl att mördarna som vanligt knappast lär åka fast.
Lika hemsk som när alla andra unga kriminella skjuts eller är du upprörd för att han var mer svensk?

Det enda jag tycker är hemskt är att oskyldiga riskerar att drabbas. Om de kriminella vill ta livet av varandra, be my guest. Bösta vore dick om man skippade iväg dom till en öde ö så kan de där skjuta varandra hur mycket dom vill.
 
Jag tycker det som hände Einár är hemskt. Ingen förtjänar att förnedringskidnappas eller skjutas till döds. Extra sorgligt blir det eftersom han bara var 19 år. Däremot hade han nog sig själv att skylla till stor del, han var nog inte helt oskyldig till att det blev som det blev. Han var ju misstänkt för att ha knivskurit någon för ett par veckor sedan, till exempel. Och i sina texter rappade han om att sätta pris på folks huvuden, efter att kidnappningen skett. Och han la ut bilder där han sågs tillsammans med diverse välkända gängmedlemmar. Osv. Listan är lång, och det är väldigt invecklat. Som sagt, ingen förtjänar att utsättas för det han råkade ut för, och det är hemskt att sådant sker, men så ser det ut i verkligheten och även om han var ung borde han förstått att det var en risk att bete sig som han gjorde. Jag tror inte att han var helt omedveten om det, faktiskt. Om inte annat borde människor i hans omgivning ha förstått det. Det hör ju inte till ovanligheterna att gängmedlemmar och kriminella skjuts, tyvärr.
 
Det spelar ingen roll att han satt på hem för 3 år sedan, jag tycker fortfarande att det är hemskt att bli mördad som 19 åring. Det värsta är väl att mördarna som vanligt knappast lär åka fast.
Om du tror att det enda han gjort är att sitta på hem för tre år sedan så kanske du ska läsa på lite. Det är ingen skillnad på den här skjutna gängkriminella grabben och andra som blivit skjutna av samma orsak. Deras verklighet är vidrig och så långt från oss Svenssons. Jag har träffat individer från den här gruppen i mitt förra jobb och det är cirka två sekunder till dödligt våld i deras värld. Dom åker omkring påtända i lyxbilar med pistoler under sätet.
 
Jag tänker också att det främst är unga som lyssnar på den här musiken, som ser hur deras idoler hyllas och belönas för det liv de sjunger om och som de också är aktiva i. Är det då så konstigt om fler attraheras till de här miljöerna?
Det är ju inte så att de glorifierar kriminalitet. Det är ju en historia som berättas, och det är väl det som belönas. Jag tror inte att någon strävar efter att själv få uppleva det liv som Einár levde bakom musiken.

Det är fruktansvärt det som hänt Einár och hans anhöriga. :cry:

Tycker annars att @Luff förklarar det mycket bra.
 
Det är ju inte så att de glorifierar kriminalitet. Det är ju en historia som berättas, och det är väl det som belönas. Jag tror inte att någon strävar efter att själv få uppleva det liv som Einár levde bakom musiken.
Ja det är en historia som berättas, men vad är det som får dig att tro att ingen av de som lyssnat på den här musiken strävar efter det livet?

Jag hävdar att gansta-rapen är en del av rekryteringsflöden rätt in i gängvärlden.
 
Om han hamnade på hem som 16 åring så måste ju något gått väldigt snett när han var barn. Jag tycker inte att man kan säga att barn får skylla sig själva för att dom hamnat i skiten. Någonstans har vuxenvärlden svikt varje barn som hamnar i missbruk och kriminalitet.

Det som inte gör saken bättre är ju rättsväsendet. Du kan i princip våldta, mörda, råna etc utan att åka fast. Det visar vi med varje gängrelaterat mord som sker.
 
Lyrics Einar / Inte Samma

Ey, din hora är en hora, mannen, säg inte nått annat
Jalla, bre, vad tror du mannen? Vi är inte samma
Ey, jag becknade i skolan tills de ringde till min mamma
Knulla orren in i toan tills jag motherfucking sarrar
Vi tog golaren till skogen, han blev rädd och börja stamma
Svärde på sin mamma tills han fucking tappa andan
Ey, vi dyker upp på dagen i en bil, den är bemannad
Ey, om aina gör kontroller, då vi kommer aldrig stanna
Ey, han fick den i sin panna
Horungen han ramlar
Snacka inte G:s om du inte som oss andra
Ey, jag meckar en och landar, den är inte standard
Lakk, du kommer märka när du kommer hit och handlar
Mina rader är fina, dina rader är mina
Har en sexig latina, det finns bra kokaina
Kom och testa en lina, det vi gör blir platina
Bara bakk hur jag streamar, dina kläder är Kina

Ger dig ett och annat hål, det klart du ramlar då
Du är tuff på tramadol, vi är inte samma våg
Ger dig ett och annat hål, det klart du ramlar då
Du är tuff på tramadol, vi är inte samma våg

Hon lyssnar på min låt när hon suger av min penis
Vi kommer till din gård med en kalle och en semi
Mannen blir det bråk, då jag ringer upp till Nemi
Eller jag och Hamko går och skriker runt "Vart är ni?"
Mannen det jag och pricken, med varsin tabbe vid dicken
Hämta heder och flicker, fast ingen av oss här dricker
Hämta enkro, fuck ficker
Free min kusse som sitter
Hämta keys utan nyckel
Coca Cola i bricker
Alla vet exakt vem jag e
Bror, min trakt den är het
Det går snabbt, ingen lek
Du blir jappt, inget ben
Vadå tur? Jag har krigat
Du är sur när jag firar
Med en brud, fin latina, på min kuk hon vill rida (Pa-pa)
Ah, går in i Gucci och jag shoppar
Hennes pussy bara droppar, hon är snuskig, gillar snoppar
Vi tar liv, vi tar kroppar
Varit G, ingen råtta
Spelar du ball, du får åka på backen
Jag går med metallen när jag går ut till trakten
Du hamnar på hall eller bro du blir jappt, län
Och trakten är kall här och krigar makten
Eyo, vem är du? Vem känner du?
Här vi går in, här vi går ut
Fem dagar, en mill, eyo, på mig debut
Och Katten i Trakten, den fuckade ur, ah

Den fucka ur, det klart du är sur (ey, ey)
Släppte en låt, jalla, njut, jalla, njut, ey ey
Om nån fucking spelar ball, jalla, skjut
Vad händer Adel, Husby, Dalen, Straynané, Einar?
Vad händer, riktiga rapparna, Dree Low och Thrife?
Mannen, vad händer? Ey ey, pa-pa-pa-pa-pa-pa
Förstår ni? Vi äger denna fucking skiten
Är det värre om man gör kvinnoförnedrande och knark/våldspositivt om man gör det på ortensvenska än på engelska? För motsvarande hittar man lätt inom hårdrocken.
 
Det är ju inte så att de glorifierar kriminalitet. Det är ju en historia som berättas, och det är väl det som belönas. Jag tror inte att någon strävar efter att själv få uppleva det liv som Einár levde bakom musiken.

Det är fruktansvärt det som hänt Einár och hans anhöriga. :cry:

Tycker annars att @Luff förklarar det mycket bra.

Oj, då har vi verkligen inte samma uppfattning. Det glorieras verkligen kriminaliter i deras låtar tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp